דו פרצופיות ירדנית • ד"ר דרור מנור

קיימת בעיה רצינית של צביעות מצד השלטון הירדני: למרות שיתוף הפעולה הפורה והשיחות החשאיות, יוצאת ירדן פעמים רבות נגד ישראל בזירה הבינלאומית. טור

במהלך השנים הצליחה ישראל להציל מספר פעמים את שלטון בית המלוכה בירדן. המקרה הידוע ביותר היה במהלך אירועי "ספטמבר השחור" שאירעו בממלכה בשנת 1970. באותה תקופה ניסו הפלסטינים להפיל את שלטונו של המלך חוסיין. בנוסף, החלה סוריה לפלוש לצפון ירדן. נדמה היה כי המלך הירדני עומד לאבד את שלטונו באופן ודאי. אולם, ישראל שנחשבה עדיין ל"אויבת" הממלכה התייצבה לצד בית המלוכה והצליחה להציל את שלטונו של חוסיין.

מאז היו מקרים נוספים שישראל הצילה את השלטון הירדני. לולא עזרתה של ישראל, היה בית המלוכה נתון בצרות צרורות, וייתכן שהיה מאבד את השלטון כבר מזמן. אנשיו היו צריכים לברוח מירדן לטובת ארמון מפואר בלונדון או בעיר אירופאית אחרת. ברור כי השלטון הירדני בעל השושלת המפוארת נאלץ לשרוד כל הזמן בג'ונגל האכזרי של המזרח התיכון, תוך כדי פעולות יזומות של תמרון ופיוס באזור.

אין ספק כי השלום בין ישראל לירדן חשוב מאוד לממשלת ישראל. הרי קיים תיאום ושיתוף פעולה מודיעיני חשוב בין שתי המדינות, שיש לו ערך אסטרטגי רב. בשיחות חשאיות אומרים הירדנים לישראלים באמת מה הם חושבים על הפלסטינים. זאת ללא בושה או חשש. בין השאר ידוע כי השלטון הירדני לא סבל שנים רבות את יאסר ערפאת, בדומה למצרים ולסורים.

אולם קיימת בעיה רצינית של צביעות מצד השלטון הירדני: למרות שיתוף הפעולה הפורה והשיחות החשאיות, יוצאת ירדן פעמים רבות נגד ישראל בזירה הבינלאומית. הדבר בא לידי ביטוי בהתקפות ירדניות רבות על ישראל במוסדות האו"ם; בצידוד פומבי בהחלטות אנטי-ישראליות שיוזמים הפלסטינים (למרות שאלה ניסו בעבר להפיל את השלטון הירדני); ירדן אף מחוללת מהומות מיותרות בנושא הר הבית.

אלמנטים אלה יוצרים נזק דיפלומטי רציני, במיוחד לאור הלחץ הרב המופעל על ישראל בנושא הפלסטיני. זאת למרות היתרונות הרבים שיש לבית המלוכה הירדני עבור ישראל. משפחת המלוכה צריכה להתייחס לישראל בנימוס ובכבוד, ולא לנסות להכפיש אותה ולחתור תחתיה בכל פורום בינלאומי. סביר להניח כי בירושלים היו מצפים לפחות כפיות טובה מצד בית המלוכה שממשיך להתקיים במידה רבה בזכות מדינת ישראל. על השלטון הירדני להכיר טובה על כך, במיוחד לאור רצונו להמשיך ולשרוד בתוך הג'ונגל המזרח תיכוני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *