דעה: החיסון לקורונה לא יגיע ממרוקו – דב הלברטל

גם באפריקה, גם באמריקה, גם באסיה, ישנם שחורים וצבעונים שעולים ברמה האינטלקטואלית שלהם, לאין ערוך, על לבנים מהמעמד הבינוני בארצות הברית. לומר שאין להניח שהחיסון לקורונה יגיע ממרוקו, זו אינה גזענות

זוהי הזדמנות להבהיר אחת ולתמיד, מהי ההגדרה הנכונה היחידה ל'גזען'. לפני מספר ימים, הזדמן לי לפגוש את חברת הכנסת מאי גולן (איתה שידרתי תקופה ברדיו גלי ישראל, לפני שנבחרה לכנסת).

איכשהו בשיחה, בהקשר כלשהו רלוונטי (כמדומני על מקומם הייחודי של מייסדי המדינה שהיו אשכנזים), אמרתי לה, שאין לאנושות צפייה שהחיסון לקורונה יגיע ממרוקו, או מארץ אפריקנית אחרת, אלא מאחת מארצות אירופה המערבית או ארצות הברית. היא כנתה אותי (לשבחה יאמר, בחביבות מסוימת) גזען, ושאלה: אז הם בורים? עניתי לה, שאם את החיסון יגלה אזרח ממרוקו, אכרע ברך לפניו ואודה לו.

ניתן להניח שמי שבא ממרוקו, לא יאהב לשמוע אמירה כזו. יתכן אפילו שהוא יקבל אותה כהשפלה. אבל גזענות, זה בשום אופן לא. כי נניח שהייתי אומר שהרוסים הלבנים בכפרים ברוסיה הם פרימיטיביים, ביחס לאקדמאים השחורים ברואנדה. האם יש בכך גזענות כלפי הלבנים ברוסיה? ודאי שלא. האם רוסי כפרי ירגיש השפלה באמירה כזו? יש להניח שכן.

גם באפריקה, גם באמריקה, גם באסיה, ישנם שחורים וצבעונים שעולים ברמה האינטלקטואלית שלהם, לאין ערוך, על לבנים מהמעמד הבינוני בארצות הברית. לומר שאין להניח שהחיסון לקורונה יגיע ממרוקו, זו אינה גזענות. זו עובדה מציאותית, מצערת ככל שתהא.
מהי באמת גזענות? ההגדרה היחידה לגזענות היא, שהשתייכות לגזע מסוים, מעמידה אותו כאדם נחות מבחינה גנטית, ללא תקנה. אם מישהו יטען, ששחורים לעולם לא יגיעו להישגים כלשהם, הוא גזען אמיתי. אבל אם מישהו יטען שרוב השחורים באפריקה לא הגיעו להישגים טכנולוגיים ומדעיים, בגלל אופי התרבות שם, או בגלל סוג המשטר, או כל סיבה אחרת, זה תיאור מציאות ולא גזענות.

הבעיה עם ההגדרה של גזענות, כפי אמירתה של מאי גולן, היא, שהיא יוצרת שנאת שווא, ומונעת תיקון ראוי לחברה מסוימת. כי אם לטעון שהישראלים בפריפריה הם פחות אינטלקטואלים זו גזענות, פירוש הדבר שזו רק עלילה ואין מה לשפר כאן.

אך אם נקבל את זה כהגדרת מציאות, החברה הישראלית תעשה ככל האפשר לתיקון העול כלפיהם, ותדאג שיקבלו חינוך ראוי. הם לא יפלו כלל בהישגיהם מעמיתיהם בתל אביב. במובן זה, אין שום גזענות במדינת ישראל. מה שנכון, שכנראה לא עושים מספיק למען שוויון ההזדמנויות.

להגדרה האמיתית זו של גזען, מי שהיה צריך להיעלב, ולא בפעם הראשונה, מאמירתה של מאי גולן אלי, זה אני. הגדרתי כגזען, מקוממת ומשפילה, משום שבתודעתי אני אנטי גזען מובהק. פעם התרבות הגבוהה היתה התרבות הערבית או הסינית. זה השתנה במשך מאות השנים האחרונות מסיבות שונות, והתרבות הטכנולוגית והמדעית עברה למערב אירופה.

ושוב אומר למאי גולן, אם יהיו אלה הערבים שיביאו הישגים מדעיים וטכנולוגיים לעולם, אם הם יגיעו לירח או למאדים, אני אכרע ברך בפניהם ואהיה לעולמים אסיר תודה כלפיהם. זה עוד בהחלט יכול לקרות. אבל בינתיים, גברת מאי גולן, למרבה הצער, הסיכוי שמשם יבוא החיסון לקורונה, אינו גדול.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אחלה הלברטל שבעולם, ובמאמר הזה בפרט ואתה חיים פראנק ממרוקו תענה תשובה שווה זה ממש לא חכמה רק לכנותו בכל מיני כינויים

    זה אומר שאין לך באמת מה לענות על זה

    שמעלקא |
    הגב
  2. מה שבטוח שחיסון עבור הלברטל יגיע "רק ממרוקו" ולא מאף עדה אחרת עוד תראה כיצד אנחנו נדאג לחנך אותך!! ידידי שמזמן כבר לא ידיד!! גזען שפל שכמוך! גם את תאמר שהמרוקאים אוהבים מטבוחה זה יהיה ממקום של גזענות כי ידוע הוא שעשיו שונא ליעקב ונתערות נשיקות שונא!!!

    מה שבטוח שחיסון עבור הלברטל יגיע "רק ממרוקו" ולא מאף עדה אחרת עוד תראה כיצד אנחנו נדאג לחנך אותך!! ידידי שמזמן כבר לא ידיד!! גזען שפל שכמוך! גם את תאמר שהמרוקאים אוהבים מטבוחה זה יהיה ממקום של גזענות כי ידוע הוא שעשיו שונא ליעקב ונתערות נשיקות שונא!!!

    חיים ממרוקו |
    הגב