בארות יצחק פינת אירופה: הסניף הענק של 'יש חסד'

מהפכת הקניה המהירה מגיעה לישראל ומשנה את כל מה שהכרתם ברשתות הקמעונאיות. הצרכן הישראלי אוהב למשש מקרוב את חוויית הקניה, להריח את המזון הטרי, לסייר בין טורי המדפים העמוסים בשלל מותגים ולבחור בעצמו, אבל הוא בשום אופן לא מוכן לקבל את התור הארוך ארוך שממתין לו ליד הקופות. ב'יש חסד' בארות יצחק, חוסכים בדיוק את זה, ולא רק

מי מכם לא היה בסופר? אין אף אחד כזה, ברור. אז קדימה לניסוי החברתי הבא: עצמו עיניים, דמיינו תור ארוך ארוך של עגלות סופר, כן, כאלו שמשתרכות לאיטן ונתקעות אחת בשנייה. עם שורה ארוכה של בני אדם, שנמצאים כאן על תקן של צרכנים-צרחנים, עצבניים, מחליפים רגל ברגל, תנוחה בתנוחה, לפי קצב התקדמות המסוע ואנרגיית הקופאי. לא קל להיות צרכן ישראלי, אתם אמרתם.

רגע, עדיין לא לפתוח את העיניים. זה ממשיך: ואז, פתאום משום מקום, מגיח בחור צעיר ונמרץ ועוקף את כל התור במהירות. איש לא עומד בדרכו, ועגלת הקניות העמוסה שלו, אגב, כמו זו שלכם, מחליקה מיד החוצה, הישר אל הרכב שממתין בחניון הרחב והצמוד. אתם מביטים ימינה, שמאלה, שוב ימינה ושוב, אבל לא, המאבטח לא נזעק, ולא, זה לא גנב, אתם יודעים מה? גם לא אח של בעל הבית. סתם, עוד צרכן רגיל ופשוט.

עכשיו תפקחו עיניים, ותכירו את יש חסד בארות יצחק.
חושבים שזה חלום? גם אני לא האמנתי עד שלא ראיתי את החלום הזה בהתגשמותו. ציפור חכמה לחשה באוזני, שאם אני חושב עצמי כתב צרכנות טוב, אסור לי, אבל ממש אסור, לפספס את הבשורה הצרכנית שהגיעה לכאן מאירופה הישר למתחם המחודש של 'יש חסד' בבארות יצחק, מתחם ענק ממדים שלאחר עבודות שדרוג נרחבות, נפתח השבוע מחדש בקול תרועה גדולה.

"מדובר בחוויית קניות מעולם אחר", ניסה החבר לשרטט לי בתנועות ידיים שלא נגמרות, "אתה נכנס למתחם ועולה כאילו על סרט נע שלא נעצר לרגע. אוסף, בוחר, קונה, משלם והכול בתנועה רצופה ללא שום עיכוב. אני לא מדבר על שטחי החניה הגדולים, המעברים הענקיים בין המחלקות שמונעים כל סיכוי להיתקל בעגלת הקניות של השכן. בוא ניגש ישר לעמדות התשלום, ובעיקר לעמדת המסופונים, כאן הם עשו משהו שלא רואים בארץ, זו חוויה חו"לית אמיתית, אבל זה משהו שלא תוכל להבין עד שלא תראה בעצמך".

שמעתי, הרחתי, זיהיתי ונסעתי.

נא לא לעמוד

אז לפני שנתחיל להתלהב ויש ממה, בואו ננסה להתמקד במספר שורות סיכום קצרות: המתחם המחודש הענק של 'יש חסד' שממוקם בבארות יצחק, שימו לב: 'מתחם' ולא סניף, כי לא מדובר ב'עוד סניף', פותח פרק חדש בקמעונאות הישראלית, וכבר כעת ניתן לקבוע כי הוא יחולל מהפך אדיר בשוק. ללא ספק ניתן לחלק את עידן הצרכנות החרדית לשניים: עד לפתיחת 'יש חסד' בבארות יצחק, והימים שאחרי.

נסחפנו? ממש לא. הסיבה לכך פשוטה ונאמר זאת כך, כל מי שיזדמן למקום יוכל לקבוע בוודאות, גם בלי לשאול ולברר, כי המתחם כולו, על כל אלפי המטרים הרבועים שבו, תוכנן ונבנה מתוך מחשבה מעמיקה על הצרכן. רואים בחוש שהמתחם מגלם מאחוריו שנים ארוכות של למידה והכרה מיטבית של אופיו והרגליו של הצרכן הישראלי, אבל בעיקר של הצרכן הדתי והחרדי.

הזרימה והתנועה הרצופה לאורך כל המסלול יוצרת חווית קניות נעימה שקשה למצוא במקום אחר. אתה מרגיש ממש כמו על סרט נע מהכניסה ועד היציאה. בשונה מהסניפים שממוקמים בתוככי הערים הצפופות, המקשים את הגישה על בעלי הרכבים, הדרך עד למתחם בארות יצחק היא חוויה נעימה, מהירה, פתוחה וחלקה, כמעט כמו מסע הקניה עצמו אותו חוויתי בהמשך.

נתחיל, איך לא, בחניה. אין המתנה, לא צפירות ולא עיכובים. כי כשאתה יושב על מתחם ענק יש לך אפשרות להעניק ללקוחות שלך חניה בשפע – ובמקרה זה, לא מדובר בקלישאה – וללא עלות. לא לחינם בחרו ב'יש חסד' את מתחם בארות יצחק כסניף הדגל החלומי של הרשת. המתחם ממוקם על אדמות קיבוץ משואות יצחק, הזולות לאין שיעור מכל שטח אחר באזור, כך שניתן היה לתכנן את המתחם בגודלו הענקי. ואם חשבתי שהקמת המתחם על שטח ענקי כל כך יורגש בצגי המחיר הרי שהופתעתי שוב. רמת המחירים נמוכה בהרבה מהמקובל בכל מקום אחר. מסתבר שהמיקום המוזל משפיע לטובה גם על המחירים הנמוכים משמעותית.

והמרווחים, או-ללה, המרווחים. כמה אומץ צריכה הנהלת רשת שיווק כדי לקבל החלטה ולפנות עוד שורת מרצפות למעבר עגלות במקום לייחד אותה לעוד טור מדפים עמוס מוצרים. לא נתתי למנהל המתחם להוליך אותי שולל, הלכתי וספרתי ומדדתי בעצמי את מעבר הרוחב במתחם בארות יצחק. ששה מטרים, זהו הרוחב של המעבר הענק במתחם. ששה מטרים תמימים שבמקום לשמש כשטחי מידוף נוספים, הושקעו לטובת מעבר נקי, חלק ומהיר. ששה מטרים, שמאפשרים לכל 'בעלי העגלות' לעבור בניחותא זה לצד זה, כאשר אפילו אם תחליטו לעצור בצדדים בכדי לבדוק לעומק את המוצרים, לא תיתקלו בבקשות בנוסח 'סליחה אפשר לזוז?!'. כאן יש מקום לכולם.

"המתחם כולו בנוי מנקודת המבט של הלקוח", אומרים לנו בהנהלת 'יש חסד', "הבנו שהצרכן הישראלי מעוניין בשופינג חלק ונעים, מבלי עצירות וסרבולים. כאן, במתחם בארות יצחק, השקענו המון כדי שתהיה זרימה חלקה ומהירה לאורך כל מסע הקנייה בצורה שלא תמצא באף מקום אחר. הקרבנו לשם כך שטחי מדף, אבל הכול שווה את התוצר המוגמר. בסייעתא דשמיא הצלחנו לכתוב כאן את הפרק הבא בחוויית הקנייה הישראלית".

  

בגובה העיניים

לכל אחד יש עיניים משלו לפרשן את עיצוב המתחם. אני, במשקפיים צרכניות, ראיתי מבעד לעיצוב את 'גובה העיניים'. הרגשתי כאילו מישהו מדבר אלי מהמדפים הלבנים והפשוטים, מתאורת הלדים הנקייה, משלל המותגים נטולי הסלקציות והחרמות על מתחרים ממתחרים שונים, ומהנראות הברורה והבולטת של תגי המחיר. הרגשתי כאילו הוא קורא לי: בוא תבחר בעצמך את מה שהכי מתאים ומשתלם עבורך. כי מי אני שאתערב לך בחיים ואקבע לך מה תכניס לסל?

מי שלא ניחן בעין צרכנית אולי לא יבין על מה אני מדבר. אבל בעולם של דילים וקידומים הנעשים על גבם של הצרכנים, מדובר בהחלט בחידוש מרענן ששווה כל דקת סיור בשטח. תבינו, כיום, כמעט ואין רשת שיווק שלא 'דוחפת' לך בכוח מוצרים של חברה מסוימת, כאשר ישנן שלל דרכים ושיטות פסיכולוגיות של תורות שיווק שמלמדות כיצד לעשות זאת חזק ומהיר, ובעיקר מבלי שתרגישו, אתם הצרכנים שם למטה, שמזרימים את הכסף לכל מערכת השיווק הזו.

רוצים ללמוד קצת יותר על השיטה? הנה רשימה חלקית: אחוזי ושטחי מדף, חלוקה בין קדמת ואחורי החנות, מיתוג צבעוני וצעקני, או דיילים "נחמדים" שרק רוצים לעזור לך לבחור, אפילו התכנון הראשוני שכולל את מיקום דוכני הפירות והירקות בכניסה, כל אלה הם רק טעימה קטנה מים של טכניקות מתוחכמות, שפועלות עליך מכל כיוון ומדף כשאתה מבצע סיור קנייה תמים בין מחלקות הסופר. אתה לא מודע לדיל שנחתם בחשאי או לאחוזי הרווח הגבוהים שהובטחו בחודש כזה או אחר. אתה מעמיס ומעמיס בעוד ההוא שם במשרד, שערבב לך את כל המסלול בדרך לקופה, יושב וצוחק.

אבל במתחם בארות יצחק הרגשתי שונה. העיצוב הפשטני משדר שקיפות כנה, ובעולם תחרותי ואכזרי שלא עושה הנחות לאנשים נחמדים, אפשר לומר גם אמיצה. כך למשל הרגשתי כשסיירתי ב'שביל החלב'. זו הפרשנות שלי לרחוב המקררים, אין לי הגדרה אחרת לחוויה המתקנת שיוצרים עשרים וחמש המטרים הארוכים של שורת מקררי החלב, המציגים את כל מיטב תוצרת הפרה ללא אפליות ופרשנויות מיותרות.

גם במחלקת המשקאות החריפים מצאתי מגוון ענק כמותו של מותגים, כמותו לא מצאתי באף רשת אחרת. האמת, לא ידעתי שישנם כל כך הרבה יקבים בכשרויות מהודרות…  אתה יכול לעמוד מול המדפים במשך דקות ארוכות, רק להסתכל, וליהנות מהשקיפות שמשדרת הרשת בתצוגה הזו של כל היצרנים, זו לצד זו, בשדרה ארוכה אחת, כשהבחירה כולה נתונה אך ורק בידיים שלך, הצרכן.

 

כאן עוקפים תורים

אבל גולת החוויה האירופאית בה פתחנו את הכתבה טמונה בעמדת המסופונים. הם אלה שמשדרגים את חוויית הקניה ויוצרים את המשהו האחר שעליו מתכוונים בעולם הקמעונאות בישראל כשמדברים על המהפכה שעשו ב'יש חסד' עם חידוש המתחם הענקי בבארות יצחק. שימו לב: מאה מסופונים, לא פחות, ממתינים לכם בכניסה לסניף. אתם בוחרים מסופון ויוצאים למסע קניות שכמותו לא חוויתם מעולם.

ההליך פשוט מאד. כל מוצר שבחרתם נסרק בדרך לעגלה, המחיר מופיע מיד אוטומטית בצג המסופון, כך, ממוצר למוצר וממחלקה למחלקה, הכול מופיע במסופון, כך שיש לכם שליטה מלאה בכל רגע נתון על סכום הקנייה. ניתן לבטל ולשנות תוך כדי קנייה (בלי צורך בקבלת הוראת 'ביטול'), להחזיר ולסמן מחדש, כך לאורך כל המסלול. המוצרים נכנסים היישר לשקית שבתוך העגלה, וזהו. בסיום הקנייה אתם מעבירים את כרטיס האשראי של יש במסופון ומכאן הדרך פתוחה וחלקה החוצה, הביתה. כמה פשוט ככה כיף.

בדקנו את המסופונים שוב ושוב, הם נוחים, פשוטים לשימוש והופכים את מסע הקנייה למסלול חווייתי, מהיר וגם שקוף. כל מוצר מסומן, כל סכום מתווסף לסך הכללי שמופיע בכל רגע נתון על הצג, כך שמבחינה חסכונית, אין ספק שזו קנייה חכמה מזן אחר ושונה מכל מה שהינו רגילים אליו. לא עוד פיתיונות וחתולים בשק שמתגלים רק בעמדת הקופאית. כאן הכול שקוף וברור מראש.

אבל לא רק חיסכון כספי. קחו בחשבון את החיסכון בזמן. בעזרת המסופונים, הקופות העצמאיות לצד שפע הקופות ה'רגילות', החנות יכולה להיות עמוסה בקונים, אך התורים המעצבנים – שהפכו לחלק בלתי נפרד מכל 'חוויית' קניות אחרת – פשוט לא קיימים כאן.  

"כשתכננו את המתחם", אומר לנו מנכ"ל 'יש חסד', "החלטנו כי בבארות יצחק לא יהיו תורים. הבנו כי לא יתכן שמסע קניות חוויתי ונחמד יהפוך לסיוט רק בגלל התורים שמזדחלים וממתינים ללקוחות על יד הקופות. לכן, מלבד 24 הקופות הרגילות, שגם הן נחשבות לכמות גדולה מאוד במונחי השוק, הוספנו עוד 12 עמדות תשלום בשירות אישי, ובעיקר, את 100 המסופונים, שזו כבר בשורה צרכנית אמיתית. אם תעשה חשבון תגלה שבסך הכול מדובר על 136 עמדות תשלום, כך שככל הנראה, תורים לא יהיו כאן בעזרת השם.

"אבל מהירות הקנייה והתשלום הם לא חזות הכול. אנחנו הרי מכירים את הצרכן הישראלי, הוא אוהב למשש מקרוב, לראות הכול בעיניים וגם להריח. כן, להריח את הלחם הטרי, את הבקר שנפרס בקצביה ואת הדג שעולה על המשקל. לכן, יצרנו תמהיל שמשלב גם שטחי מכירה ענקיים וגם קנייה מהירה ללא עיכוב של דקה מיותרת. בצורה הזו אנו מבטיחים חווית קניות נעימה ומושלמת מכל הבחינות, שמהווה בשורה אמתית לציבור הלקוחות".

ואכן, כשבוחנים את המיקום הגיאוגרפי של המתחם מבינים שהרשת מתכווננת מול ציבור לקוחות ענק. סניף יש חסד הממוקם בבארות יצחק ניחן בקרבה יחסית לבני ברק, לפתח תקווה במרחק דקות נסיעה ספורות, לכפר חב"ד (ואגב, במתחם אכן זיהיתי גם עופות משחיטת ליובאויטש) וגם לריכוזים הדתיים בשומרון, כך שהוא מהווה מענה צרכני מושלם לציבור ענק שמחפש קנייה במחיר שפוי כפי שיודעים ב'יש חסד' להבטיח ולקיים, אבל גם לא מוכן להתפשר על חוויית קניה נעימה ורגועה.

 

הכי ישראלי, הכי טרי

כשמדברים על הנטייה הצרכנית הישראלית להריח מקרוב את המוצרים במחלקות ה'טרי', צריך להבין שגם כאן הלכו בבארות יצחק על הטופ שבטופ והביאו משהו חדש שעוד לא ראינו. לא מדובר על עוד חוויה רגילה כמותה ניתן למצוא ברשתות השיווק השונות. נראה שמישהו החליט ליצור פה מתחם קניות מושלם מכל הבחינות ובשביל זה הוא מוכן להשקיע כסף, הרבה כסף.

קחו את מחלקת המזון הטבעי וללא גלוטן, שכוללת גם ירק אורגני בכשרות 'מחזיקי הדת', והיא מעוטרת בתמונות שמצליחות ליצור תחושה של שדה בעל ניחוח טבעי ומשכר. כבר לא מדובר על משהו שהוא בהכרח רווחי. אמנם יש ציבור שנמנעים מגלוטן, אבל כשמייחדים מחלקה במתחם קניות שכזה, זה בגלל שהולכים על פרפקט. אין מקום לשאלות, "אנחנו רוצים", אומרים לנו ב'יש חסד', "שכל מי שבא לכאן ימצא את מבוקשו, גם אם הוא נמנה על אוכלוסיית הרגישים לגלוטן או שהוא מחפש מזון טבעי, דל סוכר או אורגני, וכל מה שקשור לזה. את הכל הוא ימצא".

המאפייה, כן, כמותה יש בעוד רשתות שיווק, אבל כאן הכל טרי על אמת. זו לא עוד עמדה, גדולה ככל שתהיה, של מאפים שונים מתוצרת מאפייה פלונית. מדובר על אפייה במקום, הכול טרי מהתנור, ממש קונדיטוריה מושלמת עם מאפי בוטיק. במקרה היא שוכנת במתחם קניות ענקי, בפועל היא מתפקדת ככל קונדיטוריה פרטית ומושקעת.

במחלקת הבשר מקדמת את פני חגיגה של טריות ושירות. מחלקת העופות הטריים מתהדרת בכשרות בד"ץ 'קהילות', לצד מחלקת בקר טרי בכשרות בית יוסף, כאשר מה ששווה בשניהם הוא השירות האישי, ממש V.I.P.  – מה שתבקש מצוות הקצבים המורחב, מיד תקבל, רק תבקש. פשוט כך. שניצלים, פרוס דק או עבה, לבחירתך. עם עור, בלי עור וכל רעיון שתבחר לנוחותך, הכול יבוצע מיד ובמקום. אה, ואיך שכחנו ללכת בעקבות הניחוח החזק. אם הסיור במחלקת הבשר עורר את רעבונכם, הרי שעוף חם מוכן בגריל וסגור בקופסא, ממתין לכם במחלקה הסמוכה. שיהיה בתיאבון. תסכימו שזו כבר יציאה אמיתית מהקופסה ששווה סיור למידה.

כך ישנה גם מחלקת דגים טריים, בכשרות בד"ץ העדה החרדית, מעדניית גבינות, מחלקת פיצוחים ותבלינים עם קלייה במקום בתנורים גדולים, וכמובן, המחלקה הכי טרייה שיש, מחלקת הירקות הענקית, חגיגה של צבעים, סוגים וזנים, שגם בה מוטמע החידוש שכבר הפך למותג של 'יש חסד': האפשרות לשקילה עצמית במחלקה עצמה.

רגע לפני שעזבתי את המתחם הענק ולאחר שכבר חשבתי שראיתי הכול, פגשתי את חנות היודאיקה של וקסברגר הפועלת במתחם, במתחם סלוני מפואר ומעוצב, כמו יתר 'טרקליני וקסברגר' המוכרים לנו מהערים החרדיות. "מה לחנות יודאיקה במתחם הסופר?", שאלתי בתמיהה. אך מתברר שגם כאן עולה החשיבה על השלמות בכל פרט. "באזור השומרון", כך המנכ"ל, "מורגש מחסור בחנויות יודאיקה. הקירבה שלנו לשומרון וההבנה כי אנו משרתים ציבור גדול שרואה בנו מענה צרכני מושלם, הביאה אותנו לייחד שטח נפרד ליודאיקה, למרות שזה לא תחום העיסוק הקלאסי של 'יש חסד'". אגב, בחנות של וקסברגר במתחם תהיה גם אפשרות לחריטה במקום והיא תעניק שירות מיטבי ללקוחות.

הקניה שלי מתקרבת לרגע הסיום. אני מביט במסופון שבעגלה שלי, המסמן לי את המחיר ומשהו לא מסתדר לי. 'זה הכל?!' אני מחניק פליאה, אבל מסתבר שהמסופון החכם לא טועה. אני שולף את כרטיס האשראי של "יש" וברגע הבא אני כבר ברכב. רק שם אני מגלה, שתחושת העייפות שמכה בי קשות לאחר כל קניה, פשוט לא קיימת הפעם. פתאום, המונח 'קניה בסופר' שמתקשר אסוציאטיבית עם טירחה, המתנה בתור, פריקת מוצרים והחזרתם, הפך פתאום למשהו קליל וחווייתי.

אירופה זה כאן.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.