אובדן כושר עבודה

מהו אובדן כושר עבודה?

אובדן כושר עבודה הוא מצב בו אדם איבד את יכולתו לעבוד בעבודתו הנוכחית או בכלל, כתוצאה ממחלה, תאונה וכד'. קיימים מצבים שונים של אובדן כושר עבודה וביניהם: אובדן כושר עבודה זמני, אובדן כושר עבודה חלקי, אובדן כושר עבודה מלא וכן הלאה. בישראל, ביטוח לאומי מעניק כיסוי מסוים למצבים של אובדן כושר עבודה, לצד כיסויים פרטיים מצד חברות הביטוח השונות. להלן, נציג לפניכם את סוגי אובדן כושר עבודה העיקריים:

אובדן כושר עבודה חלקי – אובדן כושר עבודה שעדיין מאפשר לאדם לעבוד בעבודה אחרת מעבודתו הנוכחית או לעבוד במקצועו, אך בהיקף שכר נמוך יותר. יש לציין שבמצב זה אדם אכן זכאי לפיצויים ותשלומים מצד הביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות, אולם הליך מימוש הזכויות כולל לרוב קשיים בירוקרטיים רבים מול הביטוח הלאומי, או קשיי מאבק עיקש ומתיש מול חברות הביטוח הפרטיות. יש לציין כי תנאי קבלת התשלום וגובהו מחברות הביטוח, תלויות בפוליסה שנחתמה בינן לבין הלקוח.

אובדן כושר עבודה מלא – בשונה מהמצב הקודם, אובדן כושר עבודה מלא מתרחש כאשר האדם כבר אינו מסוגל להשתכר ולכן, זקוק לסיוע כספי קבוע כדי להתקיים. גם במצב זה הן הביטוח הלאומי והן פוליסות הביטוח השונות מעניקות כיסוי כספי, אולם כאמור, תנאי התשלום מחברת הביטוח תלויים בתנאי הפוליסה.

קבלת הזכויות מהביטוח וקרנות הפנסיה

אנשים רבים טועים לחשוב כי הסעיף העוסק בפיצויים עבור אובדן כושר עבודה בפוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה מכסים אותם בכל מצב, גם במצב של אובדן כושר עבודה חלקי. רק כדי לסבר את האוזן, הגדרות נפוצות בפוליסות מסוג זה, נוגעות ל"חוסר יכולת לעסוק בעיסוק התואם את השכלתו של האדם". הגדרה נוספת ונפוצה היא חוסר יכולת האדם לעסוק ב"עיסוק סביר". כך או כך, הגדרות מסוג זה הן כלליות מאוד ומאפשרות לחברות הביטוח וקרנות הפנסיה להתנער מאחריותן לשלם את הפיצויים הנדרשים, שכן תמיד ניתן להוכיח כי קיים מקצוע כלשהו שבו האדם יכול לעבוד.

פיצוי בגין אובדן כושר עבודה מביטוח הלאומי

בכל הקשור לפיצוי בגין אובדן כושר עבודה ביטוח לאומי מאפשר לאדם לקבל קצבאות שונות, בהתאם לנסיבות אובדן כושר העבודה. ככלל, קיימים שני סוגים של פגיעות:

 

  • נפגע עבודה – נפגע עבודה הוא אדם שנפגע תוך כדי עבודתו, בין אן על ידי תאונה ובים אם על ידי מחלה שנגרמה כתוצאה מהעבודה (כגון חשיפה לחומרים מסוימים שגרמה למחלה כרונית וכד'). במצבים כאלה, הביטוח הלאומי מעניק שני סוגי פיצויים, בהתאם למצב האדם: דמי פגיעה, שהינם פיצוי זמני הניתן לתקופה של עד 3 חודשים וכוללים גם טיפולים רפואיים חינם (בתנאים מסוימים).
  • קצבת נכות – הניתנת על פי החלטת ועדה רפואית מיוחדת מטעם הביטוח הלאומי. כמו כן, יש לציין שעל מנת לקבל את הפיצוי, נדרש האדם לקבל הכרה שהוא אכן נפגע עבודה וכן, להגיש בקשה קודמת לדמי פגיעה.

 

ועוד כמה מילים על ההליך הבירוקרטי או המנהלי

הן הפנייה למוסד הביטוח הלאומי והן הפנייה לחברות הביטוח טומנות בחובן הגשת ממסכים מסודרת, הכוללת לרוב גם חוות דעת רפואיות מסוימות וכן בדיקות רפואיות כאמור. ההקפדה על עמידה בתנאי השלבים השונים של הגשת הבקשות היא קריטית עבור קבלת הזכויות. לכן, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע המבינים בכך מיד לאחר התרחשות התאונה, גילוי המחלה וכד', על מנת להבטיח את עמידת האדם בכל תנאי בקשות הזכאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *