אפקט ה"שבאבניקים": האם יחס החילונים לבני הישיבות השתנה?

הסדרה "שבאבניקים" אמנם הסתיימה, אבל זה הזמן לבחון: האם היא השפיעה על היחס של החילוני המצוי לחרדים? האם חל שינוי ביחס לבני הישיבות בעקבות הסדרה? יוצרי הסדרה בטוחים שכן. גם החרדים. אבל לא בטוח שהם שמחים מזה

הסדרה "שבאבניקים" שעלתה ל'הוט' בתחילת החורף, הביאה, כך נראה, לשינוי מהותי על הדרך בה רואים החילונים את החברה החרדית. הסדרה שכבשה את הציבור החילוני הביאה לחיבור בין שני הקצוות של החברה הישראלית, שבעבר הרחוק לא היו ניתנים לאיחוי. כך לפחות עולה מרוח הדברים של ביקורות שונות על הסדרה, הן בעיתונים והן ברשתות החברתיות, ומשיחות עם מרואיינים רבים לכתבה זו.

חלק מהגולשים (בעיקר הצעירים שבכם) אולי לא זוכרים, אך השנאה, התיעוב, והאיבה שרחשו חלקים בציבור החילוני כלפי בחורי הישיבה ("הדוסים") – איימו בעבר באופן משמעותי על ההגמוניה של החברה החרדית, שחשה עצמה נרדפת מול גלי השטנה ושלטי החוצות שהפרידו בין העולמות. אמנם, מצד אחד היה בכך איום, אך מצד שני הריחוק הזה שמר על "חומות החרדיות" הקדושות, אותן טבע בזמנו כבר החת"ם סופר זצ"ל, כך שהרבנים לפחות, יצאו מרוצים.

כעת, נראה כי חל שינוי מהותי, שחלקו נזקף לזכות הסדרה, ביחס בין החילונים לחרדים, שצפו לראשונה בדמותו של בן הישיבה הפתוח יותר, כפי שהשתקפה בסדרה "שבאבניקים".

זר כי יקלע למדרחוב תל אביבי או בית קפה ירושלמי שופע בבורגנים ישראלים, יחוש בשינוי שחל ביחס כלפי החרדים.

 

כבר לא "קונילמל'ים"

 

בשנות ה-70' הרחוקות, הפציעו בזמנו לעולם המדיה סרטי "קונילמל" של מייק בורשטיין, שאפשר לומר שצרב בתודעה החילונית את החרדים כחייזרים, כחוצנים, כאנשים מוזרים, מגמגמים שמעלים סירי טשולנט למטוסים.

אבל בשנים האחרונות, אנחנו יותר ויותר עדים לרצון מצד היוצרים והבמאים לגשר בין העולמות ולהציג את הנרטיב החרדי באור מזוקק וחיובי. כזאת היתה, למשל, "שטיסל",שהציגה את הפן האנושי של "שוּלֶם" שטיסל או השדכן קינסברג. ומאז הכל היסטוריה: הטלוויזיה הישראלית נצבעה בשחור לבן סדרות על חרדים החלו לצוץ כפטריות לאחר הגשם ולהביא מנה גדושה של רייטינג שהיתה חסרה למנהלי חברות הכבלים כאוויר לנשימה בעידן התחרות בין ערוצי הכבלים. 'כיפת ברזל', למשל, הביאה את סיפורם של החיילים החרדים בצה"ל, וכבר עומדת בקנה סדרה נוספת על חרדים, 'אוטונמיות', ומאחורי הגדר עונה נוספת לשטיסל, לקראת סוף 2018.

כל אלה רק מעידים על הסקרנות והריגוש מצד הצופה החילוני שמעוניין להכיר מקרוב את העולם החרדי שהיה זר ומנוכר, ובגלל אי ההיכרות הזו הוא חש עד היום כי עולמו של החרדי צר כנמלה.

"אחרי פרסום הסדרה 'שבאבניקים', משהו ביחס אל החרדים השתנה", מודה ספיר, צעירה חילונית (25), תושבת גבעתיים. ספיר, שעובדת בחברת הייטק במרכז הארץ לצד חרדיות שהשתלבו בחברה יחד עם חילוניות, מספרת לנו מנקודת מבטה: "לפני זה ראינו את בחורי ישיבה כעב"מים. כך היתה המחשבה עליהם. כיום, לאחר שראינו את הסדרה, קלטנו כי בחורי הישיבות הם אנושיים יותר וחשוכים פחות, למרות שהשחקנים בסדרה הם בכלל חילונים. הסדרה הוציאה את בחורי הישיבות אציליים ומטופטפים".

ולא רק ספיר, לא מעט חילוניים פשוט 'התאהבו' בדמות של בחור הישיבה החרדי שנראה כפרזנטור לכל דבר ועניין.

 

ה"הרווארד" של הישיבות

 

בסדרה, "אבינועם," "דב לייזר", "מאיר" ו"גדליה", הם ארבעה צעירים הגרים בפנימייה של הישיבה החרדית "נתיבות התורה", שנחשבת כישיבת הדגל הליטאית, מעין "הרווארד" של הישיבות, או אם תרצו: וולפסון.

החבורה, שחשה את עצמה נדחקת תחת משטרו הנוקשה של הרב שפיצר, מנסה למצוא חיי פנאי מחוץ לכתלי הבית מדרש. בסביבה החרדית הסדרה זכתה לביקורות רבות לא מעטות על כך שהיא מוקצנת וחסרת אמינות, בעיקר על עודף סטייל, ומספר סצנות שכלל לא קיימות בטרמינולוגיה של בחור הישיבה המצוי.

אך למרות הביקורות הפנים חרדיות, הסדרה סיפקה שואו מוצלח עם סצנת ה"גאווה גאווה" בפרק הסיום, שזכתה לפידבקים חיובים בעיקר מהגולשים החרדים שהתרפקו על סרטון דומה של מרן הרב שטיינמן זצ"ל.

האם החילונים הבינו את ה"גאווה – גאווה"? שאלנו את אלירן מלכה, יוצר הסדרה. "בוודאי שהבינו את הגאווה גאווה", הוא אומר. "בצורה פשוטה הם הבינו את זה. אתה שואל האם הם יודעים שזה לקוח מתוך הסרטון של הרב שטיינמן? זה לא בטוח.

"אנחנו עוד לא יודעים להעריך כמה הסדרה הזאת עשתה בשינוי בשפה כלפי בחורי ישיבה", אומר יוצר הסדרה אלירן מלכה, שבדיוק בעת השיחה יצא עם ה'שבאבניקים' שלו לתפילה בכותל המערבי. על הדרך עוצרים אותם עוברי אורח, חילונים, חרדים. כולם מציפים אותם בגלי אהבה וחום אנושי.

 

ה"סודות" מקבוצת הוואטספ

 

"יש לנו קבוצת וואטסאפ, לארבעת השחקנים ולי", הוא מגלה, "בה הם מעלים צילומי מסך של תגובות שאנחנו מקבלים, ויש שם מבול, פשוט מבול של תגובות מהסוג הזה. כמות היסטרית שאתה לא מאמין", הוא מתלהב.

מלכה עצמו, אדם דתי שגם מגיע מבית דתי, ממשיך ומספר: "בקבוצה יש המון תגובות על אנשים שמעולם לא הכירו חרדים, אלא דרך אייטמים פוליטיים נקודתיים, לרוב סביב מחלוקות על דת ומדינה וגיוס וכו'. וכאן, בפעם הראשונה הם נתקלים בסיפור האישי שלהם, כשהוא מסופר מתוך ההזדהות עם החרדי, וזה גרם להם לשינוי בתפיסה.

תגובה מבחורה חילונית

"לדוגמא, עוד בחורה שאמרה שאחרי שגדליה שרף את השלט והתוודה בחקירה, היא פעם ראשונה הצליחה להיכנס לתוך ראש של אדם שמנסה לשמור  את עצמו – ובמובן הזה זה לא קשור לחרדי או לא בכלל".

איך חילונים שראו את הסדרה רואים עכשיו את החרדים?

מלכה: "לדעתי, היה משהו בסדרה שהנגיש את העולם של בחורי הישיבות לחילונים. הסיבה היא שבפעם הראשונה בטלוויזיה מוצג החרדי לא בתור אדם שונה ואחר, ההוא מעבר להרים, אלא דווקא להיפך: כאנשים שמאד דומים לחילונים".

אלירן מלכה, במרכז, עם ה"שבאבניקים". צילום: רפי דלויה

רפרוף בטור הביקורת של 'מאקו' על הסדרה, מעלה תוצאות דומות. וכך נכתב בטור: "'שבאבניקים' לא מנסה לאתגר את התפיסה שלנו את העולם החרדי, אבל כן מציגה דמויות אנושיות ורגילות שגם חילונים יכולים להזדהות איתן. השיוך לעולם החרדי הוא בעיקר כלי עלילתי – את ארבעת הגברים הצעירים האלה היה אפשר לשים גם בזמן, מקום או קהילה אחרת, והדינמיקה ביניהם עדיין הייתה עובדת. הדברים שמעסיקים אותם הם הדברים שמעסיקים גם אותנו – מותגי יוקרה מול מציאות זולות, דייטים, פוליטיקה פנימית לייט בתוך הישיבה, איפה למצוא קליטה בסלולר והאגו שלהם".

מנגד, איש חינוך ותיק עימו שוחחנו מתריע מפני ההשפעות ההרסניות של "הקירוב החילוני": "הסרטים יכולים להפוך למציאות" הוא טוען, "ובחורי ישיבה יכולים להיגרר אחר מה שהם רואים וליישם אותם הלכה למעשה.

"לצערי", אומר אותו איש חינוך, "יש ירידת הדורות ואנחנו נחשפים כל פעם לניסיונות חדשים. לכן, כל בחור שישתדל להיצמד לסטנדר, ובכך לא ימיטו עליו אסון רוחני".

אז בשורה התחתונה: בוודאי שהסדרה סיפקה נקודת מבט חדשה ואוהדת על החרדים לציבור החילוני. האם זה יבוא לידי ביטוי בקלפיות ברמת אביב ובמודיעין? והאם גדולי הדור יאהבו את הקרבה החילונית-חרדית הזאת? לגמרי לא בטוח.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אם בזכות זה לא דתיות פחות יעשו פריצות אז משהו טוב יצא מזה

    פ

    י |
    הגב
  2. א

    בינתים הסדרה לא מיצגת את החרדים כלל מה החילונים יחשבו שהחרדים שורפים שלטים ומחפשים בחורות סדרה טיפשית

    אני חושבת שזו סדרה לא נכונה במיוחד לא מה שאבינועם עשה עם הבחורה..זה רק משחיר את החרדים |
    הגב
  3. הסדרה זכתה לביקורות רבות לא מעטות על כך שהיא מוקצנת וחסרת אמינות, בעיקר על עודף סטייל, ומספר סצנות שכלל לא קיימות בטרמינולוגיה של בחור הישיבה המצוי.

    לסידרה כזו קוראים סידרת שקר, שקר, שקר
    .
    הגזימו והציגו שקרים.
    אין כאן שום מעשה חיובי

    הסדרה היא שקר!!!

    יעקב |
    הגב