אירופה נוטשת את הכורדים – ד"ר דרור מנור

מנהיגי יבשת אירופה מגנים לאחרונה במידה רבה את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על כך שפינה את הצבא האמריקני מסוריה ונטש את הכורדים. מנהיגים אלה משמיעים דברים מזעזעים על הצהרותיו ומעשיו של טראמפ. אולם ברור לכולם שהם טובים רק בדיבורים ולא במעשים, כאשר הם בעצמם אינם נוקפים אצבע לסייע לכורדים מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית

 

מנהיגי יבשת אירופה מגנים לאחרונה במידה רבה את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על כך שפינה את הצבא האמריקני מסוריה ונטש את הכורדים. מנהיגים אלה משמיעים דברים מזעזעים על הצהרותיו ומעשיו של טראמפ. אולם ברור לכולם שהם טובים רק בדיבורים ולא במעשים, כאשר הם בעצמם אינם נוקפים אצבע לסייע לכורדים מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית.

 

הצמרת המדינית של יבשת אירופה, הכוללת בין השאר את בריטניה, צרפת וגרמניה, אף גינתה את דבריו הקשים של הנשיא טראמפ באמצע חודש אוקטובר, על כך שפלישתה של טורקיה לסוריה אינה הבעיה של ארה"ב. אמנם יפה מאוד מצדם של מנהיגי אירופה הנאורים שהם מגנים אמירה אומללה שכזו, אשר ראויה לכל גינוי, אבל מדובר בדיבורים בלבד ולא במעשים. אין ולו צעד מעשי אחד שנעשה מצדן של מדינות אירופה על מנת לסייע לכורדים במצוקתם הקשה.

 

אולם אין זו הפעם הראשונה שהצמרת המדינית האירופית מתנהגת בצורה שכזו. משטרו האכזר של בשאר אסד רצח במהלך פעולות הדיכוי של המרד האזרחי בסוריה כחצי מיליון איש, מתוכם זקנים, נשים וילדים. המשטרים האירופאים הנאורים לא עשו מהומה על מנת להציל את אזרחי סוריה ממנהיג כה אכזרי וחסר צלם אנוש. היה על אותם משטרים, במיוחד החזקים שבהם, דוגמת בריטניה, צרפת וגרמניה לעשות כל מאמץ מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית כדי למנוע את טבח העם האיום הזה. למרות המצב הקשה ברחבי המדינה לא נשלחו חיילים או קצינים מצבאות אירופה הידועים בחוזקם ובאיכותם. אפילו כאשר צבא אסד השתמש בנשק כימי נגד אוכלוסייה חפה מפשע, הוא נותר ללא ענישה כלשהי מצדה של אירופה.

 

כעת, לאור המצב המורכב שנוצר עם יציאת צבא ארה"ב מסוריה והפקרת הכורדים לצבא טורקיה החזק והאכזר, יכולה אירופה סוף סוף להראות את כוחה הרב ואת מוסריותה ולאיים על משטרו חסר המעצורים של טאיפ ארדואן בהתערבות צבאית רחבת היקף. אולם בינתיים דבר לא קרה. הצמרת המדינית של אירופה לא עושה שום מאמץ לפעול בכיוון זה.

 

מדינות אירופה אפילו לא טרחו להפעיל סנקציות כלכליות כלפי טורקיה. ידוע כי בריטניה, צרפת וגרמניה מייצאות לטורקיה בעשרות מיליארדי דולרים בשנה, והן אינן מוכנות לוותר על כך. בנוסף, יושבים בשטחיהן מהגרים טורקים ששונאים את הכורדים שנים ארוכות, ושאסור להרגיז אותם כדי שלא ייצאו להפגין ברחובות. אין ספק כי מדובר פה בדו-פרצופיות ובהפקרות מוסרית חסרת תקדים של אירופה. ברור כי אם מדינות החברות בנאט"ו (שאפילו לא טרחה להשהות את טורקיה מהארגון) היו פועלות בהובלה אירופאית חזקה ונחושה נגד ההתקפה הטורקית, המצב היה נראה אחרת לגמרי, והכורדים היו זוכים להגנה לה הם כה זקוקים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *