בתי דפוס בעידן האון ליין – איך זה עובד?

עולם הדפוס עובר מהפכה משמעותית עם עלייתה של המדיה המקוונת. בתי הדפוס לא נותרו אדישים והם מתאימים את עצמם יותר ויותר לעולם המשתנה. כיצד הם עושים זאת וכיצד הפך בית הדפוס לנגיש מאי פעם – בכתבה הבאה.

בתי דפוס בעולם האון ליין – כיצד זה עובד?
עם עלייתו של האינטרנט היו כאלו שהזדרזו לנבא שעידן הדפוס הגיע לסיומו. השערתם של אותם צופי עתיד הייתה שכאשר אנשים יוכלו להעביר מסמכים, לפרסם ולהעביר מסרים באופן מקוון, איש לא ישתמש עוד בניירת. אולם למרות ההיגיון שבדבר, עוד חזון למועד…

נדמה שכיום, דווקא בעידן שבו אפשר למלא את כל הצרכים הפונקציונלים של הדפוס מבלי להדפיס אפילו על נייר אחד, הדפוס חווה פריחה חסרת תקדים ואנשים מדפיסים יותר מאשראי פעם, הן בבית והן בבתי דפוס.

מדוע זה קורה? על כך, בכתבה הבאה:

אם זה חשוב, זה מודפס
לא סתם נקראת התקופה הנוכחית "עידן המידע". אנו מוצפים במידע רב, חשוב לצד חסר תועלת. המידע מגיע אלינו דרך מכשירי הטלפון החכמים, הטלוויזיה, המחשב האישי ובעוד אין ספור ערוצים. הפגזה מתמדת של אותיות, סימני פיסוק ותמונות המתחברים למסרים. היכולת לעקוב ולסנן את כמויות המידע הגדולות היא מוגבלת ואנו נוטים להתעלם מחלק גדול מהמידע שמגיע אלינו, במיוחד בפורמט האלקטרוני שלו. לכן, כאשר המסר הוא חשוב במיוחד, בעבור הנמען או בעבור המפרסם, מומלץ מאוד להעבירו על גבי נייר.

למרות "היצף המידע" יש לנו כ"צרכני מידע" נטייה לייחס חשיבות גבוהה יותר לנייר מודפס שערוך בדרך מסוימת. מפרסמים רבים עלו על השיטה ולכן השימוש בדפוס אינו פוחת, אלא הולך וגובר ככל שהתחרות על תשומת ליבו של הצרכן גדלה.

קלות ונוחות ההדפסה
בעבר הלא רחוק, הפקות דפוס היו פרויקט יקר וארוך טווח. בית הדפוס היה צריך להכין את הגלופות, להתקין אותן על מכונות ההדפסה ולבצע אין ספור פעולות על מנת להפיק מוצר דפוס מוגמר. ההתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות לא פסחה על עולם הדפוס וכיום ההדפסה הדיגיטלית היא פשוטה ביותר, כך שגם מי שזקוק להדפסה בכמות קטנה יחסית יוכל לעשות זאת מבלי לשלם הון תועפות על הכנתן היקרה של הגלופות.

למעשה, הכנת החומרים לדפוס בימנו היא כה פשוטה, עד שבמקרים רבים ניתן לערוך את החומרים מבלי לצאת מהבית, בלי ידע קודם בתוכנות גרפיות ובלי לבקר בפועל בבית הדפוס. בתי דפוס רבים מציעים ללקוחות תוכנות אינטרנטיות פשוטות לתפעול שבאמצעותן אפשר לערוך את החומרים ולהעבירם להדפסה המונית בלחיצת כפתור. המערכת מאפשרת ללקוח להעלות לוגו, למלא את פרטי העסק ולצרף מידע נוסף על מגוון רחב של מסמכים עסקיים וחומרי פרסום וכך לאפשר לעסקים (או אפילו לאנשים פרטיים שזקוקים למוצרי דפוס) להכין את פרויקט הדפוס בעלות זניחה.

וכאשר ההדפסה היא פשוטה, זולה וקלה לביצוע בכל כמות, אין שום פלא שכמות הנייר המודפס גדלה פלאים למרות או בזכות ההתפתחויות הטכנולוגיות.

התניות חברתיות, תקנות והרגלים
על אף שה"עתידנים" שהזכרנו בתחילת הכתבה נאלצים כאת "לבלוע את הכובע" ולהודות ברי"ש גלי שהתחזית שלהם התבדתה מכל וכל, אי אפשר שלא להסכים עם ההיגיון הבסיסי שבתחזית. מבחינה פונקציונלית גרידא מרבית מוצרי הדפוס היו יכולים להימסר לנמען בצורה אלקטרונית ולמלא באופן מושלם את המטרה שלשמה הופקו, אולם הרגלים של שנים, תקנות המס ומה שנהוג לכנות בספרות מדעי ההתנהגות כ"התניות חברתיות" גרמו לכך שמוצרים שנהגו להדפיס ערב המהפכה עדין מודפסים בהמוניהם.

אם ניקח לדוגמה את נושא ההזמנות לחתונה, הזמנה שמועברת במייל, מסרון טקסט, רשתות חברתיות וכיוצ"ב תשיג את אותה התועלת בדיוק של הזמנה מודפסת, אולם בשל הנורמה החברתית מוזמנים רבים יראו בקבלת ההזמנה בדרך זו עלבון צורב. לכן, כל עוד שזו הנורמה, אנשים ידפיסו וימשיכו להדפיס הזמנות, גם אם ישנם פתרונות עדיפים מבחינה טכנולוגית או כלכלית.

הכתבה באדיבות דפוס ארמון רמה
http://www.armonrama.co.il/

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.