הברכה והקללה תלויים באדם / הרב לסרי

אנחנו לפעמים לא יודעים מה זה החיים האמיתיים. ובוחרים במוות, אנחנו עושים דברים שרק אנחנו נהיים יותר עייפים, ועצבניים, ולא מאושרים.. אנחנו מנסים לברוח מהטוב האמיתי שבורא עולם נותן לנו .. הקב"ה אומר לנו לבחור בתורה, ואז נקבל את כל הטוב ואנחנו בוחרים לפעמים בדרכים אחרות, ולא מבינים למה אין לנו טוב.

התורה אומרת "ראה נתתי לך את הברכה ואת הקללה. ובחרת בחיים. ה' יתברך נתן לנו את האפשרות לבחור בין הברכה לקללה. בין החיים והמוות. יש אנשים שבחרו לחיות חיים שיש בהם קללה. חיים של עבדות, חיים של רדיפה של הנאות גשמיות. ויש אנשים שבחרו בחיים של תורה, שיש בהם ברכה. יש בהם סיפוק. יש בהם הנאה נצחית. הכל תלוי באדם. לכן ניתן לאדם כח בחירה.

איך נדע מהו באמת טוב? מה הם באמת החיים הטובים?
לכן התורה אומרת לנו – טועמיה חיים זכו. רק תטעם, תבא לשיעור תורה. תתחיל לקבוע עיתים לתורה, אתה תהיה מרותק. לא תוכל לעזוב. התורה משולה למים, אדם שמתחיל לשתות, רוצה עוד. הבעיה שלא טועמים. הנשמה שלנו רעבה, ומנסים להשביע אותה בכל מיני הנאות חומרניות, כסף, רכבים, טיולים. אבל שום דבר לא משביע אותה. רק מצוות ומעשים טובים. וזה מה שכתוב-גם הנפש לא תימלא. משל לבת מלך, שנישאה לבן כפר, כל מה שייתן לה לא יספק אותה כי רגילה לחיי תענוגות ברמה גבוהה יותר.

וזה מה שאנו אומרים בתפילה-שבענו מטובך. משל לאדם שהלך בדרך ולא היה לא מה לאכול והיה מאוד רעב. התחיל לאכול כל מיני צמחים, ועשבים, ופרות יער. וכשנהייה שבע כבר הגיע לעיר. ולא יכל לאכול כי היה שבע מכל מיני שטויות שמלאו את בטנו.

אנחנו פונים ומבקשים מבורא עולם, תשביע אותנו מטובך-מהטוב שלך. מדברים רוחניים. שלא נהיה שבעים משטויות, שלא נרגיש שובע מהנאות חולפות. אלא רק מתורה ומעשים טובים.
דוד המלך אומר בתהילים-הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד. מה ההבדל בין טוב ובין נעים?

יש דבר שהוא טוב ויש דבר שהוא נעים. כמו אדם שהולך לרופא לעשות זריקה. אפילו שהוא יודע שזה טוב בשבילו, זה לא כ"כ נעים. ויש דבר שהוא נעים-כמו לאכול גלידה, ושוקולדים. אבל זה לא טוב ובריא לגוף. אבל יש דבר שהוא גם טוב וגם נעים-מהו? שבת אחים גם יחד. שיושבים מאוחדים ביחד, ולא אגודות אגודות. זה טוב ונעים.

אם נחשוב לרגע, מה טוב בשבילנו? מה ה' רוצה מאיתנו? מה התפקיד שלי בעולם. ממילא לא נעשה חשבונות. אנחנו נתחיל לקיים ולעשות את המצוות, אפילו שזה לא תמיד נח. אפילו שלא תמיד יש לנו חשק. גם שזה קשה לפעמים. ברגע שיודעים שזהו הטוב-ממילא הכל יותר קל. וזה העבודה שלנו. להגיע להכרה, מה טוב בשבילי. האם הדרך שבה אני הולך, היא טובה בשבילי. או עלי לשנות את דרכי. הם זה מוביל אותי לדבר טוב, או לדבר רע. וכך נוכל בע"ה לבחור בטוב. שיעזור לנו בעולם הזה ובעולם הבא.

ראה אנכי, לשון יחיד. נותן לפניכם . –רבים. ראה-את הברכה אשר תשמעון. מה ההבדל בין שמיעה לראיה?

ראה-דרגה גבוהה. כמו עם ישראל במעמד הר סיני, וכל העם רואים את הקולות. יש אדם שיכול לראות.

ויש אדם שרק יכול לשמוע. לא רואה כלום, כמה שתדבר איתו הוא לא שם לב מה קורה איתו, הוא ממש עיוור. אבל לפחות הוא שומע..

ויש שפירשו – שהתורה באה לומר לאדם, שיש לו אפשרות לראות את העולם טוב, או רע. במה זה תלוי. "אשר תשמעון" .מי שלומד תורה, והולך בדרך התורה, יודע לראות את העולם בצורה חיובית. ומי שלא קשור לתורה, כל דבר שלא הולך לו, או לא נראה לו, זה נראה לו רע.
בפרשת ניצבים כתוב-ראה אנכי נותן לפניך את החיים ואת המוות. ובחרת בחיים.
מה זה חיים? וכי מישהו רוצה לבחור במוות.?
צדיקים במיתתם קרויים חיים. רשעים קרויים מתים. וחי בהם. ונס את האחת הערים האלו-וחי.
למה צריך להזהיר אותנו לבחור בחיים.?

אנחנו לפעמים לא יודעים מה זה החיים האמיתיים. ובוחרים במוות, אנחנו עושים דברים שרק אנחנו נהיים יותר עייפים, ועצבניים, ולא מאושרים.. אנחנו מנסים לברוח מהטוב האמיתי שבורא עולם נותן לנו .. הקב"ה אומר לנו לבחור בתורה, ואז נקבל את כל הטוב ואנחנו בוחרים לפעמים בדרכים אחרות, ולא מבינים למה אין לנו טוב.

ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה-אדם חושב שהוא לא יקיים את כל המצוות, אלא רק חלק. והוא חושב שהוא יקבל רק קצת ברכה. ולכן התורה באה ואומרת-שאם לא תשמעון למצוות, תקבלו קללה. ולא ברכה. אמננם אדם הוא לא מושלם. אבל לפחות שיהיה לו שאיפה לקיים הכל. אי אפשר להיות באמצע . או שאתה מחליט ללכת בדרך התורה והמצוות, וקבל ברכה. או ח"ו להיפך.

אם לפחות נחליט שאנחנו עולים לרכבת, ומנסים לשמור מה שאפשר. גם אם לא הגענו ליעד לפחות עלינו לכיון.
ה' יזכינו!! שבת שלום!!

הרב יצחק לסרי
רב קהילת אהבת שלום
מרילנד ארה״ב
היכנסו לאתר wow.haravlasry.com

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.