נוער הגבעות אמיצים כ'חושים בן דן' / בנצי גופשטיין

חושים בן דן, בדיוק כמו נוער הגבעות, היה "חרש" לשיקולים דיפלומטיים והציל את כבודם של ישראל. חז"ל מייקרים את המעשה הזה {דעה}

בפרשה שלנו אנו למדים על מיתת יעקב אבינו וקבורתו. חז"ל במסכת סוטה י"ג הביאו תיאור מעניין על מה שאירע באותו היום. מתואר שם, כי עשו הרשע טען לבעלות על הקבר במערת המכפלה, ובני יעקב, בשעה שמוטל עליהם לקבור את אביהם, נאלצו להתמודד עם טענותיו. עשו הביא טענות שונות בעניין "זכותו" כביכול, וכאשר דרש לראות את שטר המכירה, בו מוכח שהקבר במערה שייך ליעקב, נאלצו לשלוח את נפתלי מצרימה בכדי להביא את השטר. בשלב זה אנחנו פוגשים בדמותו של חושים בן-דן. חושים בן-דן, מלמדים אותנו חז"ל, היה חרש, ועל-כן לא שמע את כל מהלך המשא ומתן שבין עשו לבני יעקב. הוא ראה דבר אחד – יעקב אבינו מוטל בבזיון, ועשו מונע את קבורתו. קם לו אותו חושים בן-דן, והסיר את ראשו של עשו מעליו. בכך תם הויכוח, ויעקב זכה להקבר במערת המכפלה.

ונשאלת השאלה, הרי בני יעקב נודעו בגבורתם, את שמעון ולוי כבר הכרנו משכם, יהודה נמשל לאריה, ושבטים נוספים אף הם נשתבחו בתכונות דומות, ולכאורה היה מקום לצפות מהם שיעשו את המלאכה. חושים בן-דן, לעומת זאת, היה רק נכד של יעקב, בעל מגבלה גופנית משמעותית – מה גרם לכך שדווקא הוא הבין מה שאביו ודודיו לא הבינו?

התשובה לכך נעוצה בעצם המגבלה שלו. חושים בן-דן היה חרש, ולכן לא שמע את כל המשא ומתן. הוא לא נכנס להלך החשיבה הזה. ברגע שעשו בא עם טענה, ובני יעקב התיחסו אליו וטרחו להשיב לו, הוא כבר השיג הישג משמעותי. מה שאמור היה להיות מובן מאליו – שהמערה שייכת ליעקב – מוטל כבר בספק. עצם ההיכנסות לדיון גרם לרפיון כה אדיר, עד שכל אותם גיבורים כבר לא יכלו לפגוע בעשו. הם כבר היו במהלך אחר, בראש אחר. הם כבר היו שקועים במשא ומתן.

חושים בן-דן, לעומת זאת, לא נכנס למהלך הזה. הוא ראה את המציאות כפי שהיא, בלי בלבולי המח של עשיו. הוא ראה את יעקב אבינו מוטל בבזיון, ולא יכול היה לשאת את חילול ה'. דווקא חוסר ההבנה שלו הייתה ההבנה הגדולה ביותר – שכאשר שם שמים מתחלל, אין מקום למשא ומתן ולחשבונות. מוחקים את חילול ה', ואחר-כך אפשר לשבת ולדון.

"נער גבעות" זה, "צעיר חמום מח" זה – הוא אשר הציל את כבודם של ישראל, הוא אשר מחק את החרפה של חילול ה', הוא אשר ידע להשיב לעשו את התשובה האמיתית והטובה ביותר. וראוי גם להזכיר, שאילו היו מחכים שנפתלי ישוב ממצרים, מאד יתכן ועשו היה ממציא טענות נוספות, כפי שהמציא את הראשונות. הרי לא האמת והצדק היו נר לרגליו של אותו רשע, אולם כאשר התחילו לדון איתו, אף אמת ברורה זו נעלמה מעיני האחים.

כמה חשוב לעיתים שיהיו בקרבנו כמה בחורים "חרשים", ש"אינם מבינים" את מהלכי הדיפלומטיה, שמבינים רק שיש חילול ה' ושצריך למחוק אותו. חז"ל ידעו לייקר את מעשהו של חושים בן-דן. אנחנו לפחות צריכים להבין את מקדשי ה' שבדורנו, אשר אינם נכנסים למלכודות שטומנים להם, ואשר מסרבים להשלים עם מציאות של חילול ה'. ואל לנו להסכים לעינויים הקשים שהם עוברים במרתפי השב"כ.

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. מה נותנים במהלאיש האפס הזה והשטויות שיוצאות לו מהפה?????

    מישהו שמבין |
    הגב
  2. חושים בן דן ושמשון הגיבור שאף הוא משבט דן נלחמים במלחמת גרילה ומפתיעים את האויבים כנחש עלי דרך, אך כל זה מתאים כשאין מלוכה ואין שלטון ישראלי אלא הפלשתים שולטים בישראל,
    לכן זה לא רלוונטי לתקופתינו, זה היה טוב לזמן המחתרות אצ"ל ולחי.

    אשר |
    הגב
  3. אנשי כהנא דינם כמו בכל הדורות, מורידין ואין מעלין הם מוסרי ילדים נשים זקנים ואברכים בעלי משפחות, אין לתת להם פתחון פה כמובן. וטוב עשה ארליך ממשפחה שבידל אותנו מהם ( כשמגיע מלה טובה מגיע

    יצחק זאב |
    הגב
  4. לפי הכותרת חשבתי שלפנינו עוד מאמר חנפני שמסביר שבשביל למצוא חן בעיני שמאלנים צריך לתמוך בעינויים.
    ככה כתבו כבר כל מיני סמרטוטים שהיו פעם בעד היהודים.

    מירי מינסקי |
    הגב