בדיקה מוקדמת לעתיד ורוד

חודש המודעות לסרטן נשים נפתח רשמית בחודש אוקטובר ועמו יושקו כמו בכל שנה שלל אירועים, פעילויות ומוצרים שמטרתם להגביר את המודעות – כי גילוי מוקדם הוא כידוע, האמצעי היעיל ביותר כנגד המחלה

אוקטובר כבר פה ועמותת "אחת מתשע" השיקה רשמית את אירועי "אוקטובר הוורוד" – חודש המודעות למחלת סרטן נשים. ברחבי הארץ, הוארו בניינים מרכזיים בוורוד לאות הזדהות עם פעילות העמותה שנועדה להעלאת המודעות לגילוי מוקדם ומציל חיים.

בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, סרטן נשים הוא השכיח ביותר בקרב נשים, בכל קבוצות האוכלוסייה, כאשר הסרטן מהווה כ-30% מהגידולים החודרניים בנשים בישראל. "סרטן זה הוא סוג הסרטן השכיח בקרב נשים בארץ. למעלה מ-5,200 נשים בישראל מאובחנות בכל שנה בסרטן נשים כאשר רבע מהן מתחת לגיל 50. מעל 1,000 נשים נפטרות בכל שנה כתוצאה מהמחלה", ציינה סיגל רצין, מנכ"לית עמותת "אחת מתשע".

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה בשיתוף משרד הבריאות את הנתונים המעודכנים בישראל לקראת פתיחת חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן נשים ומהנתונים עולה כי נכון להיום חיות בישראל 21,671 נשים שאובחנו עם סרטן נשים בשנים 2010-2014 ושהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה.

פרופ` ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות מדווחת על ממצאים חדשים של הרישום הלאומי לסרטן ואומרת כי: "סרטן הנשים הוא הסרטן השכיח בנשים. מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הוסיפה וציינה כי: "האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן נשים היום, הינו הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכוי הריפוי לכ-90% ויותר. אני קוראת לנשים לקחת אחריות על בריאותן, לאמץ אורח חיים בריא אשר מפחית משמעותית את הסיכון לחלות, להיבדק על פי ההנחיות בגיל המתאים, כמו גם להכיר את גופן ואת מצבו הרגיל, כך שבכל מצב אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות לרופא בזמן ולהתעקש על בירור טיבו".

בבסיס קיומו של "אוקטובר הוורוד" ניצבת כאמור הסברה הרווחת שעדיף להיבדק ולא להצטער אחר כך. מדוע להסתכן בסרטן קטלני שלא יתגלה בזמן ויהיה מאוחר מדי לרפאו?! מסיבה זו מבקש חודש המודעות לסרטן הנשים לפנות לנשים רבות ככל האפשר בבקשה לנקוט פעולה מאשר לשבת בחיבוק ידיים, ולהזכיר להן כי בכוחו של הגילוי המוקדם להציל את חייהן של מי שלקו במחלה.

"כל אישה צריכה לעבור "הערכת סיכון" לגילוי סרטן נשים  אצל גורם מקצועי מומחה", קובעת ד"ר רות לאופר המנהלת מדריך אתר מידע ופורום אינטרנטי למען חולות סרטן  ומשפחותיהן. "הערכה זו צריכה להתבסס על מחלת קרובים, רקע אישי, מחלות עבר ועוד. המומחה, לרוב כירורג, יתאים את הבדיקות לאישה לפי רמת הסיכון שלה ונשים בסיכון מוגבר דוגמת נשים בעלות רקע גנטי כמו אנג`לינה ג`ולי – חייבות להיות במעקב מיוחד".

ד"ר רות לאופר (צילום: דף הפייסבוק של ד"ר רותי לאופר)

 

ד"ר לאופר מתעקשת על זכותה של כל אישה לחוות דעת נוספת כאשר מתגלה אצלה סרטן הנשים  הן על האבחנה והן על הטיפול המומלץ. "בהתאם לחוק זכויות החולה, חשוב שכל אישה תקבל הסבר מפורט על האבחנה ועל כל אפשרויות הטיפול בה. החולה חייבת להיות מעורבת בטיפול בה ולהתעקש להבין את השיקולים בבחירת הטיפול, בתופעות הלוואי וכ`ו". עוד הוסיפה לאופר כי למרות שיש הטוענים כי "סרטן אינו כואב", הדבר אינו נכון. "סרטן נשים בהחלט יכול להתבטא בכאב, בפרט בכאב מתמיד באותו האזור. כל כאב חריג מחייב פניה לבדיקת מומחה ובעניין זה יודגש שלמרות שממוגרפיה הינה בדיקה חשובה לאיבחון מוקדם של סרטן נשים גם בדיקה זו אינה מסוגלת לזהות במאת האחוזים את הגידולים ולעיתים תדרש הפציינטית לבירור נוסף". בעניין זה מציינת לאופר כי לשיטתה הסברה כי התרמוגרפיה יכולה להחליף את הממוגרפיה כבדיקה לגילוי מוקדם של איהנ נכונה. "בדיקה זו סורקת את הטמפרטורה של פני האיברים, בהנחה שאיזור שיש בו גידול יתגלה כחם יותר. יתרונה של התרמוגרפיה בכך שאין בה כלל קרינה אבל חסרונה בכך שאינה מדויקת דיה. בכל מקרה אין מקום לעניות דעתי לבדיקת ממוגרפיה לנשים מתחת לגיל 40".

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מהווה פריצת דרך בחקר סרטן הנשים – עשוי לסייע בהתמודדות עם הגידול. פרופ` סלומון שטמר, מנהל יחידת המחקר במכון האונקולוגי דוידוף במרכז רבין, מציין שמדובר בבדיקה מולקולרית בגידול עצמו – כשלוקחים גידול מאישה שעברה ניתוח – ואפשר לדעת לפיו שני דברים: האם הגידול יחזור, ומה תהיה השפעת הטיפול הכימותרפי המניעתי על הגידול. הבדיקה האמורה מספקת ציון רציף, בין 0 ל-100, וככל שהמספר יותר גבוה הסיכוי להישנות הגידול הולך ועולה. הבדיקה נותנת טווח, כשעד היום הטווח מוגדר כ"נמוך", "בינוני" ו"גבוה", מה שגורם לכך שנשים בסיכון נמוך לא יקבלו טיפול כימותרפי. כיום קיים מאגר של כ-2,500 נשים שעברו את הבדיקה, עם מעקב של 6 שנים, ומה שהתברר הוא שלחלק גדול מהנשים נחסך הטיפול הכימותרפי; וכך היו נחסכים תחלואה מיותרת, וכל הסבל הקשור לטיפול, ומתן טיפולים שלא עוזרים הרבה.

מחקר נוסף שהוצג לאחרונה בכנס השנתי של האיגוד האמריקאי לאונקולוגיה קלינית (ASCO), הכנס הגדול והחשוב ביותר של רפואת הסרטן העלה כי תרופות להורדת כולסטרול ממשפחת הסטטינים עשויות להפחית את התמותה מסרטן הנשים בכ-40%. המחקר האמור, מבוסס על מידע המתייחס לקרוב ל-200 אלף חולות סרטן הנשים. ממצאים אלו תומכים במסקנות של מחקרים קודמים בקנה מידה קטן יותר. ד"ר בינליאנג ליו מהמחלקה לאונקולוגיה במרכז בבייג`ינג, שהוביל את המחקר, אמר כי הממצאים הללו מצביעים על כך שהסטטינים אכן יכולים לשנות את הפרוגנוזה (תחזית התפתחות המחלה, ע"א) של סרטן הנשים והוסיף כי ייתכן שבעתיד סטטינים ליפופיליים יהפכו טיפול שגרתי במחלה זו. "הסטטינים יכולים לשפר את הפרוגנוזה. סטטינים, סטטינים ליפופיליים במיוחד, יהפכו לכלים חשובים", אמר.

כולם מתגייסים למודעות

חברות רבות נרתמות למאבק ומציעות שלל אירועים/ מוצרים או/שירותים שחלק מהכנסותיהם יתרמו לעמותות השונות העוסקות במלאכת החדרת המודעות, בסיוע ובטיפול.

כמדי שנה גם הפעם קיבץ אלי כהן – מייסד המספרה האונקולוגית במרכז הרפואי איכילוב מיטב נשים ידועות, מוערכות ומעצימות בכדי שאלה תחבושנה פאה ורודה לראשן (צבע הסרט הרשמי של סרטן הנשים) ותצטלמנה לקמפיין "חושבות ורוד" – קמפיין מודעות שנועד כאמור להזכיר לנשים לשים את בריאותן בראש סדר העדיפויות ולהניע אותן ללכת להיבדק! "מטרת הקמפיין היא אחת והיא חשובה מכל: להזכיר לכל הנשים בישראל כי בדיקה מוקדמת מצילה חיים", אומר כהן.

לק אורלי פינק

 

הלק האמריקאית ORLY. זאת האחרונה משיקה מדי שנה בחודש אוקטובר קולקציית לק במהדורה מוגבלת שתכליתה לסייע בהעלאת המודעות לחשיבות הגילוי המוקדם של המחלה. כ-20% מההכנסות המכירה של הלקים נתרמים לטובת פעילותה של עמותת `קאנסר-שמאנסר`.

מעצב האופנה ראלף לורן כחלק מהקמפיין עיצב בעצמו ראלף לורן חולצת טי-שירט ייחודית שמטרתה לסמל את המאבק במחלה, ובעצם מכירתם גייס מעל ל– 30 מיליון דולר.

רשת Laline, השיקה נר ורוד וריחני בניחוח פרחוני שמבקש להזכיר לכולן ללכת להיבדק. למעשה זו השנה השמינית שהרשת משתפת פעולה עם עמותת "אחת מתשע", ומשיקה מוצר ייעודי ש-50% מרווחי מכירתו יועברו לעמותה. (29.90 ₪). 50% מהרווחים של הנר ייתרמו לעמותת אחת מתשע.

אסתי לאודר

 

אסתי לאודר השיקה את Pink Ribbon – סרום NEW ADVANCED NIGHT REPAIR SYNCHRONIZED RECOVERY COMPLEX II עם מחזיק מפתחות ותליון המעוצבים בהשראת חודש המודעות. המוצר יימכר בלעדית בחנות אסתי לאודר בקניון איילון ר"ג ובסניפי רשת סופר-פארם ו-30% מההכנסות מהמכירה ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן (470 ₪ ל-50 מ"ל).

קרם הלחות  של קליניק

 

קרם הלחות הצהוב של קליניק, מסדרת שלושת השלבים Dramatically Different Moisturizing Lotion מושק לקראת חודש המודעות לסרטן הנשים בגרסה מיוחדת וחגיגית, הכוללת מחזיק מפתחות בצבע ורוד. המוצר יימכר במהלך חודש אוקטובר בחנות האונליין של המותג, בחנויות המותג ובסניפי רשת סופר פארם. 30% מסכום המכירה של כל מוצר יועברו כתרומה לאגודה למלחמה בסרטן (329 ₪ ל-200 מ"ל).

בובי בראון

 

בובי בראון השיקו את PINK PEONY ILLUMINATING BRONZING POWDER – מוצר בלעדי לחודש המודעות הכולל סט של סומק ומיני מברשת סומק. (מחיר: 265 ₪) לרכישה בסניפי המותג ברחבי הארץ.

 

לרגל חודש המודעות לסרטן הנשים, מציעה חברת  INAIL עיצוב ציפורניים ייחודי עם סמל המאבק הרשמי במחלה. העיצוב האמור מוקדש לכל אותן נשים אשר הפסידו במלחמה, נצחו אותה וכמובן למי שעדיין נלחמות בה בכל יום על חייהן.  מדובר במכונת הדפסה חדשה שביכולתה לספק ללקוחות נייל ארט מרהיב, ייחודי ומדויק להפליא בשמונה שניות בלבד, וכך השנה תוכל כל אישה ואישה שברצונה להביע סולידריות במהלך חודש המודעות "לענוד" את סמל המאבק גם על ציפורניה ולא רק כסיכה בדש חולצתה. (20 ₪ לציפורן במכוני הטיפוח).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.