סיפור אהבת התורה של בריון השכונה

אהבת התורה של שבט יששכר: סיפר אחד מבני הנוער שבתחילת דרכו לא היה שומר תורה ומצוות והיו מכנים אותו "מלך השכונה" כיון שכל מי שראה אותו היה שומר מרחק והולך לצד השני בכדי שלא להפריע לו בדרך כדי שלא יכלה בו נחת זרועו, והנה ביום בהיר הגיעו לשכונה נציגי ישיבת "אחינו" לקירוב רחוקים ופתחו מדרשית נוער ופרסמו שכל נער שיבוא יקבל מתן שכרו בצידו, הפרסום הצליח {מרגש}

פרשת נשא-שבועות
"הקרבת שבט יששכר"- ביטוי לאהבת התורה
פרשת נשא הינה הפרשה הארוכה ביותר בתורה ונמנו בה קע"ו (176) פסוקים. כמו כן בספר תהילים שכתב דוד המלך ע"ה שיום פטירתו כידוע בחג השבועות בשבת קודש ישנו את הפרק הארוך ביותר פרק קי"ט ונמנו בו קע"ו פסוקים. וכן בתלמוד בבלי ישנה מסכת "בבא בתרא" ונמנו בתוכה קע"ו דפים.{וסימן נש"א- נ'-נשא, ש'- שותפין, א'- "אשרי תמימי דרך"} וראיתי רמז יפה {בספר "שבת טיש"} שקע"ו זה ר"ת של קרבן עולה ויורד ויש בכך רמז גדול ללימוד התורה הקדושה שניתנה לנו בחג השבועות הוא חג מתן תורה {הבעל"ט במוצ"ש} ללמדנו מוסר השכל שמי שלומד תורה הוא כמו קרבן שעולה ומתעלה בעבודת ה'.

וכמו שסיפר אחד מבני הנוער שבתחילת דרכו לא היה שומר תורה ומצוות והיו מכנים אותו "מלך השכונה" כיון שכל מי שראה אותו היה שומר מרחק והולך לצד השני בכדי שלא להפריע לו בדרך כדי שלא יכלה בו נחת זרועו, והנה ביום בהיר הגיעו לשכונה נציגי ישיבת "אחינו" לקירוב רחוקים ופתחו מדרשית נוער ופרסמו שכל נער שיבוא יקבל מתן שכרו בצידו, הפרסום הצליח ובאו הרבה בני נוער ובתוכם "מלך השכונה" אולם בתוך המדרשיה בזמן שהתקיים השיעור אותו נער לא הסכים להכנס לשיעור והחליט לשבת בצד ולקרוא תהילים וכל נסיונות השכנוע של המארגנים הצדיקים עלו בתוהו, אלא שיום אחד הוא ניגש אליהם בצד ואמר להם: "דעו לכם שאע"פ שישבתי בצד, הקשבתי לכל מילה מילה מהשיעור ואני מתחנן אליכם אני רוצה ללמוד את התורה הקדושה המתוקה הזו! אני מרגיש שזה עושה לי טוב בנשמה.

המארגנים התרגשו ועל אתר סידרו לו אברך יקר מפז שלמד איתו במתיקות מידי יום ביומו עד שיום אחד הוא פנה אליהם בהתרגשות ואמר: "אני רוצה לעזוב באופן מיידי את ה"מקיף" ולעבור לישיבה שלכם! " הם התרגשו ומיד סידרו לו ישיבה למתחזקים בה הוא עלה ונתעלה ונעשה בחור ישיבה עדין נפש שכולם נהנים בחברתו שעושה נחת רוח לאביו שבשמים הוריו ומוריו.

אשריהם ישראל!- זה כח התורה להיות קרבן להתקרב ולעלות ומאידך ח"ו לולי תורתך שעשועי אז אבדתי – האדם יורד. לכן אמר רב יוסף "אם לא חג השבועות שקיבלנו תורה- כמה יוסף היו בשוק"! וכתב בספר "בני ציון" שלא במקרה מוצאים אנו אריכות בפסוקי התורה בפרשת נשא שברוב השנים נקראת סמוך לחג מתן תורה, שמטבע הדברים שבסמוך לקבלת התורה בסיני השתוקקו ישראל להשביע נפשם בה, במידה יתירה ואחד הסימנים לשאיפה זו בא לידי ביטוי באורך המופלג בפרשת נשא.
והנה בפרשת נשא אנו תמהים תמיהה עצומה- המתבונן בפרשה יראה שהתורה חוזרת שוב ושוב אצל כל נשיא משבטי ישראל על אותו פסוק "וְקָרְבָּנוֹ קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה: כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת: פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה: שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת: וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם אֵילִם חֲמִשָּׁה עַתּוּדִים חֲמִשָּׁה כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה חֲמִשָּׁה זֶה קָרְבַּן וכו'…" (פרק ז'). והשאלה מדוע מה הצורך בכך והלא שום מילה בתורה אינה מיותרת?! וביאר "הנתיבות שלום" (מסלונים זיע"א) שידוע שלכל שבט משבטי י-ה הייתה דרך מיוחדת בעבודת ה' ועל כן התורה חוזרת י"ב פעמים את פרשת הקרבת הנשיאים וכמבואר במדרש שכל נשיא הקריב לפי דעתו וכוונתו. ולחיבת הקודש לכבוד חג מתן תורה נלמד על הקרבת נשיא יששכר שהוא סמל התורה וזו לשונו (מדרש רבה י"ג אות ט"ו- כדאי לראות את המדרש בפנים)

"בָּא נְשִׂיא יִשָֹּׂשׂכָר וְהִקְרִיב עַל שֵׁם הַתּוֹרָה, לְפִי שֶׁהֵם אָהֲבוּ אֶת הַתּוֹרָה יוֹתֵר מִכָּל הַשְּׁבָטִים, שֶׁנֶּאֱמַר: וּמִבְּנֵי יִשָֹּׂשכָר יוֹדְעֵי בִינָה לַעִתִּים וגו'- שהיו להם 200 ראשי סנהדרין והיו מעברים את החודשים וקובעים את המועדים. קַעֲרַת כֶּסֶף, כְּנֶגֶד הַתּוֹרָה שֶׁהִיא קְרוּאָה לֶחֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ט, ה): לְכוּ לַחְמוּ בְלַחְמִי, וְנֶאֱמַר בְּלֶחֶם הַפָּנִים (שמות כה, כט): וְעָשִׂיתָ קְעָרֹתָיו וְכַפֹּתָיו.- והביאור בכך שכשם שהגוף זקוק ללחם להחיות את נפשו, כך הנשמה זקוקה למזון רוחני וזה רק ע"י לימוד התורה בהעמקה ולעיסה היטב שנתפסת בשכלו ומתאחדת עמו ואז נכנס אור אלוקי רוחני המחיה את נפשו ולכן כתב דוד המלך "לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ אֱלֹהַי חָפָצְתִּי וְתוֹרָתְךָ בְּתוֹךְ מֵעָי" (פרק מ') שהתורה תהיה במעיים להחיות את נפשי הרעבה. ואמר ר' נחמן מברסלב זיע"א "אשרי מי שזוכה לאכול כמה פרקים משניות ולשתות אחר כך איזה קפיטליך (פרקים) תהילים ולהתלבש באיזה מצוות" (שיחות הר"ן כ"ג). מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף (במדבר ז, יט), כְּנֶגֶד הַתּוֹרָה הַמְשׁוּלָה בְּיַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ט, ה): וּשְׁתוּ בְּיַיִן מָסָכְתִּי. שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ, לָמָּה, כְּשֵׁם שֶׁיַּיִן חֶשְׁבּוֹנוֹ שִׁבְעִים, כָּךְ יֵשׁ שִׁבְעִים פָּנִים בַּתּוֹרָה. לָמָּה נֶאֱמַר בַּקְּעָרָה אַחַת, כְּנֶגֶד הַתּוֹרָה הַצְּרִיכָה לִהְיוֹת אַחַת, כְּמָה דְּתֵימָא (במדבר טו, טז): תּוֹרָה אַחַת וּמִשְׁפָּט אֶחָד יִהְיֶה לָכֶם. לָמָּה נֶאֱמַר בַּמִּזְרָק, אֶחָד, שֶׁדִּבְרֵי תוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְדִבְרֵי תוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה כֻּלָּם נִתְּנוּ מֵרוֹעֶה אֶחָד, כֻּלָּם אֵל אֶחָד אֲמָרָן לְמשֶׁה מִסִּינַי. לָמָּה הָיוּ שֶׁל כֶּסֶף, כְּנֶגֶד הַתּוֹרָה שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (תהלים יב, ז): אִמְרוֹת ה' אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל וגו'. (במדבר ז, יט). "שניהם מלאים סולת"- המשנה והמקרא מלאים שאין אחד מהם סותר לחבירו. "בלולה בשמן"- זו התורה שצריכה לבלול במעשים טובים. "למנחה"- שע"י לימוד התורה עושה נחת רוח ליוצרו. "כף אחת"- כנגד הלוחות שניתנו מא-ל אחד. "עשרה זהב"- אלו עשרת הדיברות הנחמדים מזהב ומפז {ר"ל כל דברי התורה} "מלאה קטורת"- שתרי"ג מצוות בלולות בהן ויש תרי"ג אותיות מ"אנוכי" עד " אשר לרעך" ושבע אותיות יתירות (7 מצוות בני נח) כנגד שבעת ימי בראשית שכל העולם נברא בשביל התורה. הלוואי ונזכה לאהוב את התורה יותר מהגלידה הטעימה ביותר בעולם!
קוראים יקרים! אחר דברי המדרש הנחמדים מזהב ומפז רב, מי הוא זה אשר לא יחפוץ להכניס אל ביתו את תורתינו הקדושה שעברה לנו מדור לדור, וכיום ב"ה רבו האנשים שמבינים שבלי לימוד תורה אין תכלית וערך לחיים וכפי שאמר אחד מאנשי הבוהמה שחזר בתשובה שהוא לא פותח את היום בלי לימוד בספר "ותן חלקנו בתורתך" שליקט דברי תורה ופנינים יקרים. דעו אם יש בעיות לבני זוג בשלום בית? הבעל ילך לשיעור תורה והאשה תלך לשיעור של רבנית וע"י התורה כל הבעיות נפטרות. הילד אלים לא מקשיב להורים? שילחו אותו למקום של תורה בו יקבל ערכים ומידות טובות וישרות להיות נעים הליכות. הילדה לא מלבשת בצניעות?, שילחו אותה למדרשה שלומדים צניעות והליכות בת ישראל על פי התורה הקדושה. נסיים בתפילה לה' יתברך "ותן חלקנו בתורתך לעשות חוקך ולעובדך בלבב שלם" אמן כן יהי רצון!
בברכת שבת שלום ומבורך וחג שמח!- אלירן אליהו נגארי

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. תגובה מוזרה

    זה סיפור מדי אאאאאאאאאאאאאאאאארררררררררררררררררררררוווווווווווווווווווווווווווךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךךך

    פלוני עלמוני |
    הגב