איכות השינה חשובה לבריאות שלנו, וגם גורמת לנו לרזות

השינה שלנו בהחלט משפיע על שריפת הקלוריות היומית ולפי המחקר הזה נוכל לדעת עד כמה עוד נוכל לאכול אם נקפיד על שינה איכותית, אפשר לעבוד על זה ולהפסיק לספור כבשים לפני השינה

בשנים האחרונות יש פריחה של מחקרים העוסקים בהשפעה של משך השינה ואיכותה על הבריאות שלנו. המחקרים מספקים עדויות רבות לחשיבות השינה, ובהן הגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, יתר לחץ דם, השמנה ועוד.

חלק ניכר מהמחקרים התמקדו באוכלוסייה ספציפית – עובדי משמרות, הנתונים להפרעה מתמדת במחזוריות השינה שלהם בגלל ההיפוך בין היום ללילה בשל תפקידם. מחקרים אחרים התמקדו באנשים שהשינה שלהם מופרעת בשל מחשבות טורדניות, רעש סביבתי, מיטה או מזרן לא נוחים, וכן השמנה בטנית המפריעה לנשימה התקינה במהלך הלילה ופוגעת באיכות השינה.

מיעוט שעות שינה מקטין את קצב חילוף החומרים.

מה אומרים המחקרים: ההשפעה השלילית של שינה לא איכותית על מאזן האנרגיה והמשקל נבדקה בהיבטים שונים הקשורים להגברת הרעב לאורך היום, הוצאה קלורית נמוכה יותר, הפרעה בפעילות של אזורים מסוימים במוח הקשורים לגירוי ממזון ופעילות הורמונלית הקשורה לתחושת הרעב והשובע. במחקרים אלה נמצא כי הפרעה במשך השינה ובאיכותה מביאה לעלייה של כ־300 קלוריות בממוצע בצריכה הקלורית היומית, אך הממצאים בעניין ההשפעה על קצב חילוף החומרים או על ההוצאה הקלורית היומית לא היו חד משמעיים.

האם הגבלת שינה משפיעה על קצב חילוף החומרים הבסיסי  בהגדרתו המדעית – Resting Metabolic Rate.

איך בדקנו: הנסיינית, בת 35 ובעודף משקל ניכר, התבקשה לא לבצע פעילות גופנית במהלך 24 השעות שלפני הניסוי כדי להימנע מההשפעה של חילוף החומרים ולהגיע בבוקר למעבדה בצום מוחלט בן 12 שעות. הבדיקה נמשכה 60 דקות במנוחה מוחלטת – פעם לאחר שינה קצרה (4 שעות) ופעם לאחר שינה ממושכת (7 שעות).

מה מצאנו: שריפת הקלורית הבסיסית ירדה ב־185 קלוריות ליום לאחר השינה הקצרה בהשוואה לשינה הממושכת. זה עשוי להישמע זניח אבל צריך לזכור שבהיבט לטווח ארוך, אפשר להעריך שעודף קלוריות כרוני כזה עקב חסך שינה יוביל לעלייה במשקל של כמה מאות גרמים בכל שנה. אגב, ללא קשר לניסוי על שעות השינה מצאנו כי המטבוליזם של הנסיינית נמוך במיוחד ולכן היא מתקשה לרזות.

הפרעת שינה הכוללת חסך שינה משמעותי אכן משפיעה לרעה על מאזן האנרגיה ועל קצב חילוף החומרים במנוחה. אם אתם רוצים לרזות, כדאי לכם לא רק לספור קלוריות ביום אלא גם לוותר על ספירת כבשים בלילה ולדאוג לסביבת שינה נעימה ונוחה שבה תוכלו לישון שינה מספקת ואיכותית, כזו שתייעל את קצב חילוף החומרים שלכם גם כשאתם ערים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.