אוחיון בידיעות: "חוויתי גזענות בעבודה"

העיתונאי ישראל אוחיון פרסם הבוקר טור דעה בעיתון 'ידיעות אחרונות' – תחת הכותרת "רעיון איחוד המפלגות החרדיות נועד להשתיק את הגזענות האשכנזית כלפי המזרחיים בחברה החרדית"

העיתונאי ישראל אוחיון פרסם הבוקר טור דעה בעיתון 'ידיעות אחרונות' – תחת הכותרת "רעיון איחוד המפלגות החרדיות נועד להשתיק את הגזענות האשכנזית כלפי המזרחיים בחברה החרדית".

 

וזה הטור המלא

בשבועות האחרונים, בעקבות פרסום הסקרים לקראת הבחירות, צץ ועלה לו הרעיון לאחד בין המפלגות והפלגים החרדיים: בין יהדות התורה, שמייצגת חסידויות רבות ושונות וציבור ליטאי גדול, לבין ש"ס, המייצגת ציבור מזרחי אותנטי. אלא שש"ס הרי קמה בשנות ה־80 מלכתחילה בעקבות הגזענות והקושי, שחוו יוצאי עדות המזרח מהאחות החורגת שלהם, יהדות התורה – אז מדוע להתאחד עכשיו? ולא זו בלבד, אלא שלפי אותה יוזמה המפלגה החרדית האחת תכיל בתוכה גם את אלי ישי ואת הפלג הירושלמי הקיצוני – כן, כן, הפלג הקיצוני הזה שהציבור החרדי ברובו מתנער ממנו.

חברי הכנסת של אגודת ישראל ודגל התורה – הסיעות שמרכיבות את יהדות התורה – חוזרים בשבועיים האחרונים שוב ושוב על מנגינת האחדות החשובה, ומספרים לכל מי שרק מוכן לשמוע איך האיחוד יגרום סוף־סוף לאהבה ואחווה במגזר. היו כאלה שאף כינו את האיחוד הזה "המפץ החרדי" או "ימות המשיח", והוסיפו שלל דימויים מרחיקי לכת. אך מתחת לסיסמאות האלה מסתתרת צביעות גדולה, והדוגמה הטובה ביותר לכך הן הבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו לפני כשלושה חודשים, והוציאו את השד העדתי לרחובות של ערים חרדיות רבות. בנוסף, ישנו הרישום למוסדות החינוך, שמותיר בכל שנה מאות בנות ממוצא מזרחי ללא מסגרת, לפחות עד התערבותם של גופי התקשורת או נציגי הציבור המזרחים.

בדיוק בגלל הסיבות הללו קמה ש"ס כמפלגה עצמאית. הגזענות נגד יוצאי עדות המזרח בציבור הכללי אמנם פחתה בשנים שחלפו מאז, אך היא אף פעם לא נעלמה. לעומת זאת, במגזר החרדי היא רק התעצמה עם השנים. בערים רבות החרדים האשכנזים מכנים את עצמם "אנשי שלומנו", לא מאפשרים לחרדי מזרחי לגור באותו בניין כמוהם ומכנים אותו בכינוי הגנאי "פרענק". גם אני, כעיתונאי שעובד בתקשורת החרדית, חוויתי יותר מפעם אחת את מנת הגזענות מחבריי האשכנזים. אפילו ככתב פוליטי בכנסת אני נתקל מדי פעם בזלזול מצדם של משרתי הציבור ואנשי צוותם, רק כי אני מזרחי מודרני ומעט שונה מהם. זה נשמע לא טוב, אבל זה לצערי המצב, גם אם לא כולם כאלה.

הפילוג והשסע שמובילים האשכנזים במגזר החרדי הוא איום ונורא. ש"ס השתדלה להיות העצם בגרון של אותן אליטות, שהשפילו את הספרדי רק בשל מוצאו, והרעיון הזה של איחוד המפלגות החרדיות נועד רק לשחרר את אותה עצם שהפריעה לאשכנזים לשלוט בציבור החרדי ב־35 השנים האחרונות. מדובר ביוזמה אשכנזית שנועדה לקבור את המאבק נגד הגזענות המושרשת במגזר החרדי.

לאחרונה פורסם שנשיא מועצת חכמי התורה ומנהיגה הרוחני של ש"ס, חכם שלום הכהן, מתנגד לאיחוד – בדיוק מהסיבות הללו. כולי תקווה שאכן כך יהיה, ושמובילי המזימה לא יצליחו לשכנעו שמדובר במהלך "טוב למגזר החרדי".

ישראל אוחיון הוא כתב פוליטי באתר החרדי "אקטואליק" וברדיו "קול ברמה"

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. טעון שיפור

    שס אולי קמה כדי להילחם באפליה ובגזענות אבל גם בזכוכית מגדלת לא תמצא את המקומות ששס שיפרה את השיח הגזעני במשהו.
    פרשנות קצת תלושה מהמציאות, בהתחשב בעובדה שלפי הפרסומים דרעי היה אמור להיות ראש הרשימה המאוחדת למרות שבסקרים הוא על גבול אחוז החסימה ויהדות התורה עומדת יציב על 7 מנדטים.

    המבקר |
    הגב
  2. שטינקר קטן

    מוציא דיבת היהדות החרדית, ילד כאפות נחיתי, עילג ורשע

    יעקב |
    הגב
  3. צביעות???

    האם זה אותו אוחיון שבאתר שלו מגנים את ש"ס ללא הרף ונותנים במה מכובדת לקיצונים המטורפים וההזויים חוסמי הכבישים ומחללי שם שמים בפרהסיה:איך זה מסתדר עם הציטוטים הבאים מהכתבה דלעיל:
    "ש"ס השתדלה להיות העצם בגרון של אותן אליטות, שהשפילו את הספרדי רק בשל מוצאו"
    "הפלג הקיצוני הזה שהציבור החרדי ברובו מתנער ממנו."
    פיצול אישיות???

    יוני |
    הגב