הגנה לחשיפה בשמש

השמש חשובה לאדם ובלעדיה לא היו מתקיימים חיים על פני כדור הארץ, אבל שעות רבות בשמש עלולות להזיק לנו, לכן מומלץ להתנהג בחכמה בשמש. שבעת הכללים להתנהגות "חכמה בשמש" של האגודה למלחמה בסרטן מוגשים לציבור על פי ראשי התיבות

קיץ בישראל מזוהה אצל כולנו עם חופש, שמש, ים וטיולים. אנשים ובעיקר צעירים שנמצאים שעות ארוכות מחוץ לבית, לכן חשוב להקפיד לשמור על מספר כללים בחשיפה לשמש ושתיית מים.
שבעת הכללים לשמירה ולהגן על עצמינו מהשמש: 

חיפוש צל – חפשו צל בכל מקום מחוץ לבית, בים ובבריכה. שבו מתחת לשמשייה, סככה או כל מגן אחר.

כובע – מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים או כובע עם מצחייה גדולה, שמגן גם על האוזניים, עור הפנים, העור הרגיש סביב העיניים והעורף.

משקפי שמש – קרינת השמש עלולה לפגוע בעיניים , ולגרום לקמטים בעור העדין שמסביב לעיניים, להתפתחות קטרקט (ירוד), להתפתחות גידולים בעור שסביב העין ועוד. קנו משקפי שמש עם תווית המבטיחה שהם יספקו 100% הגנת UV לעיניים ויסננו את הקרינה העל-סגולה.

ביגוד ארוך ומגן – למרות החום, חשוב להתלבש כך שגופנו יהיה מכוסה ומוגן. מומלץ ללבוש חולצה בעלת שרוולים, המכסה את הכתפיים והזרועות, ומכנסיים עד הברכיים לפחות. הבדים שמספקים את מרב ההגנה מקרני השמש הם בדים באריגה צפופה. כשנכנסים למים, חשוב ללבוש בגד ים ארוך מבד חוסם קרינה, בגד גלישה, או ביגוד מגן אחר.

שעות בטוחות – המרכיב המשפיע והמשמעותי ביותר בחשיפה לשמש, הוא שעות החשיפה. לכן, מומלץ להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 – 16:00, בהן עוצמת הקרינה היא מרבית. אם נאלצתם לצאת לשמש בשעות מסוכנות – הקפידו על יתר כללי "חכם בשמש".

מסנן קרינה – מסנן הקרינה סופג חלק מקרני השמש או דוחה את קרניה לפני שהן פוגעות בעור. ישנם תכשירי הגנה רבים ושונים – החשוב ביותר הוא דרגת ההגנה שהם מספקים. כאשר אתם עומדים בפני אינספור האפשרויות של רכישת תכשיר הגנה בחנות, שימו לב למספר ה-SPF (מקדם ההגנה מהשמש) המצוין על התווית – עליו להיות 30SPF ומעלה. מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA.  תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש כלל. להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות וילדים. חשוב לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.

שתייה – בזמן שהייה בשמש או במהלך פעילות גופנית, גופנו מתחמם. כשהגוף מתחמם, הוא מקרר את עצמו על ידי הזעה, וכתוצאה מכך מאבד נוזלים החיוניים לפעילותו התקינה. לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה. מומלץ לשתות מים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.