עליית האתיופים והבעיה ההלכתית • דב הלברטל

בהקשר של מדינת ישראל, של היהודים, הבעיה עם האתיופים הרבה יותר חמורה. הם ספק יהודים, והימצאותם כאן גורמת להתבוללות. אין להם שום כונה להתגייר. בתודעתם, הם היהודים האמיתיים, בעוד האשכנזים הבלונדינים הם צאצאי גוים מאירופה. הם לעולם לא יוכלו להתקבל כחלק מהחברה היהודית

האתיופים הם ספק יהודים. כך נקבע על ידי כל גדולי הדורות, למעט הרב יוסף. בכל גל מחאה שפורץ, גם אם יש בו הצדקה, האתיופים מנצלים את האמפתיה הכללית, כדי להתגולל על אלה המטילים ספק ביהדותם. הם מכנים אותם גזענים שונאי אתיופים. מצטרפים אליהם רבנים מטעם, בעיקר כאלה שבחייהם האישיים לא יקרבו שום אתיופי למחיצתם.

אז הגיע הזמן להעמיד דברים על חומרתם ואמתותם. לא הצבע של האתיופים הוא עיקר הבעיה. אין ספק שצבע עורם השחור, גורם לאפליה לא מוצדקת כלפיהם. זה לא עומד להשתנות בזמן הקרוב, אם בכלל. זה כנראה טבעו של חלק מן האדם הלבן.

בהקשר של מדינת ישראל, של היהודים, הבעיה עם האתיופים הרבה יותר חמורה. הם ספק יהודים, והימצאותם כאן גורמת להתבוללות. אין להם שום כונה להתגייר. בתודעתם, הם היהודים האמיתיים, בעוד האשכנזים הבלונדינים הם צאצאי גוים מאירופה. הם לעולם לא יוכלו להתקבל כחלק מהחברה היהודית.

ובדיוק בעניין הזה כתב הרב פיינשטיין, גדול הדור שעבר: 'ולגבי יהדותם נחשב לנו ספק ויש להצריכם גירות אמיתי קודם שנתירם לבוא בקהל… והנה כהזכרת, אין להביאם לארץ ישראל, אלא אם כן יעברו גירות כדי שלא להרבות חשש התבוללות'.

זאת למרות שהרב פיינשטיין כתב קודם לכן, שיש מצוה להצילם משמד ומסכנה כדין כל ישראל שספק נפשות להקל. וזאת למרות שהספק הוא בעצם יחוסם כיהודים, ויתר על כן, שאפילו אם לדינא הם אינם יהודים, מחויבים להצילם מאחר והם בתודעתם חושבים שהם יהודים ומוסרים נפשם על יהדותם. הרב פיינשטיין גם הדגיש, שאם יתגיירו בגיור אמיתי, אין להפלות אותם ולהתנכל להם בגלל צבע עורם.

למרות הפסק של הרב פיינשטיין, האתיופים הובאו לארץ. חששו של הרב פיינשטיין התאמת. האתיופים לא מתגיירים, והם מרבים התבוללות. ובכל גל מחאה שנוסף, עם כל ההצדקה שיש בו, הליברלים במדינה, יחד עם התקשורת, מקפידים להדגיש, שלא לומר להסית, ולטעון שאין שום הבדל בין האתיופים לכל אזרח יהודי אחר.

בשאלה אם להביאם לארץ, עולה גם הטענה המוצדקת שלהם, על ההשפלה היום יומית שהם עוברים. זה בוודאי לא מוצדק. כי גם אם הם גוים, לא צריך להתייחס אליהם כאבק אדם, אלא כאזרחים שווי זכויות לכל דבר. אלא שבפועל הם נדחים ומושפלים על ידי מגזרים שונים במדינה, אם בגלל צבעם השחור, או בגלל תרבותם השונה, או בגלל היותם ספק יהודים.

גם ההשפלה הבלתי נמנעת הזו, מעלה את השאלה אם כדאי היה להעלותם לארץ. באתיופיה הם לא סובלים את ההשפלה הכמעט בלתי פתורה הזו. והם גם לא היו מתבוללים בין היהודים כאן.

אספר אנקדוטה מעניינת ומאפיינת. לאחר הוונדליזם, הבריונות והאלימות של חלק מן האתיופים בהפגנות האחרונות, אמר לי מוכר בחנות מסוימת, מי שדווקא כרוך בפסקיו של הרב יוסף – האם האלימות חסרת התקדים, לא מוכיחה שהם לא יהודים?

 

  • הטור על דעתו של הכותב בלבד

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שוב באת ????

    עוד פעם דברי הבל ושינאה. הרב עובדיה פסק וכך יהיה. תשלים עם זה. ומה עם הפלג שמתנהגים כמו חיות בהפגנות? מעניין, אולי הם גם לא זרע ישראל?

    אליה |
    הגב