אגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור לשר הבריאות: לאסור עישון בזמן נהיגה

האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית, פנו לשר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ' בבקשה להפעיל את הסמכות שניתנה לו בחוק ולהוסיף תקנות בחקיקת משנה לאיסור עישון בזמן נהיגה בנוסף לאיסור שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה.

במכתב שנשלח לשר כתבו ארגוני הבריאות: "ידוע כי עישון בזמן הנהיגה מעלה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. בסעיף 28 (א) לתקנות התעבורה נקבעה החובה החלה על כל נהג, להחזיק בידיו את ההגה או הכידון כל עוד הרכב בתנועה. בסעיף 28 (ב) לתקנות התעבורה קבע המחוקק איסור ספציפי שעניינו שימוש בטלפון נייד במהלך הנהיגה, וקבע כי בעת שהרכב בתנועה לא יאחז נהג בטלפון, לא ישלח או יקרא מסרון, ולא יעשה בו כל שימוש".

"אנו מבקשים ומפצירים בך להוסיף באופן מידי לתקנות התעבורה תקנת משנה נוספת, המדגישה כי אין לעשן בזמן נהיגה, כדי למנוע הסחת הדעת. הוספת תקנת משנה נוספת תעזור להעלאת המודעות לבעיה קשה זו, תאפשר אכיפה יעילה יותר ותעזור במניעת תאונות ותמותה", כך האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית.

עוד הדגישו ארגוני הבריאות כי: "היבט חשוב נוסף של התופעה השלילית והמסוכנת של עישון על ידי הנהג, מלבד ההיבט הבטיחותי, הוא ההיבט הבריאותי. עישון ברכב גורם לחשיפה של שאר יושבי הרכב, ובמיוחד ילדים ובני נוער, לעישון כפוי (פסיבי), כולל עישון מיד שלישית. מדובר בתופעה מדעית חדשה יחסית המתייחסת לחשיפה לשיירי חלקיקים רעילים ומסרטנים ולתרכובות נדיפות שנשארים לאחר כיבוי מוצרי טבק ועישון שונים. החומרים המסוכנים נספגים בריפוד המושבים בכלי הרכב ובמשטחים השונים, משתחררים בהדרגה בחזרה לאוויר, וגורמים נזק בריאותי לנוסעים ברכב ובמיוחד לתינוקות ולילדים הקטנים. ידוע כי תינוקות וילדים, רגישים יותר ממבוגרים לנזקי העישון הכפוי (מיד שניה), כמו גם לעישון מיד שלישית. מחקרים מראים כי "עשן מיד שלישית" נצמד לבגדים, לשיער, לעור הגוף, לאבק, לרהיטים, לווילונות, לקירות, למצעים, לשטיחים, כמו גם לריפודי המושבים בכלי רכב ולמשטחים אחרים, והחומרים הללו מצויים שם גם זמן רב לאחר כיבוי מוצר העישון".

עוד הוסיפו האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון כי: "נכון להיום, על פי נתוני דו"ח שר הבריאות לשנת 2018, כ-20% מאוכלוסיית ישראל מעשנים, בשונה מהמקובל לחשוב, עישון כבר אינו חלק מהנורמה החברתית בישראל, כך שמדובר בתקנה שתחייב חלק קטן מהנהגים לשנות הרגלים, אך בהחלט תגן על כולם. מנתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון, כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ -8,000 איש מעישון מהם כ – 800 איש מעישון כפוי. אנו, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית בישראל והאגודה למלחמה בסרטן, פועלים רבות כדי למגר תופעה זו, הן למניעת הנזק הרפואי למעשן והן למניעת הנזקים המשניים אשר גורם העישון לזולת. אנו מבקשים שתענה להמלצתנו ותפעל בהקדם לשמירה על בריאות ובטיחות הנוסעים בזמן שהותם ברכב".

יודגש כי על פי חוקי מדינת ישראל, הגורם של הרשות המבצעת כלומר שר, פקיד ממשלתי בכיר וכדומה, בהתאם לשיקול דעתו ולסמכות שניתנה לו בחוק, יכול לנסח חקיקת משנה, להתקין תקנות או לשנותן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *