איך הגיעו עשרות אלפי חרדים לפייסבוק?

עם חרם חרדי ועם שלילת האייפונים – עשרות אלפי, אולי מאות אלפי, חרדים נמצאים בהמוניהם בפייסבוק וברשתות החברתיות. גבולות שיח בין נשים לגברים, נעלמו מזמן. האם למישהו זה אכפת?

למרות שהגלישה ברשת הותרה על-ידי הרבנים למטרות עבודה בלבד, השימוש החרדי באינטרנט התעצם בשנים האחרונות והפך למאסיבי יותר ויותר, ולכמעט מובן מאליו. אחוז המשתמשים באינטרנט בבתיהם רשם בשנים האחרונות עלייה מתמדת כאשר על פי הנתונים האחרונים – 30 אחוז מבתי האב בציבור החרדי עושים שימוש באינטרנט.

אבל תופעת "היתר האינטרנט", כביכול, הביאה איתה תופעה צמודה – והיא עשרות אלפי חרדים, לפחות, שנמצאים ברשתות החברתיות בהמוניהם – פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, שלא לדבר על וואטספ, שהיא אמנם שונה לגמרי ומיועדת להעברת מסרים בעיקר בין אנשים מכירים או מחברת (בדרך כלל) קבוצות של אנשים שמכירים זה את זה.

המספרים לא ברורים כדי צרכם, אבל זה ברור שעשרות אלפי חרדים נמצאים בפייסבוק, למשל, וגם באינסטגרם שתפסה לאחרונה יותר ויותר הצלחה במגזר הכללי, ובנגזרת – גם בציבור החרדי, בעיקר בקרב הנשים החרדיות. אם, למשל, נזכיר שבשתי קבוצות פייסבוק של נשים חרדיות, "ישנן בנות" ו"עכשיו תורך" נמצאים לבד למעלה מ-20,000 נשים, אם מצרפים לכך את הנשים החרדיות שלא נמצאות בקבוצות אלה ואחרות, ואת ציבור הגברים הגדול גם הוא, מגיעים לעשרות אלפי משתמשים בפייסבוק. אם נזכיר שכל אלה מישראל, ונצרף לכך המוני חרדים מארה"ב ואירופה, נגלה שהמספר עולה מן הסתם על מאה אלף החרדים, ואולי אף הרבה יותר. אבל רק לצורך הנוחות, נישאר בינתיים עם ה"עשרות אלפי".

אז עשרות אלפי חרדים שורצים כיום ברשתות החברתיות,חלקם בפרופילים גלויים, אחרים בפרופילים סמויים – מה שהביא לסדיקת חומות הבדלנות החרדית.

עם עליית פייסבוק לאוויר העולם, החלו אט אט להפציע עוד ועוד תמונות של זוגות חרדים ברשת. אנשים שהורגלו להצניע את הזוגיות שלהם בתוך הבית, החלו להציג אותה לרווחה בתמונת הפרופיל – שכל אחד יכול לראות, ובתמונות נוספות.

הניצנים נראו כפטריות לאחר הגשם במדינת הפייסבוק, שנמצאת מחוץ לגבולות הטריטוריאליים של מדינת איצקוביץ פינת רבי עקיבא, והגולשים החרדים נהרו בהמוניהם לארץ הלא זרועה. וכך, בלי שיריון, הגולש החרדי הממוצע שנחשף לרשת נאלץ להתמודד ללא כלים – מול  גלי הרשת שמאיימים להטביע את החומה החרדית שעמדה בעת מבחנים אין סוף.  "זוגות חרדים החלו להעלות תמונות לרשת החברתית, והשיח נהיה ליותר מתירני ופחות פנים חרדי", אומר לנו איש חינוך ידוע שהיה שותף למאבקים כנגד הרשת".

"נחצו גבולות אסורים"

נעמה, אישה חסידית שנמצאת אמנם בפייסבוק אבל דואגת שהפרופיל שלה יהיה סגור לחברותיה הקרובות בלבד, אומרת לנו: "בשנים האחרונות נחצו כמה גבולות אדומים ואסורים מהבחינה הזו. אדם חרדי שלא היה מעז לדבר עם אישה ברחוב, פתאום 'עושה לייק' לתמונה שלה, פעמים שלא מכיר אותה בכלל. בקבוצות ענק של חרדים, נמצאים חרדים וחרדיות. אלה אנשים שחונכו ש'אין מרבים שיחה עם האישה', שזה לא צנוע בכלל לדבר עם נשים, אבל כאן הם מגיבים להם, משוחחים איתן בנעימות והכל פורח. יותר מזה, כמעט בכל הקבוצות האלה נערכים מפגשים מעת לעת. מי בכלל חושב שיש בעיה לערוך מפגש מעורב נשים וגברים חרדיים. הם איבדו את כל הגבולות. גברים כותבים לנשים, ולהיפך, דברים שבחיים הם לא היו מעזים לומר להם בעל פה במקום אחר. לדעתי, החזות של אותם אנשים  אמנם נשארה חרדית כלפי חוץ. אבל מבפנים? אי אפשר להגדיר אנשים כאלה כחרדים. האם הם חרדים להלכות הצניעות המקפידות? הם לא מסתכלים על נשים? הם כותבים בעצימת עיניים?".

אבי גרינצייג, עורך 'קו עיתונות' ובעבר עורך באתרי האינטרנט החרדיים, אומר גם הוא ל'אקטואליק': "הפייסבוק היה מקום חבוי – ולכן היו לא מעט זוגות שנפלו ברשת. אני מכיר מקרה או שניים כאלה", הוא מספר. "אבל קשה לומר שזו הסיבה. אדם שנוטה להתמכרות ברשת היה מוצא תחליפים גם לפני המצאת האינטרנט וסביר שגם אז ביתו היה מתפרק".

אבי גרינצייג עורך 'קו עיתונות'. מהראשונים בפייסבוק

גרינצייג היה אחד החרדים הראשונים שצצו ברשת החברתית. "הכניסה של האינטרנט למגזר התחילה באופן טבעי. כמו כל מוצר טכנולוגי חדש – בהתחלה אנשים שנזקקו לצרכי עבודה, ובהמשך כל השאר. הרבנים יצאו בזמנו בחרם, אך לאחר זמן הבינו שאין טעם להילחם לחינם בכלי שימושי כל כך, והמאבק הפך להיות יעיל וממוקד יותר – לדאוג לאמצעי סינון איכותי".

לגרינצייג אין נתון מדויק על כמות המשתמשים  החרדים ברשת. "ההנחה היא שלמעלה מחצי המגזר החרדי נחשף בצורה תדירה לרשת", הוא אומר.

המאבק החרדי – נכשל

העיתונות החרדית הוצפה באין ספור סיפורים "מטעם" אודות הסכנות האורבות מהרשת. כך למשל הסופר קובי לוי, הספיק לחבר ספר על זוגות חרדים שהתגרשו מחמת השימוש שעשו ברשת. אף אחד לא חושב שאף סיפור לא היה. אולי הוא הגזים מעט, אולי השפה שלו לא היתה נעימה לגולשים החרדים, אבל הוא בהחלט שם מולם מראה לא נעימה.

בעבר, לאחר פרסום כמה כתבות מביכות באתרים החרדים על ראשי ערים חרדים, החתים הרב מרדכי קראפ ממודיעין עילית את גדולי ישראל על מכתב הקורא לחרם על האתרים החרדים. הגדולים חתמו, אך החרם לא החזיק מים. העסקנים החרדים שהחלו את המאבק באינטרנט הבינו כי הם נזכרו מאוחר מידי: האינטרנט הצליח לחדור מתוך החצר האחורית לתוך אלפי בתים בבני ברק ובירושלים. יותר מזה: נדמה כי הקמפיין האגרסיבי כנגד האייפונים, רק הגביר את הסקרנות בקרב החרדי הממוצע לגבי הנעשה ברשת. וכך, למרות התרעות אזהרות ואין ספור מאבקים, המאבק נחל כישלון חרוץ, והעסקנים החלו לחשב מסלול מחדש: אינטרנט מסונן, מוגן. וכך התווספו עוד אלפי בתי אב חרדים, מבתים יותר סגורים לתוך מועדון הוווטסאפ, שחדר שוב מתחת לראדר. תוכניות שלמות, מ"ארץ נהדרת" ועד "מאסטר שף" החלו לזרום בואכה לטלפונים המוגנים. "עד שנזכרו העסקנים לבלום את המגמה – זה כבר היה מאוחר מידי", מודה באוזנינו איש החינוך.

אבל זו רק חצי צרה, מבחינתו. הצעד אחד קדימה, ה"כאילו זה בסדר" להיות בפייסבוק, לכל כך הרבה גברים חרדים וכל כך הרבה נשים חרדיות, לא ברור לו בכלל. "מי לא נמצא שם", הוא אומר. "סמנכ"לית בעיתון החרדי השמרן יתד נאמן, ונציגים לא פחותים מ'המודיע' ו'המבשר', עיתונים שבעצמם מפרסמים מפעם לפעם כתבות ומודעות נגד האינטרנט".

בשנים האחרונות הכוורת התרחבה, וקבוצות גדולות של חרדים נוסדו, כאמור, ברשת החברתית: חי"ש (חרדים ישראלים), חרדים, תורה האב, ישנן בנות ו'עכשיו תורך', הן רק חלק משורה של קבוצות בהן חברים עשרות אלפי חרדים, שלא לדבר על הנעשה בטוויטר שהפך לאיכא דרכא אחרינא של מרבית העיתונאים החרדים ברשת, כולל מכלי התקשורת החרדיים ביותר.

אביגיל קרלינסקי, אחת המנהלות בקבוצת תורה האב, מספרת ל"אקטואליק": "הציבור החרדי מסתגל לפייסבוק, ובכלל לרשתות ולאינטרנט, כמו שהוא מסתגל לכל דבר מודרני. זהו תהליך טבעי ובלתי נמנע.

אביגיל קרלינסקי. מנהלת קבוצת חרדים פעילה מאד

"אנחנו רואים מספרים שעולים, לא הפוך. בנוסף, בראשית ימי הפייסבוק כמעט ולא היית מוצא חרדי בשם ובתמונה גלויה, זה היה נחשב מחוץ לתחום".

הציבור החרדי השתלב בפייסבוק?

"היום זה מקובל, ואנחנו רואים אפילו פעילות של מיזמים חרדיים או עסקים חרדיים, שיש להם דפים והם מכוונים לקהל יעד חרדי. משמע, קהל היעד נמצא בפייסבוק".

"אני מקבל בממוצע בין 10-20 פניות הצטרפות ביום, כאשר מתוכן כשליש חרדים", מספר לנו יחזקאל רוזנבלום, מנהל קבוצת חי"ש – חרדים ישראלים. לדבריו,  "פייסבוק מאפשרת לראות מתי הצטרף הפונה לפייסבוק בכלל. ולאחרונה, כמות החדשים צוברת תאוצה משמעותית מאד, לעיתים קרובות מאד המבקשים הצטרפו באותו שבוע".

רוזנבלום מוסיף את המספרים המדוייקים: "אנחנו מתקרבים ל-4,000 חברים, מתוך כפי 3 פונים. זאת אומרת שעל כל חבר יש שניים שלא אושרו מחוסר התאמה".

שמעת על משפחות שהתפרקו כתוצאה מהפייסבוק?

"לא שמעתי על משפחות שהתפרקו בגלל הפייסבוק. אך ככל קהילה גדולה, היינו שותפים לאירועים משפחתיים, כאלה ואחרים, והקהילה נתנה יד ותמכה.

"ככלל, הסיפורים של פירוק משפחות 'בגלל האינטרנט' או בגלל הפייסבוק", טוען רוזנבלום, "הן יותר אגדות מאשר מציאות. משפחות מתפרקות כשאחד מבני הזוג מרגיש שהסיפור תם מבחינתו, ואז הוא מחפש תחליפים, מידע, חברים/ות במצבו/ה, עצה וכד'. ואת זה הוא אכן מוצא באינטרנט ובפייסבוק. מניסיוני, זוגות שמים את תמונתם כזוג, כדי להודיע על כך שהם נשואים'. סוג של טבעת נישואין וירטואלית – על פי כללי התקשורת המקובלים ברשתות החברתיות,, זה סוג של…

"אני משער שבמקרי קיצון, כשאדם התמכר כה קשות למסך (אינטרנט, פייסבוק, משחקי מחשב, סרטי וידאו/DVD/צפיה ישירה), הרי שככל התמכרות זה משבש את הבית בכמה זוויות, וכמו בכל דבר (סיגריות, פחמימות, הימורים וכו') אובדן שליטה של אדם על עצמו הוא דבר המצריך תשומת לב".

"לא מכיר פירוקי משפחות". יחזקאל רוזנבלום

כיצד אתה רואה את העתיד?

"פייסבוק עדיין אינו מוצר שימושי הכרחי, להבדיל מאינטרנט בכלל. האינטרנט הוא כלי הכרחי ושימושי, כפי שחזו מראש שאכן כך יהיה, וזה עוד לפני ש'האינטרנט של הדברים' הפך לנפוץ. אך פייסבוק הוא כלי מעניין מאד ליצירת חברויות וקהילות, ומימד השליטה של החבר בקהילה על עיצובה ועל רמת המחויבות שלו כלפי הקהילה, גבוה בהרבה מאשר מחוץ לפייסבוק, ובכך משיכתו".

"זה יגדל וימשיך"

בקבוצות הפייסבוק מעלים כיום לא מעט שאלו שעוסקות בנושאי אמונה, השקפה, ועוד. מי היה מאמין לזה פעם, אבל בשבוע שעבר, הרבה לפני שהעיתונים החרדים יצאו ממכבש הדפוס, החלו אינספור אושיות רשת לכתוב הספדים וסיפורים אישיים שחוו הקשורים למרן הגראי"ל שטיינמן, ברשת הפייסבוק.

לאן הולכים מכאן? שאלנו את אבי גרינצייג.

"אני מניח שזה יגדל וימשיך, ולא נראה לי שהרבנים היום מנסים לבלום את התופעה כמו שהם מנסים פשוט להתמודד איתה בכלים הנכונים, לאפשר שימוש בתועלות המרובות שיש ברשת ולהימנע מהבעיות".

"גם לשיח הפנים החרדי היה חלק בהפסקת המאבק כנגד האינטרנט החרדי. נתי גרוסמן ניהל מאבק יחד עם רבני הפלג על הגיוס, והם זנחו את המאבק באינטרנט", אומר לנו איש ציבור חרדי. "וזה כל כך חבל. כי הגיוס, כולנו יודעים, הוא כל כך שולי וקטן אם בכלל, לעומת הקרירות שפשטה במגזר בגלל הפייסבוק והרשתות החברתיות שהרסו כל חלקה טובה. אין היום משב"ק שמכבד את עצמו בלי אייפון/גלקסי וואטספ, החבר בקבוצות של גבאים ומשב"קים. רבים מהם מחזיקים גם בפרופיל בטוויטר או בפייסבוק".

לפני כמה שנים נערך כנס בראשות גדולי ישראל ומרביצי התורה באולמי 'קונקורד' בבני ברק, בעקבות התפשטות התופעה. "מדי יום ביומו נופלים בחורי ישראל שדודים במגפת האינטרנט הנוראה אשר רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה ה' ישמור. איך נוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה? באם לא נתלכד תכף ומייד לפעול בכל האמצעים שבידינו לביעור התועבה ועצירת המגיפה", פורסם אז בלשון המודעה. גדולי ישראל עלו כל אחד בתורו על הבמה והתריעו מפני סכנות הרשת האורבות לכל אחד ואחד מאיתנו.

האם הכנס הזה עצר משהו?

מיילך זילברשלג, מלך הפייסבוק החרדי ואושיית רשת נחשבת ונעקבת מאד, מסתכל על תופעת החרדים בפייסבוק דווקא ממבט אחר. "עם כל הסכנות, ויש הרבה סכנות – להיחשף ולראות לדברים שאנחנו לא אמורים להיחשף אליהם, יש פן נוסף", הוא אומר לנו. "אני חש קצת כאילו תקופת ההשכלה חוזרת. לכל אחד יש הופעה ויש במה. ומי שנמצא שם, בסוף מגיע וקורא את הדברים. למרות שאני אישית לא חושב שיש בהחכמה סכנה. למרות שיש דברים שצריך לסנן, יש בהחכמה ככללותה משהו טוב".

"זה דווקא טוב בעיניי". כוכב הרשת מלך זילברשלג

זילברשלג מוסיף כי "לצד הפלוסים והמינוסים, צריך לזכור שפעם היו מייצגים אותנו בכנסת ובתקשורת ועוד אלף ואחד מקומות אנשים שלא באמת שלחנו אותם ולא שלטנו במה שהם אומרים. ואילו היום, כל חרדי בעצם יכול להיות מייצג, במובן כזה או אחר. ופתאום קורה שחילוני מדבר עם חרדי בפייסבוק. יוצא להם לדבר. לא יודע אם בשנות ה-90 חילונים וחרדים יצא להם הרבה לדבר. חילונים הכירו חרדים בעיקר מהתקשורת, ואילו היום יש שיח וממשק בין אנשים פרטיים, חרדים וחילוניים, ולא בין פוליטיקאים ואנשי תקשורת, שזה דווקא מבורך בעיניי".

ד"ר שלמה טיקוצ'ינסקי, בוגר ישיבת פונביז' וחוקר החרדים שעוסק בהיסטוריות של העת החדשה, מנתח מנקודת מבטו את השינוי: "רשתות חברתיות זה מקום מרתק לפגוש דעות. לכן, לדעתי, כל  המודעות במאה שערים נגד האינטרנט רק העצימו את מספר הגולשים. העולם המערבי התקדם, והציבור החרדי הוא חלק בלתי נמנע מאותו תיאבון".

איך מתמודדים מול סכנות הרשת?

"הציבור החרדי נמצא בתהליך של הכלה. אין הבדל בין מה שאתה רואה ברחוב לבין מה שיש בפייסבוק. הכל נמצא לפניך – בלחיצת כפתור".

אתה שמעת על חרדים שנפלו כתוצאה מזה?

"מי שנפל וקם ושיקם את עצמו, למד משהו על עצמו. החרדיות על חומותיה המבוצרות אומרת לנו שלא ללמוד מניסוי ותעייה. יש כאלו שנהיו משוכללים יותר, מחושלים, אקרא לזה חרדיות מחושלת".

מחשל את החרדיות. שלמה טיקוצ'ינסקי

אבל יש כאלו שנפלו?

"יש כאלו שמגלים חולשה. הייתי מגדיר את זה כ"ניתוח לב פתוח לחרדיות" – החרדים בינם לבין קונם לבין המסך. הפייסבוק מציב פיתויים רבים  וכל אחד מגלה מול המראה את היכולות שלו להתמודד".

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. פייסבוק לחרדים

    לדעתי הכל מגיע מאנשים משועממים וריקנים, ואחר כך מגיע חיפוש אחרי זימה, ולאט לאט משיל הגולש המתועב שר"י את יראתו דתו ודעתו.

    אדמור ידוע |
    הגב
  2. למה רק 50%? למה לא לומר 90%?

    יש לי עשרות חברים וכולם עם נט מסונן בכל מיני דרגות סינון ולאף אחד אין לא פייסבוק ולא טויטר ולא שאר מרעין בישין.
    הנסיון להציג כאילו מחצית מהחרדים מחזיקים בפייסבוק או בנט בלתי מסונן וכדומה הוא שקרי, והמספרים שבקבוצות החברתיות הללו ממש לא מעידים. יש שחברים בכמה קבוצות, ויש גם חילונים ומסורתיים וכמובן דתיים לאומיים, ויש גם לא מעט שרשומים בכמה חשבונות וכו' ויש גם חרדים שניסו והפסיקו להיות פעילים. בקיצור חרדים של ממש שפעילים ברשתות החברתיות יש אולי 10%-15% וגם זה מספר נדיב מאד.

    חרדי עם נט מסונן |
    הגב
  3. חומות הצניעות

    לדעתי הבעיה שאלו המחפשים ריגושים לא כשרים נכנסים בשביל זה לשם ומחפשים את זה שם. ושאף אחד לא יגיד שפתאום הוא מחפש קהילות חדשות.

    מכיר מקרוב |
    הגב
  4. שאלה

    ומה אתם רוצים שאלו שנמצאים שם יגידו?….
    ברור שהם יספרו שכולם איתם וכמוהם….

    רק שואלת |
    הגב
  5. האינטרנט הפרוץ - אסון! במלוא מובן המילה

    ולא שיח פתוח או כל מיני דברים טובים ככל שיהיו – יכולים למזער את המימדים המפלצתיים של הנזק
    אני בהחלט מכיר מקרוב כאלו שנפלו בלי הרבה סיכוי לחזור לדת – לפחות לא כמו שהיו
    לברוח לברוח – עצה של חבר

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  6. רואים הן על הנשים והן על הגברים שהם כבר הרבה פחות חרדים

    לכן עושים אינטרנט מסונן בלי פיס… מי שרוצה לראות וליפול מחפש תירוצים עצוב מאד

    מה הקשר שהתמונה של הזוג מראה שהם נשואים זו פריצות לשמה |
    הגב
  7. כמובן שמי שנמצא שם יאמר שכולם כמותו, אבל זה לא נכון

    תראו איזה חבר'ה נמצאים שם, ותסיקו את המסקנות על מידת ה'חרדיות' שלהם

    חרדי |
    הגב
  8. ניפוח עצום של הדברים

    אני מכיר הרבה הרבה חרדים פתוחים יותר ופחות, ולרובם אין פייסבוק וכו', אלו שיש להם בהחלט פתוחים יותר ופחות חרדים.

    יהודי |
    הגב