דרמה במפרץ הפרסי: איראן ניסתה להשתלט על מכלית נפט בריטית

בבריטניה מאשימים כי שלוש סירות איראניות חמושות קראו למכלית לשנות את כיוון הפלגתה אל קרבת המים הטריטוריאליים של הרפובליקה האסלאמית, אך בטהרן מכחישים

המתיחות בין איראן למערב ממשיכה: סירות חמושות המזוהות עם הרפובליקה האסלאמית ניסו לעכב אמש מכלית נפט בריטית במצרי הורמוז – כך האשימו הבוקר בבריטניה.

מוקדם יותר פורסם הדיווח על התקרית ברשת CNN, שעימה שוחחו גורמים אמריקנים.

דובר הממשלה הבריטית מסר: "בניגוד לחוק הבינלאומי, שלוש סירות איראניות ניסו להסיט ממסלולה את אוניית המסחר 'המורשת הבריטית' במצרי הורמוז. HMS מונטרוס (ספינה של הצי המלכותי הבריטי) נאלצה לחצוץ בין כלי השיט האיראניים לאונייה הבריטית ולהזהירן כמה פעמים, עד שאלו הסתובבו. אנחנו מודאגים מהתקרית ומפצירים באיראנים שלא להסלים את המצב באזור".

אך עם זאת, במשמרות המהפכה האיראניים דחו את ההאשמות, כך על פי סוכנות הידיעות החצי-רשמית פארס שבאיראן. המכלית הבריטית יצאה מהמפרץ הפרסי וחצתה את מצרי הורמוז. בשלב מסוים, חמש סירות התקרבו אליה והורו לה לשנות את כיוון הפלגתה, ולעצור בקרבת המים הטריטוריאליים של איראן. לפי הגורמים, מי שהיה עד לתקרית הוא כלי טיס של ארצות הברית שריחף מעל כל העת ותיעד את המתרחש.

למרבה המזל, ספינה של הצי הבריטי המלכותי ליוותה את מכלית הנפט מרחוק ונזעקה לטפל באירוע. צוות הספינה כיוון כלי נשק לעבר הסירות החשודות ודרש מהן להתרחק באופן מיידי. עמדות הירי של הספינה הבריטית כללו בין היתר תותח 30 מ"מ שעוצב במיוחד כדי ליירט סירות קטנות מסוג זה. הסירות המזוהות עם הרפובליקה האסלאמית נענו לאזהרה ונסוגו.

מדובר בתגובה ישירה לתקרית ימית אחרת שהתרחשה בשבוע שעבר, כשהצי הבריטי המלכותי תפס בטריטוריה של גיברלטר מכלית נפט איראנית שהייתה בדרכה לסוריה.

נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר אתמול כי בריטניה "תצפה בהשלכות" של תפיסת המכלית האיראנית בגיברלטר.

מרישומי מערכות מיפוי ימיות עולה כי היא יצאה מנמל במערב איראן לפני יותר משלושה חודשים, לא עברה במצר סואץ (ככל הנראה, כי שם ההפרה הייתה נקלטת), שטה דרך דרום אפריקה, מפרץ גינאה, עברה בין כף ורדה לסנגל ומאוריטניה – עד שנתפסה.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *