הבדלים בעיצוב אתרים בין הציבור הדתי לחילוני

את ההבדלים בין הציבור הדתי לחילוני ניתן לזהות בשנים האחרונות גם בתחום המדיה הדיגיטלית. אפילו בעיניים לא מקצועיות קל לראות את האופן בו מעוצב אתר אינטרנט הפונה אל קהל יעד מסורתי, דתי או חרדי, לעומת אתר אינטרנט שקהלו מורכב מעיקר מגולשים חילוניים. יתרה על כך, ההבדלים חוצים מגזרים וגילאים ולכן מאפשרים השוואה דיכוטומית.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, עיצוב אתרי אינטרנט עבור הציבור הדתי או החילוני הוא לא פונקציה של כסף. יש גופים גדולים מאוד הפונים אל הציבור הדתי בעזרת אתר חדש החווים הפסדים עקב חוסר השקעה בעיצוב מתאים. תופעות דומות קיימות גם במגזר החילוני, בו קמים מדי יום עשרות אתרי אינטרנט חדשים. העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מהאתר וגם הגולשים יודעים זאת. מי שמגיע אל אתרי אינטרנט בציבור הדתי או החילוני מכיר פחות או יותר את מערכת הסמלים המקובלת. הוא מצפה למצוא עיצוב מסוים המתאים לתפיסת העולם שלו, בין אם היא חילונית ובין אם היא דתית.

כך תזהו את סוג האתר
ההיבט הבולט ביותר בו אפשר לזהות את ההבדלים הוא השימוש בצבעים ובגרפיקה. באתרי אינטרנט חילוניים הדגש הוא על פונטים גדולים, ספקטרום רחב מאוד של גוונים וגרפיקה מודרנית. לעומת זאת, באתרים הפונים לציבור הדתי יש הרבה יותר מאפיינים סולידיים. בדרך כלל אתרים אלו יעוצבו על בסיס קשת צבעים מצומצמת, הכוללת בעיקר גוונים נעימים כגון תכלת, ירוק וכדומה. יחד עם זאת, חשוב להזכיר כי בחלק מהאתרים בציבור הדתי והחילוני הדגש הוא על כותרות סנסציוניות ולכן העיצוב חייב להיות בולט בהתאם.

מבחינת בעלי אתרים, הדרך הנכונה להתמודד עם ההבדלים בין הציבור הדתי לחילוני היא לבצע בצורה מדויקת את האפיון. כל אתר אינטרנט עולה לאוויר לאחר תהליך ארוך של אפיון והגדרת מטרות. האפיון מאפשר זיהוי של קהל היעד, בחינה של מקורות השוואה וקבלת השראה לגבי העיצוב הטוב ביותר לגולשים. במהלך האפיון ניתן גם להציב מסגרת תקציב להקמת האתר ולהפעלתו. עם תום האפיון מתחילה העבודה הטכנית, הדורשת שיתוף פעולה בין מחלקות העיצוב, הגרפיקה, התוכן והתמיכה. אפיון איכותי, מקיף, יסודי ומדויק יבטיח עיצוב המתאים בצורה אופטימאלית לצרכים של הגולשים.

איך מבצעים שינויים בעיצוב?
לא מומלץ לחכות עד שהאתר עולה לאוויר על מנת לבצע את ההתאמות הנדרשות. בסופו של דבר, רף הסבלנות של גולשי האינטרנט נמוך למדי. גם בציבור הדתי וגם בציבור החילוני לא נוטים לתת יותר מדי הזדמנויות לאתר שמאכזב אותם בביקור הראשון. מצד שני, יש להכיר בחשיבות של העיצוב ולהשתמש בו לצורך קידום ושיווק האתר.

העיצוב הוא נשק חשוב מאוד בעולם האינטרנט ורק בעלי אתרים שיודעים לנצל אותו זוכים להצלחה. אין צורך להתעלם מההבדלים בעיצוב, אלא להיפך: יש לאמץ את ההבדלים הללו ולהבין ממה הם נובעים. רק כך ניתן להבטיח התאמה של האלמנטים האסתטיים, הגרפיים והדקורטיביים באתר יחד עם תוכן הולם וראוי.
לסיכום, אתרי אינטרנט מלמדים אותנו לא מעט על מערכת היחסים בין דתיים לחילוניים בישראל. בעלי אתרים צריכים לזכור זאת ולהציע לגולשים את העיצוב המתאים להם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.