הגר"י יוסף: "קבלן שאינו שומר על בטיחות עובדיו – עובר על איסורי תורה"

הגר"י יוסף: "על פי ההלכה, קבלן העוסק בבניה ולא מוודא כי נשמרים כל כללי הבטיחות על מנת למנוע פגיעה בעובדים, הרי הוא עובר על איסור תורה של 'לא תשים דמים בביתך' וחייב נידוי"

ד"ר אורי וייס, מאקדמיית פולונסקי שבמכון ון ליר, שלח מכתב לגר"י יוסף וביקש את דעתו בנושא ההריגות בענף הבנייה לאחרונה.

"לכבוד מרן הראשון לציון, הרב יצחק יוסף שליט״א כבוד הרב שלום רב, הריני לפנות בדחילו וברחימו אל כבוד הרב הראשי, מרן הראשל״צ, כתלמיד המשחר לפתח על מנת לבקש ממנו שילמדנו הלכה, מה התורה מצווה אותנו לעשות נוכח היהרגותם החוזרת ונשנית של פועלי הבניין. (היום נהרגו ארבעה פועלים, בשבוע שעבר נהרגו שני פועלי בניין ופועל נוסף במסגרת עבודות הבנייה לאירוויזיון)".

וייס: "תורה היא וללמוד אנו צריכים. אמנם נאמר ״ועשית מעקה לגגך״ ואמנם התורה מצווה עלינו לשמור על נפשותינו, אבל למרות זאת פועלי הבנייה נשלחים לסכן את נפשם, תוך שנציגי הקבלנים חוסמים תקנות המצוות לשמור על בטיחותם.

"עלי לומר בצער לכבוד הרב, כי ערכאות המדינה ורשויות המדינה פושעות כלפי פועלי הבניין, והן שמות מכשול בפני עיוור. ״לא העכבר גנב, אלא החור גנב״, והן מותירות את החור רחב. (דיני הנזיקין של המדינה מפצים כמעט ורק על אבדן כושר השתכרות, כך שבמקרה של פועלים המרוויחים מעט, ובפרט שקשה למשפחותיהן לממש את זכויותיהן המשפחתיות, הקבלנים מתומרצים לפשוע. הרשויות נמנעות מלשלוח פקחים לפקח על הבנייה. התקנות מתירות לקבלנים להמשיך להשתמש בציוד ישר ולא בטוח), וכי במקרה דנן – כמו במקרים רבים אחרים – המעוות אולי יוכל לתקון, אם תתפרסם בעניין דעת תורה".

הגר"י יוסף כתב במכתב תגובה לד"ר ואמר כי "על פי ההלכה, קבלן העוסק בבניה ולא מוודא כי נשמרים כל כללי הבטיחות על מנת למנוע פגיעה בעובדים, הרי הוא עובר על איסור תורה של 'לא תשים דמים בביתך' וחייב נידוי".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *