האחר הוא אני? / ד"ר שמעון אוחיון

"ילד שאינו יודע ומכיר את ההיסטוריה של עצמו, יישאר ללא שורשים ויהיה חשוף ללחצים והשפעות מנרטיבים אחרים". ח"כ ד"ר שמעון אוחיון, קובל על החלטתו של שי פירון ועל קיום היוזמה המפוקפקת, כי "האחר,הוא לא, אני":

בזמן בו כולנו צריכים להתחייב להורדת רמת הגזענות והאפליה, היוזמה הפופוליסטית של שר החינוך, צריכה להיראות בהקשר רחב יותר. השבוע, שר החינוך, שי פירון, הכריז בוועדת החינוך, כי השבוע הראשון לשנת הלימודים יהיה מוקדש למלחמה באפליה ובגזענות, הכותרת של השבוע היא "האחר הוא אני".

אנו, אכן, צריכים לתמוך בכל התחייבות להורדת רמות הגזענות והאפליה, במיוחד בין תלמידים, אך יש לבדוק יוזמה זאת באספקטים נוספים. התכנית ליוזמה זו, תבנה כך, שהיא תזהה מיעוטים בישראל, וספציפית גם את הנרטיב הערבי, כולל מה שנקרא נרטיב הנכבה, שרואה בהקמת מדינת ישראל קולוניה, מקור לאבל, אי-לגיטימציה ודבר שיש להפסיקו.

ללמוד על השקפת העולם של האחר, בהחלט יכול להיות שימושי, במיוחד נרטיבים של קבוצות אתניות ודתיות אחרות, אך ללמוד על השקפת עולם שטוענת כי האומה שלך היא חסרת לגיטימציה ופושעת, הוא רעלן חזק, במיוחד במערכת חינוכית שמובלת ע"י אדם שדחה הגדלה ושילוב ערכים יהודים, ציונות והיסטוריה. דוגמה אחת היא כאשר השר ביטל את תכניתו של השר הקודם, גדעון סער, תכנית במסגרתה יותר ילדים ישראלים יבקרו במערת המכפלה. פירון אמר כי הוא אינו "מאמין בחיוב הילדים לבקר במקומות ספציפיים".

כאן, צריכה להישאל השאלה הנוקבת, כיצד אנו יכולים לקוות שהתלמידים ישמרו על התחייבות לשורשיהם ולהיסטוריה שלהם לכל אורך חייהם, אם אנחנו לא נותנים להם את ההזדמנות לבקר במקום בו ההיסטוריה שלנו החלה??

חברון הייתה עיר הבירה הראשונה של קדמונינו, ומקום מנוחתם של אבותינו שבנו ועיצבו אותנו כעם והשאירו לנו מורשת נצחית. איך אנחנו יכולים לצפות מהילדים שלנו להמשיך את המורשת הזו בלי שהם יבינו את שורשיהם והיכן הכל התחיל? אף אני הצטרפתי, בעקבות כך, לעמיתי, חבר הכנסת יוני שטבון, בשליחת מכתב לפירון שדורש כי הביקורים יחזרו לסדרם.

"הביקור במערת המכפלה הוא ערך יהודי-ציוני; זה לא נתפס כי המשרד שאחראי על חינוך ילדי ישראל לא ייתנו לערך זה ביטוי," כתבנו. "בדיוק בזמנים כאלו, כאשר ציוניות היא מילה גסה במעגלים מסוימים, שמשרד החינוך צריך לעודד תלמידים לתייר בחברון". המכתב, שנשלח כמעט לפני שנה, מעולם לא זכה לתשובה.

זאת ועוד, הבאתי לחיקוק חוק שבמסגרתו, לראשונה, יצוין יום הנצחה לאומי רשמי להוקרת יהודים שגורשו ויצאו מארצות ערב באמצע המאה הקודמת. כמחצית מכל הישראלים באו מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה, שם חיו בקהילות במשך אלפי שנים, עוד לפני הכיבוש הערבי וההשתלטות הערבית שבאה לאחריו על האזור, שליטה שהחלה במאה ה-7. הצעת החוק הזו קיבלה תמיכה רחבת ידיים ושר החוץ, אביגדור ליברמן, והשר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך, נרתמו, הם ומשרדיהם, במטרה לקדם את יום ההנצחה ואת הבעיה החוצה ופנימה בתפקידם. למרות זאת, פירון, כשר החינוך, סירב, הוא ומשרדו, להשקיע את הזמן, מעט לפני יום ההנצחה, בכדי לחנך להיסטוריה יהודית מאותן ארצות ולמוד אודות ה"נכבה היהודית" שהובילה לכך שמיליון יהודים הושלכו וגורשו מבתיהם.

זה בלתי נתפס, כי שר החינוך בישראל, אינו מוכן להירתם למען לימוד ההיסטוריה של יהודים מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה, שצאצאיהם מהווים לפחות מחצית מאוכלוסיית הסטודנטים, אפילו ליום אחד, אך מחייב כל תלמיד ישראלי ללמוד אודות הנרטיב הערבי ונרטיב הנכבה.

ילד שאינו יודע ומכיר את ההיסטוריה של עצמו יישאר ללא שורשים ויהיה חשוף ללחצים והשפעות מנרטיבים אחרים. לצערי, אמרות פופוליסטיות וריקות כמו "האחר הוא אני" יבלבלו את הילדים, שילמדו על נרטיבים והיסטוריה של אחרים בלי להכיר לגמרי את ההיסטוריה והנרטיב שלהם. לפני שאנו פונים לאחר, עלינו ללמוד קודם על עצמנו. אחת הסכנות כמובן, זה העידוד כשאתה אומר "האחר הוא אני" אתה מוצא את עצמך גם מוחא כפיים לנישואיה של נערה יהודייה שמתאסלמת, ואני לא מבין את ראשי המדינה, שמוחאים כפיים לתופעה כזאת בשעה, שהם בעצמם יחד עם אחרים צועקים על מצב ההתבוללות ועל הצורך להשקיע משאבים וכספים בהעמקת החינוך היהודי ובמניעת מגפת ההתבוללות שאוכלת בעם היהודי. אי אפשר לצעוק להרים ביד אחת דגל של מאבק בהתבוללות ומצד שני להעלים עין ולמחוא כף לנערה יהודייה המתאסלמת מתחת לאף שלך.

לצערי, מצעדיו של ח"כ פירון, עוד בתחילת כהונתו כשר החינוך ברור כי הוא מעוניין רק בהשכחת ונישול עתידו של העם היהודי. הלל הזקן אמר "אם אני לא עצמי, מי יהיה לי? אבל אם אני רק לעצמי, מי אני? אם לא עכשיו, אז אימתי?" הציטוט מגלה את המתח בין דאגה עצמית ודאגה לאחר. כאומה עם היסטוריה של בידוד ורדיפה, עלינו לדאוג לצרכינו ולפעול לפי האינטרסים שלנו קודם. אין זה אומר שאין ביכולתנו או שאל לנו לדאוג לאחרים, אך זה בהחלט אינו מקרי שהלל הצהיר כי קודם יש לדאוג לעצמך ולאחר מכן לדאוג לאחר, לא להיפך.

ללא מודעות עצמית גבוהה וזהות חזקה, זה בלתי אפשרי לעזור, לדאוג ולהראות הבנה כלפי אחרים, ושר החינוך ינהג בחוכמה, באם יאמץ את מילותיו של הלל הזקן למדיניותו, כי "אם אין אני לי, מי לי"?

ח"כ ד"ר שמעון אוחיון, יו"ר שדולה למעמד המורה והשפה העברית, לשעבר סגן מנהל בית ספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.