בזבזנות ותקציבי עתק: רשתות הספרים החרדיות לקראת קריסה?

לרגל שבוע הספר יצאנו לבדוק אחר שוק הספרים החרדי. מבדיקת קוקר עולה תמונה עגומה כי ענף הספרים החרדי הולך לקראת קריסה, וזאת בשל העלויות הגבוהות בשוק שנובעות כתוצאה מהוצאות פרסום, שיווק, הפצה, וניהול חנויות. אשר שואבות נתח עצום מהרווחים – ובעיקר ניהול בזבזני וכושל. תחקיר.

לרגל שבוע הספר יצאנו צוות אתר 'קוקר' לבדוק אחר שוק הספרים החרדי. על פי הנתונים שבידינו, ומשיחות עומק שערכנו עם גורמים המעורים בשוק הספרים, ענף הספרים החרדי הולך לקראת קריסה, וזאת בשל העלויות הגבוהות בשוק שנובעות כתוצאה מהוצאות פרסום, שיווק, הפצה, וניהול חנויות. אשר שואבות נתח עצום מהרווחים – ובעיקר ניהול בזבזני וכושל.

כיצד מתמודדים חנויות הספרים עם ההוצאות והתחרות?, שאלנו את בעלי הרשתות, איש איש בתורו התחמק וסירב להשיב.

בחודשים האחרונים אנו נחשפים לשטחי הפרסום הרבים שמוקדשים בעיתוני סוף השבוע לתחום הכי פחות רווחי בעולם הכלכלי: ענף הספרים.

לפני זה, תזכורת קצרה למי שאינו מעודכן בפרקים הקודמים, בשנת 2012 הסתיימה בקריסה הגדולה ביותר של כל הזמנים בענף,  כאשר חברת פלדהיים הוותיקה הודיעה בקול רעש גדול על פשיטת רגל, כתוצאה והתפרקה. מאז הילכו רשתות הספרים על חבל דק ונזהרו שבעתיים.

לאחר שנים שקטות יחסית בענף, עתה מומחים שמצויים בפרטים מזהירים מפני קריסה נוספת של אחת ההוצאות המוכרות.

כך למשל, בשבוע הספר הנוכחי חברות הספרים השקיעו בשוק החרדי למעלה מ-2 מליון ש"ח בפרסום ושיווק. העיתונים החרדים נשענו בעיקר על הפרסום עם נתח חסר תקדים של עשרות אחוזים מהפרסום בעיתונות החרדית שהתבססו על רשתות הספרים שבעצמם נמצאות בקשיים כלכלים.

גורם בענף הספרים שבקיא בפרטים טוען כי, "שוק הספרים מהווה רווח כלכלי עצום עבור העיתונות החרדית שנהנת כבר יותר מחצי שנה מעשרות עמודי פרסום שנמרחים כל שבוע בכל העיתונים החרדיים".

לדבריו, "מבחינה כלכלית שוק הספרים נהנה מאחוזי רווחיות הקטנים ביותר", הוא מסביר, ומנתח את הענף ,"שוק הספרים החרדי נשלט כיום על ידי 4 הוצאות הספרים המובילות יפה נוף (פלדהיים), אור החיים,  קולמוס, וגיטלר שמתקשים להתמודד עם ההוצאות הכלכליות".

לבד מזאת, בשנה האחרונה נפתחו עוד למעלה מ 10 חנויות ספרים חדשות, מה שמגביר את התחרות הקשה גם כך וגורם להוצאות פרסום נוספות.

פרט נוסף ומעניין שמעיד על רמת ההוצאות הגבוהות הוא מחזור המכירות השנתי של 4 מרשתות הספרים שעבר את ה 100 מליון ₪.

במהלך הכנת הכתבה, ניסינו להבין אם יש הגיון כלכלי בהוצאה כה רבה של עמודי פרסום? או שמא התחרות בין הרשתות מוציאה את הרוח מן המפרשים תוך התעלמות מוחלטת מסכנת הבזבזנות שעשויה להביא להתרסקות כלכלית נוספת.

לדוגמה, אם רשת אחת  תפרסם ב'יתד', הרשת מתחרה תכה שוק על ירך בהמודיע והמבשר  + קטלוג מהודר.  השלישי אינו מסתפק בקטלוג, ויוציא מגזין בנושא ספרים אותו יחלק בחינם מבלי שיש על כך מימון כלכלי עתידי.

כך למשל, אחת מרשתות הספרים, הפיקה לרגל שבוע הספר, מגזין כרומו בפורמט A4 בן 80 עמודים עם כתבות לרוב. עלות הפקה של מגזין בסדר גודל כזה הוא לדעת מבינים בתחום כ 350,000 ש"ח!.

אם חשבתם שמגזין כזה יימכר על מנת לכסות את הוצאות הפרסום, התשובה היא שלילית.

בעיתוני סוף השבוע הוא יחולק בחינם, כמו גם חנויות הספרים שמחלקות אותו בחינם, בתיבות הדואר גם תפגשו אותו כמובן, בחינם.

ואחרי כל מה שנכתב לעיל, כל זאת, מבלי שדיברנו על עלות ההפצה שנאמדת בסך כ- 80,000 ש"ח שמושקעים בהפצת המגזין.

פנינו לרשתות הספרים, לצורך קבלת תגובה -והם מצידם סירבו להגיב לתוכן הכתבה.

גורם באחת הרשתות טוען בשיחה עם 'קוקר' כי למרות ההוצאות העצומות, יש רווחיות בענף הספרים החרדי", עם זאת, הגורם סירב לפרט על "הרווחים" המדוברים.

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. לא ציינו את אלתר ששולט בבני ברק.
    איציק מנהל את הסניפים שלו בתבונה רבה עם פרסום גרילה שעוקף את כולם.

    חייים |
    הגב
  2. ענף הספרים חי מקריסה לקריסה. אין רווח ממשי בספרים, כל הזמן מגלגלים כסף. הכל אחיזת עיניים.

    סוחר ספרים לשעבר |
    הגב