בצל הקורונה: סחרור כלכלי הולך ומתגבר בלבנון – ד"ר דרור מנור

המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את לבנון רק החמיר עוד יותר בתקופת הקורונה. אין ספק כי הסגר המאסיבי שהוטל על התושבים במהלך תקופה זו הרס עוד יותר הכלכלה המקומית הכושלת על ענפיה השונים

המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את לבנון רק החמיר עוד יותר בתקופת הקורונה. אין ספק כי הסגר המאסיבי שהוטל על התושבים במהלך תקופה זו הרס עוד יותר הכלכלה המקומית הכושלת על ענפיה השונים. המשבר הקשה הכה הן בערים הגדולות (ובמיוחד בעיר הבירה ביירות) והן בעיירות ובכפרים. אם לא יקרה נס, ייתכן כי לבנון תגיע לפשיטת רגל של ממש. מומחים רבים מעריכים כי מצבה הכלכלי של המדינה הלבנונית הוא אנוש, ואפילו קשה יותר מזה של יוון.

לבנון נחשבת כעת למדינה חדלת פירעון באופן רשמי; הלירה הלבנונית נמצאת במצב קשה מאוד: היא איבדה מאות אחוזים מערכה, ושער המטבע נע בין 4,000 ל- 5,000 לירות לדולר; האינפלציה יצאה לחלוטין משליטה; מפגינים רבים יצאו לרחובות. במהלך השבוע שעבר נערכו הפגנות אלימות בטריפולי ובביירות. בחלקן נאלצו המפגינים להתנגש עם אנשי החיזבאללה. הרי ארגון הטרור השיעי הוא השולט מאחורי הקלעים בממשלת לבנון החלשה והבלתי מתפקדת.

המפגינים המתוסכלים מאשימים את החיזבאללה במרבית תחלואיה של המדינה הלבנונית, ובעיקר במצב הכלכלי שמעולם לא היה כה גרוע, וגם בטיפול הכושל וחסר האחריות במגפת הקורונה. המתנגדים לחיזבאללה טוענים כי ארגון הטרור מעדיף את האינטרסים של סוריה ושל איראן, ולכן ארה"ב הטילה סנקציות קשות על לבנון, אשר אינן מאפשרות לה להתאושש מהמשבר הכלכלי החמור.

ישראל מודאגת במידה רבה מהמצב הקשה בלבנון. גורמים ישראלים מעריכים כי מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, ינסה לעשות כל מאמץ כדי להטות מעצמו ומארגונו את ההאשמות הקשות באמצעות יצירת מוקדי חיכוך עם ישראל בסוריה או בים-התיכון, בעיקר באזורים שבהם יש מחלוקת בין לבנון לישראל בכל הקשור לבעלות על שדות גז. גם החיזבאללה וגם אזרחי לבנון מקווים למפנה חיובי שיבוא כתוצאה מהפסד של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. אולי אז תבוא הישועה למדינה הלבנונית, במיוחד כאשר יבוטלו הסנקציות האמריקאיות הקשות שהוטלו עליה.

אין ספק כי על הממשלה הלבנונית בראשותו של חסן דיאב להכין במהירות תכנית הבראה הדרגתית עם יעדים ברורים, אשר תוציא את המדינה מהמשבר הכלכלי החמור. תכנית זו תזדקק כמובן לסיוע בינלאומי נרחב, אם ממדינות המערב ואם ממדינות ערב העשירות (בעיקר סעודיה), אחרת היא לא תתבצע. למרות המצב הקשה והבלתי נסבל בכל רחבי לבנון, הפוליטיקה המקומית המונהגת למעשה על ידי החיזבאללה עוסקת בתפל ולא רק בעיקר. לארגון לא אכפת כלל ממצוקת התושבים, והוא עוסק בעיקר בקרבות פנימיים מיותרים, שיכניסו את לבנון לבוץ עמוק יותר מזה שבו היא נמצאת היום.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *