ההסתדרות ביקשה מביה"ד צו מניעה שיאסור על המדינה לא לשלם לעובדי הרווחה עבור כוננויות

ההסתדרות הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו, בקשה לצו מניעה אשר יאסור על המדינה (משרדי האוצר והרווחה) לבטל תשלום עבור כוננויות לעובדי משרד הרווחה, ויאסור להפחית רטרואקטיבית שכר על כוננויות שכבר בוצעו ודווחו.

הבקשה הוגשה ע"י ההסתדרות, הסתדרות עובדי המדינה וועד עובדי משרד העבודה והרווחה, באמצעות ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי עו"ד חנה שניצר-רהב ובאמצעות עו"ד תהילה בנישו מהלשכה.

ההסתדרות ביקשה צו מניעה אשר יאסור על המדינה לבטל כוננויות המוקצות לעובדי משרד הרווחה; צו מניעה האוסר על המדינה להפחית משכרם של עובדי משרד הרווחה, עבור כוננויות או שעות נוספות שבוצעו ודווחו בחודש יולי 2019; וכן בקשה לזמן את הצדדים לדיון דחוף בפני בית הדין.

הבקשה הוגשה בעקבות הודעת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בשבוע שעבר, לעובדים, כי לא ישלם להם שכר עבור כוננויות, רטרואקטיבית מחודש יולי. הקיצוץ בשעות הנוספות נעשה ללא משא ומתן עם נציגות העובדים, כפי שנעשה במשרדי ממשלה אחרים.

הדבר צפוי לפגוע בתנאי השכר והתעסוקה של למעלה מ-3,000 עובדי משרד הרווחה, בהם חוקרי ילדים, קציני מבחן ועובדים סוציאליים. כפועל יוצא מכך, עלולות להיפגע גם האוכלוסיות המוחלשות אשר נזקקות לשירותי גורמי הרווחה, 24 שעות ביממה.

בבקשה שהוגשה לבית הדין נכתב, בין היתר: "ההחלטה מובילה להפקרה קשה וחסרת אחריות של האוכלוסיות שהמשרד ועובדיו מחויבים לטפל ולתת להן מענה ובכללן קשישים, קטינים וחסרי ישע. כך למשל, כתוצאה מההחלטה לא יינתן מענה של עובדים סוציאליים ומפקחים, במקרים שמצריכים נקיטת פעולות הכרחיות כגון הוצאת קטין מביתו והעברתו למשמורת במעון נעול או הוצאה מידית של נשים מוכות למקלט חירום […] אין לעלות על הדעת כי עובדי המשרד יהיו זמינים לכל הקריאות המגיעות בכל שעה, ללא הקצאת כוננויות כנדרש או כי בעת הצורך יימצא חוקר או עובד סוציאלי זמין ופנוי להיענות לקריאה".

עוד צוין בבקשה כי, "להחלטת משרד הרווחה קדמה החלטת ממשלה בדבר קיצוץ בהוצאות משרדי הממשלה בגין שעות נוספות וכוננויות, אך דווקא במשרד הרווחה החליטה המדינה ליישם את ההחלטה ללא משא ומתן וממניעים בלתי ענייניים. לעומת זאת, במשרדי ממשלה אחרים לא יושמה ההחלטה בצורה חד צדדית וגורפת, לא כל שכן באופן רטרואקטיבי" […] "נראה כי עובדי משרד הרווחה נלכדו כבני ערובה בסכסוך שאינו נוגע אליהם בין משרד האוצר למשרד הרווחה, עקב סירובו של המוסד לביטוח לאומי להעביר לאוצר עודפי תקציב כפי שנעשה בשנים עברו. כך או כך, הפגיעה בעובדים וההשלכות על הציבור אינן מתקבלות על הדעת".

יו"ר מועצת העובדים הארצית במשרד הרווחה, מזל גולן, מסרה: "מחזיקים את עובדי משרד הרווחה כבני ערובה בסכסוך של גורמים אחרים. משרד האוצר מבקש שנחליט מי מבין העובדים עוסק בדיני נפשות ומי לא. ילדה שעוברת אונס אחרי השעה 16:00 זה דיני נפשות? אישה שצריכה הגנה במקלט זה דיני נפשות? כל ההיתממות של האוצר יוצרת מצב שהוא פוגע בחוסים, במוגבלים ובחסרי ישע. אם לא יאפשרו לעובדים לקבל שכר על שעות נוספות, אני אומר לעובדים: בשעה 16:00 אתם הולכים הביתה. כל פנייה דחופה לטיפול בשעות הערב תופנה למשרד של ראש הממשלה נתניהו. עובדי משרד הרווחה הם כיפת הברזל של האוכלוסיות המוחלשות במדינת ישראל. אם נתניהו יחליט שהן לא צריכות מיגון – בבקשה. הוא השר המכהן ושייקח אחריות".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *