הגרעין חשוב לאיראן יותר מהקורונה – ד"ר דרור מנור

המשבר הכלכלי ההולך ומחריף לא מביא את איראן לנטוש כרגע את העימות ארוך השנים שלה עם ישראל. מה שמתסכל במיוחד את האיראנים הוא חוסר היכולת שלהם למנוע את המשך ההפצצות של חיל-האוויר הישראלי על יעדים איראניים ברחבי סוריה. על כן, המשטר האיראני מחפש כל מיני דרכים לפגוע בישראל, כמו למשל התקפת הסייבר האיראנית על מתקני המים בישראל בחודש שעבר.

ידוע לכל כי איראן שקועה במשבר כלכלי חמור ביותר שרק הולך ומחמיר בעקבות מגפת הקורונה שהובילה לאבדות רבות בנפש. מצבם של האזרחים במדינה בכי רע: הכנסתם נפגעה קשות, והאבטלה עברה לאחרונה את הארבעים אחוז. בנוסף לכל הצרות, קרן המטבע הבינלאומית דחתה את בקשתה הדחופה של איראן להלוואה שתעזור לה לעמוד על הרגליים. למרות בעיותיו הקשות והדחופות, נדמה שמה שחשוב כעת למשטר האיראני הוא המאבק הנחוש נגד ישראל. אין ספק כי על טהרן לשנות במהרה את המגמה הזו ולהתמקד בבעיות הפנימיות במדינה, שרק הולכות ומתרבות.

ואכן, המשבר הכלכלי ההולך ומחריף לא מביא את איראן לנטוש כרגע את העימות ארוך השנים שלה עם ישראל. מה שמתסכל במיוחד את האיראנים הוא חוסר היכולת שלהם למנוע את המשך ההפצצות של חיל-האוויר הישראלי על יעדים איראניים ברחבי סוריה. על כן, המשטר האיראני מחפש כל מיני דרכים לפגוע בישראל, כמו למשל התקפת הסייבר האיראנית על מתקני המים בישראל בחודש שעבר.

הנחישות בכל הנוגע למאבק נגד ישראל מגיעה דווקא בתקופה של שפל עמוק בו מצויה איראן. המשק המקומי ספג מכות כואבות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה במדינה, אשר גבה את חייהם של 7,000 אזרחים. יש הטוענים כי מצבה הכלכלי העגום של איראן נחשב לקשה ביותר מאז מלחמתה נגד עיראק של סדאם חוסיין בשנים 1988-1980. גם אז המשק האיראני היה שרוי במצב קטסטרופלי, כיוון שמשטר ח'ומייני השקיע כספים אדירים בניהול המלחמה.

חשוב לציין כי עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה סבלה הכלכלה האיראנית כתוצאה מהסנקציות של ארה"ב, אשר חנקו במידה רבה ענפים שונים במשק המקומי. אולם השבתת הפעילות הכלכלית המוחלטת במדינה בשל התפשטותו המואצת של הנגיף פגעה אנושות בענפים מסוימים שהמשיכן לתפקד כרגיל כמו מסחר מקומי, תיירות ויצוא של מוצרים שונים שאינם קשורים לתעשיית הנפט. יצוא זה עולה על שלושה מיליארד דולר בחודש. כמובן שהכנסה חשובה זו אבדה בחלקה הגדול בגלל סגירת הגבולות והשבתת קווי הייצור. אובדן ההכנסה מענפים אלה הכניסה את הכלכלה האיראנית לבוץ עמוק יותר, שיהיה קשה מאוד לצאת ממנו. המשמעות של השבתת ענפים אלה היא שעוד מילונים מאזרחי איראן איבדו או יאבדו במהלך החודשים הקרובים את מקום פרנסתם.

המצוקה הכלכלית הקשה גרמה למשטר האיראני לפנות לראשונה מאז המהפכה בפברואר 1979 לקרן המטבע הבינלאומית בבקשה להלוואה דחופה בשווי חמישה מיליארד דולר, אך נדחתה מיד בשל לחציה של ארה"ב. סביר להניח שדחייה זו הכניסה לייאוש עמוק את ההנהגה בטהרן שאינה יודעת מהיכן להשיג כסף. בינתיים גם המטבע האיראני ריאל נפגע מאוד כתוצאה מהמשבר הכלכלי. מאז תחילת שנת 2020 איבד הריאל מעל לעשרה אחוז מערכו. בגלל סגירת הגבולות למדינות השכנות והירידה התלולה ביצוא נוצר מחסור חמור במטבע חוץ מזומן באיראן.

בעקבות המצב הכלכלי הקשה אישר הפרלמנט האיראני הצעה במהלך חודש מאי להחליף את הריאל בתומאן. מדובר בתהליך ארוך שאמור לקחת בין שנה לחמש שנים. צעד זה אמור לשקם את אמון הצרכנים האיראנים במטבע ולהקל על המסחר במדינה. אולם, מאז אישור החלפת המטבע, הריאל המשיך להיחלש. נראה כי ייקח עוד זמן רב עד שאמון הצרכנים במדינה אכן ישתקם. ברור כי המשטר האיראני יצטרך לבצע רפורמות כלכליות מרחיקות לכת כדי להצליח לצאת מהמשבר הכלכלי החמור. לאור המצב הקיים כדאי שאיראן תתעסק כמה שיותר בענייניה הפנימיים מאשר במאבקה נגד ישראל, כי אם לא הדבר יחריף עוד יותר את מצבה הכלכלי העגום.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *