גם לישראל חלק במתיחות בין ארה"ב לאיראן • טור

על פניו נראה כאילו לישראל אין חלק ממשי במתיחות המחריפה בין ארצות הברית לאיראן, אולם הדבר איננו נכון. ד"ר דרור מנור – טור

אין ספק כי המתיחות ההולכת וגוברת בין ארצות הברית לאיראן מדאיגה רבות את ישראל. הרי איראן נחשבת לאויב קשה ועיקש. מדובר במדינה אכזרית, מתוחכמת וקנאית, שלא תבחל בשום אמצעי כדי לפגוע באויביה. שלטון האייתולות הרצחני והטרוריסטי מסוכן מאוד לאזור כולו ולישראל בפרט. במיוחד מדאיגה העובדה כי לאיראן יש אסטרטגיה מסודרת ונכונות להילחם בכל מצב.

על פניו נראה כאילו לישראל אין חלק ממשי במתיחות המחריפה בין ארצות הברית לאיראן. זאת לאור הדיווחים הרבים בתקשורת העולמית והאמריקאית בפרט (כולל ציוציו הקטלניים והמאיימים של הנשיא טראמפ בטוויטר), אשר כמעט ואינה מזכירה את ישראל.

אולם הדבר איננו נכון. לישראל יש צד בכל הסיפור המורכב הזה. ישראל פועלת בשיתוף פעולה עם סעודיה ומדינות המפרץ הפרסי על מנת לדחוף את ארצות הברית לעימות עם איראן. אפשר לומר, שישראל היא הדוחפת העיקרית, ושחלקה רב יותר מזה של בית המלוכה הסעודי ושל שליטי מדינות המפרץ. חלקם של שני האחרונים הוא קטן למדי, ולעיתים אפילו מזיק ושלילי. דוגמא בולטת לכך היא התיעוב הרב שחשים בפוליטיקה האמריקאית כלפי שלטונו של בית המלוכה הסעודי, במיוחד לאחר התפוצצותה של פרשת חשוקג'י. כך שאם המתיחות הקיימת בין ארצות הברית לאיראן תתגלגל למלחמה של ממש, האחריות שתונח על כתפיה של ישראל תהיה רבה.

בירושלים יודעים היטב כי ישראל עלולה להיהפך למטרה איראנית כאשר תתחיל מלחמה. טילים ארוכי טווח עלולים להגיע מסוריה, לבנון ועיראק לכל מקום במדינת ישראל. בנוסף, שליחים איראנים הפועלים בלבנון וברצועת עזה עלולים ליצור פרובוקציות בגבולות עם ישראל.

ימים יגידו מה יקרה בעתיד. ישראל מודעת לכך שמלחמה בקנה מידה שכזה היא בעייתית בשבילה. זאת במיוחד לאור המסקנות של המבצעים שנערכו ברצועת עזה ומלחמת לבנון השנייה. לקברניטים בירושלים תהיה משימה מורכבת למדי לאור העובדה שהם יצטרכו לעבוד עם נשיא אמריקאי שנחשב לחסר ניסיון במלחמות ובמבצעים צבאיים, ובמקביל להירתם למאבק מול משטר האייתולות המתוחכם והנחוש.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *