ביהדות התורה מנסים לגבש חזית משותפת מול ליברמן

לאחר שבפעם הקודמת חוק הגיוס נפל בשל המחלוקת בין אגו"י לדגל התורה, כעת שני הצדדים פועלים להגיע לנוסח שיאושר במועצות גדולי התורה

מנסים לחתור לחוק גיוס שמקובל על כולם: ביהדות התורה מנסים לייצר נוסח מוסכם בין החסידים לליטאים כדי להעמיד חזית אחידה מול הליכוד וליברמן. כך פורסם הבוקר ב'ידיעות'.

בידיעה צוין כי הקרע הפנים־חרדי הוא זה שהפיל את חוק הגיוס בסיבוב הקודם: על פי הוראת בג"ץ מחודש דצמבר 2018 הממשלה הייתה חייבת לאשר בקריאה שנייה ושלישית חוק גיוס מתוקן במקום זה שנפסל על ידי בית המשפט בטענה שהפלה לטובה את החרדים. בסופו של דבר הממשלה נפלה, מה שהעניק לה ארכה לחקיקת החוק. עוד לפני כן הליטאים היו אלה שהסכימו להתגמש והצליחו להגיע לנוסח שהיה מוסכם עליהם וגם על אביגדור ליברמן, אלא שהזרם החסידי, שהפוליטיקאי הבכיר בו הוא יעקב ליצמן והרב הבכיר הוא רבו, האדמו"ר מגור, סיכל את העברת החוק.

כעת, לפי הדיווח, מנסים ביהדות התורה – דגל התורה הליטאית ואגודת ישראל החסידית – להגיע לחזית אחידה בסוגיית חוק הגיוס ולנוסח מוסכם שיאושר במועצות גדולי התורה של שתי המפלגות.

ח"כ אורי מקלב, מדגל התורה, הוא זה שמרכז את העיסוק בחוק הגיוס במסגרת המו"מ הקואליציוני, וכדי למנוע את אי־ההסכמה ששררה בכנסת הקודמת – החלו בימים האחרונים הידברויות בין מזכיר מועצת גדולי התורה הליטאית, הרב אברהם רובינשטיין, לבין מזכיר מועצת גדולי התורה החסידית, הרב יעקב ולצר, והשניים מנסים להגיע לנוסח מוסכם.

השניים נפגשו עם הח"כים החרדים כדי להריץ את תהליך הכנת החוק מהר ככל האפשר בשל לוח הזמנים הצפוף המתיר רק עוד שבועיים להשבעת הממשלה.

מאחר שנוסח החוק הקודם היה גם הוא יחסית נוח, עיקר ההתנגדות החסידית לנוסח החוק הקודם הייתה בסוגיות עקרוניות כמו הקביעה לפיה החוק יפקע אם החרדים לא יעמדו ביעדי הגיוס שיוצבו להם, סעיף שנחשב כ"סנקציות פליליות".

לאחר ששני מזכירי המועצות יגיעו להסכמות, תתכנס מועצת גדולי התורה החסידית, ככל הנראה בשבוע הבא, והיא תצטרך לאשר את החוק.

בכל מקרה, צוין, מרחב התמרון של הזרם החסידי והזרם הליטאי נמוך מאוד.

כזכור, הטענה החוזרת של ח"כ אביגדור ליברמן לגבי חוק הגיוס, כעת וגם בעת שכיהן כשר הביטחון, הייתה שהוא יסכים לקבל רק נוסח שיהיה מקובל על מערכת הביטחון, כך שהיכולת של החסידים והליטאים להתווכח ביניהם מוגבלת מאוד, כי אחריה דרושה גם הסכמתו של ליברמן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *