דב הלברטל על ריקודי בנות הסמינר

ליטאים לא רוקדים באקסטזה לצלילי ג'ינגל, כקלים שבאומות. זו השפעה גויית לחלוטין. ואם השפעה זו חדרה לסמינר ידוע וחשוב, החסידים הם שיכולים עכשיו לשמוח לאיד.  הטור של דב הלברטל

 

רקידתן של מאות בנות הסמינר החדש, לקול צלילי ג'ינגל (גם אם הוא של יהדות התורה) במין שמחה לאיד על ניצחון הליטאים בבחירות המקומיות, הוא מעשה לא ליטאי בעליל ואנטי חינוכי. ובכלל, מה יאמרו אותן בנות הלומדות שם, והן חסידיות? והאם אין שם מורות כאלה או אנשי צוות? הזו התנהלות ליטאית והתנהגות ראויה בכלל?

הן הרי צריכות לדעת שהיום הכל מוסרט ומוקלט, ועובר ברשתות ובכלי תקשורת. אין צורך לרדת לכוונות נסתרות או גלויות של הרקידות. איך שלא יהיה, זה נראה ונשמע כשמחה לאיד. ועוד איזו שמחה לאיד. זה נשמע כמו ריקוד על דמם של החסידים.

בתודעה שלי, אני ליטאי אולטימטיבי. כל רבותי היו כאלה. או שהגיעו מליטא עצמה, או ממסורת בריסק, ועל כולם, מרן הרב אלישיב זצ"ל. ואני ראיתי בעיני, מהי שמחה ליטאית על זכייה בבחירות. וזה היה באותן בחירות בהן זכה לראשונה מועמד חרדי לראשות העיר. זה כמובן היה גם ניצחונם של גדולי התורה.

לופליאנסקי הגיע באותו בוקר של הזכייה, לתפילת שחרית ב'תפארת בחורים'. הוא הגיע עם בניו, כדי לחוות את רגעי הזכייה הראשונים עם הרב אלישיב. מי שחושב שהיו שם ריקודים על רקע ג'ינגלים, לא מבין איפוק ליטאי מהו.

בתום התפילה, ניגש לופליאנסקי אל הרב אלישיב. הרב אלישיב לחץ את ידו, עם חיוך מסוים, וברכו בברכה והצלחה. כך בערך הייתה התגובה הליטאית הקלאסית על הזכייה התקדימית. רגע לאחר מכן, שב הרב אלישיב להרגליו, וביניהם תשובות על שאלות בהלכה בעת חליצת התפילין.

חבל שבנות הסמינר למאותיהן לא היו שותפות למחזה הזה. היו מקבלות שיעור באצילות ליטאית. בסדרי עדיפויות ליטאיים (הלוואי שירקדו כך כשבעליהן יסיימו מסכת), ובהדר הליטאי. לו הייתי שואל את הרב אלישיב איך לבטא את רגשות השמחה, היה עונה לי: תלמד עוד דף גמרא. ואפילו רק עוד כמה שורות.

ריקודים לצלילי גי'נגל, הם לא דבר שראינו במסורת הליטאית. אלו דברים חדשים. וזה לא רק בנות הסמינר. גם מאות בני ישיבות ליטאים, שעסקנותם הפכה לאומנותם, רקדו לצלילי ג'ינגלים בירושלים ובחיפה. זו תורה ליטאית חדשה. ואולי בני הישיבה השפיעו לרעה על בנות הסמינר.

עיקר השמחה לא הייתה על עצם הניצחון. הרי המועמד אליו הצביעו, לא היה מהליטאים הקלאסיים. הייתה פה יותר הוראת שעה. ובחיפה בכלל הצביעו לאשה חילונית לחלוטין. השמחה הייתה רק שמחה לאיד על מפלתם של החסידים.

גם אני חושב שהיה מקום להעמיד את החסידים על מקומם. אך מתוך הגינות ואצילות. גם אם הם עצמם לא היו נוהגים כך. החסידים הפסידו בגלל זחיחות ויהירות. הליטאים ניצחו, והתנהגו בזחיחות ויהירות. וגלגל חוזר הוא בעולם.

אבל העיקר – השבר במסורת הליטאית. ליטאים לא רוקדים באקסטזה לצלילי ג'ינגל, כקלים שבאומות. זו השפעה גויית לחלוטין. ואם השפעה זו חדרה לסמינר ידוע וחשוב, החסידים הם שיכולים עכשיו לשמוח לאיד.

7 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. אומרים שגביר אחד אמר שהוא רוצה לתת מליון שקל למי שלא יודע את תוצאות הבחירות המניציפליות חיפשו בכל הארץ ומצאו בן אדם אחד ר' חיים

    אומרים שגביר אחד אמר שהוא רוצה לתת מליון שקל למי שלא יודע את תוצאות הבחירות המניציפליות
    חיפשו בכל הארץ ומצאו בן אדם אחד
    ר' חיים

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. עצניק

    השמחה הייתה על כי הוראתו של מרן רבי חיים קניבסקי שליט"א התקיימה

    דבי |
    הגב
  3. לגבי חיפה- אתה טועה

    בחיפה רקדנו על זכייתה של קליש אך ורק בגלל השמחה שהצלחנו 'להפיל' את יהב הרשע.
    שום פרשנות אחרת איננה נכונה
    (עובדה שבריקודים השתתפו אנשים מכל הזרמים, חסידים לטאים וספרדים)

    משה ישראל |
    הגב
  4. נכנסה בהם אש זרה של קרירות עמלקית

    הריקודים זה דבר קטן, הבעיה הגדולה שלהם שנכנסה בהם אש זרה של קרירות עמלקית וקנאות לפשרנות, הם מאפשרים לצבא השמד לזנב בנחשלים ומאיימים על רבנים שלא ידברו נגד גזירת גיוס בני הישיבות.

    ישראל |
    הגב
  5. ידוע שכשנכנס אדר הליטאים סובלים מהשמחה

    אל תתבלבלו, מי שהכניס את הפוליטיקה לישיבות זה הרב שך, בשם ההשקופע של מעתיקי השמועה ושאר הבלים, לכן יש מלחמות עכורות בפונוביז', ריקוד הבחורים ובנות הסמינר זו תוצאה טבעית והמשך מורשת הרב שך.

    אשר |
    הגב
  6. צודק

    צודק לחלוטין.. הליטאיים כבר מזמן איבדו את זה. רוקדים עם חילונית בבית כנסת,צועקים בוז לאדמורי"ם. ומי כבר מדבר על המראה החיצוני שלהם,בלורחות ומגולחים…. איכככככס

    דובי |
    הגב