ארגון הבריאות העולמי עושה סדר: מי הם המדבקים בקורונה?

ישנם לא מעט שאינם מגלים סימנים כלל וכלל

מכון דוידסון של מכון ויצמן מנסה לעשות סדר בעובדות שהתפרסמו בימים האחרונים מטעם ארגון הבריאות העולמי.

על פי אחד מהדיווחים ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי חולים חסרי תסמינים אינם מפיצים את הנגיף, הדיווחים על הצהרה של ארגון הבריאות כי והדיווחים שהארגון חזר בו, נבעו בעיקר מאי הבנה של המושגים.

במסיבת עיתונאים ב-8 ביוני נשאלה מריה ואן קרקוב (Van Kerkhove), ראש יחידת מחלות מתפרצות בארגון הבריאות העולמי, לגבי חלקם של אנשים אסימפטומטיים (מודבקים נטולי תסמינים) במגפה.

בתשובתה היא הסבירה כי מתברר שאנשים אסימפטומטיים כביכול, במקרים רבים כלל אינם כאלה. לחלקם יש תסמינים קלים ביותר, שקל לפספס, ולא דומים לתסמינים הנפוצים ביותר של COVID-19. אחרים נראים אסימפטומטיים ביום הבדיקה אך מפתחים תסמינים מאוחר יותר, כך שהם למעשה הם פרה-סימפטומטיים, כלומר קדם-תסמיניים, ולא חסרי תסמינים. הנותרים הם אסימפטומטיים אמיתיים, כאלו שנדבקו בנגיף, ככל הנראה לא פיתחו אפילו תסמינים קלים, והחלימו.

קשה למצוא נשאים אסימפטומטיים אמיתיים ולחקור אותם, משום שבהעדר תסמינים הם לרוב לא נבדקים. ואן קרקוב ציינה עם זאת שמהדו"חות ומהמחקרים המעטים שעקבו אחרי אסימפטומטיים אמיתיים לאורך זמן, נראה לעת עתה כי מאוד נדיר שהם ידביקו אדם נוסף. אולם, בגלל הקושי לאתר אסימפטומטיים אמיתיים, חסר מידע רב עליהם וקשה לדעת מה גודל תרומתם להפצת הנגיף.

בגלל חוסר הבהירות ואי ההבנות שהחלו לצוץ בנושא, הארגון, והיא עצמה, הזדרזו להסביר את דבריה והדגישו, שוב, שמדובר רק באסימפטומטיים אמיתיים ורק במסקנות ממעט מחקרים ראשוניים ומידע שעוד לא פורסם.

בסופו של דבר ארגון הבריאות העולמי מפרסם כי נראה שמודבקים אסימפטומטיים אמיתיים כמעט אינם מדבקים. לעומת זאת פרה-סימפטומטיים כן מדבקים, וכך גם אנשים עם תסמינים לא מורגשים. מסיבה זו יש לשמור על כללי הזהירות – ריחוק פיזי, מסכות ושטיפת ידיים – גם אם נראה שאתם או הסובבים אתכם בריאים. כמו כן, על פי הידע הקיים כיום, המדיניות הטובה ביותר לבלימת המגיפה נותרה זיהוי חולים עם תסמינים, בידודם, והכנסת המגעים הקרובים שלהם להסגר. כך גם אם הם נדבקו וכרגע אין להם תסמינים, הם לא יפיצו את המחלה ולא ידביקו אחרים, ושרשרת ההדבקה תיקטע.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *