האם מותר לנכדים חרדים להגיע לסבא החילוני?

כך נשאל לאחרונה הגר"י זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן. הגר"י מצא לכך סימוכין מספר בראשית והכריע את השאלה בתשובה חד משמעית

האם כדאי שנכדים חרדיים יאכלו אצל הסבא שעדיין לא חזר בתשובה? השאלות מסוג זה, הן מסוג השאלות שלא הגיעו בעבר לידי הרבנים. אך זו שאלה שהופנתה לאחרונה לגר"י זילברשטיין שליט"א, רבה של רמת אלחנן, ומתפרסמת השבוע בעלון 'קול ברמה'.

"הגיע אלינו אברך בעל-תשובה וירא- שמים מרבים, ושאל האם אפשר לשלוח את ילדיו אל אביו, כלומר אל הסבא, שהוא אינו שומר מצוות, ואמנם המאכלים שבביתו כשרים, אבל החשש הוא שהילדים ישמעו ממנו בשעת הסעודה דברים לא-טובים.

"הוא פירט ואמר שאינו רואה כל בעיה שילדיו יבואו לביתו של הסבא ויגידו לו 'שבת שלום', ואפילו ינשקו את ידיו כמנהג בני ספרד, וכל כיו"ב. הוא שאל האם בעקבות החשש הנ"ל יש למנעם מכך?"

הגר"י נענה והשיב: "היתה לנו סיעתא דשמיא שזמן קצר לפני-כן שמענו מהראשל"צ הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, שאמר לנו הסבר נפלא בפרשת 'ויצא', ועל פי דבריו יכולתי לפשוט את הספק הנ"ל של האברך. על הפסוק 'ויאמר יעקב לאחיו לקטו אבנים' וכו', אומר רש"י ש'אחיו הם בניו, שהיו לו אחים' וכו'. ואילו כמה פסוקים לאחר מכן נאמר 'ויזבח יעקב זבח בהר, ויקרא לאחיו לאכול לחם' וכו', ושם מסביר רש"י ש'אחיו' הם אוהביו. מדוע בפסוק הראשון מסביר רש"י שאחיו הם בניו, ואילו לאחר מכן הוא נוקט שהם אוהביו? הלא פלא הוא!

"ה'שפתי חכמים' במקום עומד על כך. והסביר לי הגר"מ אליהו זצ"ל, שבפסוק השני היה מדובר לבוא ולאכול לחם עם הסבא, עם לבן, כמבואר ברש"י האומר 'לאחיו – לאוהביו שעם לבן', ולכן לא יעלה על הדעת שיעקב יתיר לבניו לאכול עם סבא שכזה, אבל בפסוק הראשון לא היה מדובר במקרה כזה, אלא נפגשו לעשות גלעד, לכן הסביר רש"י שבניו של יעקב נחשבו לו כאחיו. יעקב אבינו לימד כאן את הדורות הבאים, שעם סבא כזה כמו לבן אסור להסב לסעודה… בפסוק הראשון מדובר בהקמת הגל, ולכן שם מפרש רש"י שאחיו הם בניו; אבל כאשר הולכים לזבוח זבח, ולאכול יחדיו, מסלק יעקב את בניו מן המקום, ואוסר עליהם להשתתף בסעודה. הוא-עצמו, יעקב, נאלץ לאכול עם לבן, מסיבות שמציינים המפרשים במקום, אבל על הילדים יש לאסור לאכול עם סבא, למרות שעצם המאכלים הבלתי-כשרים שיגיש להם, הוא עלול לקרר את ליבותיהם בשאלות, שעצם הצגתן בפני הנכדים, טומנת בחובה סכנה של התקררות גדולה ביראת שמים".

וכך הכריע הגר"י: "בתקופתנו, שבה התרבו בס"ד בעלי התשובה המחנכים את ילדיהם בדרך ישראל סבא, יש להקפיד אפוא שהסבא הביולוגי לא יזיק לילדים, כי כאשר הסבא לא חזר בתשובה, ונשאר עומד במֶרְיוֹ, והנכדים מגיעים לאכול עימו בצוותא, הם עלולים להיפגע בצורה בלתי-הפיכה.

"לפי זה אמרנו לאברך השואל, שלא יתיר לילדיו ללכת לסבא כדי לאכול עימו.

"אגב, כשהיינו בשוויץ, ניגש אלינו פעם אדם שנשא בתואר 'פסיכולוג בכיר', וכשאמרנו לו את דברי רש"י האומר שיעקב התייחס לבניו כאל אחיו, הוא התפעל מאוד מכך, ולבש את כובעו, וביקש לראות את הדברים בפנים… לא שהתורה זקוקה ל'הסכמתו' של פסיכולוג גוי, אבל כשהראינו לו את דברי רש"י היה בכך משום קידוש השם".

5 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אם מלמדים את הנכדים שיתפללו על הסבא שיעשה תשובה איפה הבעיה?

    אי אפשר להסתיר את העולם מילדים יותר, נגמרו הטריקים האלו.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. הסכנה הגדולה לחרדים זה לצאת מהכת

    וסבא חילוני יכול לחשוף לשעות אחרות

    רחמים |
    הגב
  3. חילול השם

    לא יאמן. אחרי זה לא מבינים למה שונאים את החרדים במדינה.

    ניר |
    הגב
  4. עשרת הדיברות נשכחו???

    כבוד הרב שכח את עשרת הדיברות???
    הדיבר החמישי – כבד את אביך…

    חרד, מאד, לאנושיות |
    הגב
  5. זה לא רב, אפילו אינו יהודי מסתבר

    "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (שמות, כ', י"ב). והרמב"ם מוסיף: "חובת כיבוד ההורים הוסמכה לחובת כיבוד הקדוש ברוך הוא – "הוקש כבוד אב לכבוד המקום" ולכן אדם שלא מכבד הורים בהכרח לא מכבד מספיק את הקב"ה." כלומר, הרב הנ"ל אינו יהודי, הוא אפילו לא בן אדם.

    אסף |
    הגב