הביביסיטר שנשלח לנתניהו והפצצות שהכין אובמה

תחקיר נרחב שמפרסם היום (רביעי) ה"ניו יורק טיימס" חושף פרטים חדשים על העימות בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה על התקיפה הישראלית שלא הייתה באירן. מהתחקיר עולה שנתניהו ואהוד ברק שהיה אז שר הביטחון דחפו לתקיפה, למרות התנגדות בכירים במערכת הביטחון

תחקיר שמפרסם היום (רביעי) ה"ניו יורק טיימס" חושף פרטים חדשים על העימות בין ממשלת נתניהו לממשל אובמה סביב האפשרות של תקיפה ישראלית באירן. מהתחקיר עולה שנתניהו ואהוד ברק שהיה אז שר הביטחון דחפו לתקיפה, למרות התנגדותה של מערכת הביטחון.

העיתונאים מארק מאזטי ורונן ברגמן ראיינו בכירים בקהילת המודיעין הישראלית, בממשל האמריקני של טראמפ ובממשל הקודם של אובמה, וגם את ראש הממשלה נתניהו. ‎לפי הפרסום, בכירים בממשל האמריקני נשלחו כל כמה שבועות לביקור בישראל "שכונה ביביסיטר", וזאת במטרה להגביל את היכולת של נתניהו להורות על תקיפה של צה"ל.

"זה לא נעלם מעיננו שביקור של בכיר בממשל האמריקני בלוח השנה כנראה קונה כמה שבועות – לפני ואחרי הביקור", אמר על דן שפירו, שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר. "לצד הישראלי זה אומר שהוא לא יכול לתקוף בלי לחוש שהונה את מי שביקר אותו, בזמן שהוא אירח אותו".

אובמה, פיתח תכניות צבאיות לתקיפה באירן וכחלק מההיערכות ביצע הצבא האמריקני אימון שבמהלכו השמיד דגם בגודל אמיתי של מתקן גרעין אירני, שהוקם במדבר בארה"ב, עם פצצות במשקל של יותר מ-13 טונות.

נתניהו התעקש בראיון שקויים בלשכתו שהאיום בדבר תקיפה באירן היה ממשי: "זה לא היה בלוף, זה היה אמיתי. רק משום שזה היה ממשי האמריקנים באמת חששו מכך". לדברי נתניהו, הסיבה היחידה לכך שלא יצא למבצע הייתה שלא השיג רוב בממשלה: "אם היה לי רוב הייתי עושה את זה – חד משמעית".

נתניהו סיפר על יחסיו עם אובמה: "אובמה הגיע מכיוון אחר, כזה שאימץ כמעט את כל הנרטיב הפלסטיני", אמר. רה"מ גם הזכיר את הדרישה של הנשיא האמריקני ממנו שלא יבנה "אפילו לבנה אחת" בשטחי יהודה ושומרון, כדי להוכיח שאובמה היה נגדו מההתחלה. בכירים בממשל אובמה טענו בעבר שהנשיא לא השתמש בביטוי הזה.

בצהל התנגדו לתקיפה, כך למשל לדברי ברק, גבי אשכנזי, שהיה אז הרמטכ"ל, אמר באותה ישיבה שצה"ל עדיין לא הגיע לנקודה שבה הוא מחזיק ב"מסוגלות המבצעית" הנדרשת. האמירה של אשכנזי פוצצה את האופטימיות שנבנתה לקראת התקיפה. "ברגע שהוא אומר שאין יכולת מבצעית בעצם אין לך יותר ברירה", אמר ברק. "בעיקרון אתה יכול לפטר אותו אם אתה רוצה, אבל אתה לא יכול להגיד 'צאו לדרך'".

גם מאיר דגן, התנגד לתקיפה. על פי התחקיר, דגן ראה בברק ונתניהו שני פוליטיקאים ציניים, שמתכוונים לנצל את התמיכה הציבורית במבצע בבחירות הבאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *