הורמון האושר? האם הבריאות שלנו קשורה לתחושה טובה ונעימה

"הורמון האושר" משרה עלינו תחושה טובה. ועוזר לנו בקבלת החלטות, בשימור השליטה העצמית, בהעלאת המוטיבציה ובשיפור ההרגשה הכללית. תנסו לחייך יותר, לאכול בריא יותר וכך תתגברו על כמה בעיות פיזיות שאתם מתמודדים איתם כמו דלקות כרוניות שגורמות לשיבוש במערכת החיסון

כולנו רוצים להאמין שהדברים שאנחנו חושבים ומרגישים נובעים מהיגיון פנימי עמוק שמושרש בנו, ומנווט את דרכי הפעולה שלנו. אבל בפועל, דברים שונים ומשונים משפיעים על האופן שבו אנחנו מתנהלים – החל מפעילות ההורמונים שאין לנו כל שליטה עליה, דרך חומרים כמו קפאין, סוכר ועד מחלות וזיהומים. כדי להבין את זה, נסו להיזכר בפעם האחרונה שבה הייתם חולים ובמצב הנפשי שלכם באותם הימים. כנראה שהרגשתם שסוף העולם מתקרב – גם אם בסך הכול סבלתם מקצת חום ואף שלא מפסיק לטפטף.

המאמר שפרסמו החוקרים מציג תיאוריה ולא קביעה חד משמעית, והוא מתבסס על שורה ארוכה של מחקרים שפורסמו בעבר ותומכים בנימוקים שלו. לדברי החוקרים, מצב של דלקת כרונית גורם למערכת החיסון לשבש את הפרשת המוליך העצבי דופמין במוח. דופמין מכונה גם "הורמון האושר" ומשרה עלינו תחושה טובה ונעימה. הוא גם מסייע בקבלת החלטות, בשימור השליטה העצמית, בהעלאת המוטיבציה ובשיפור ההרגשה הכללית.

אז למה כל זה קורה? אם בוחנים את האופן שבו הגוף שלנו עובד, דווקא יש בכך היגיון מאוד ברור. "כשהגוף שלנו נלחם בזיהום או מרפא פצע, המוח נדרש לדכא את המוטיבציה לעשות דברים אחרים כדי לא לבזבז יותר מדי אנרגיה", מסביר אחד ממובילי המחקר, מיכאל טריידווי, מומחה לפסיכולוגיה. "כיום יש הוכחות מבוססות לכך שמערכת החיסון משבשת את הפרשת הדופמין כדי לעזור למוח לדכא את המוטיבציה הזאת".

אחד ממובילי המחקר, פרופ' אנדרו מילר, מומחה בולט בתחומי הפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות, אמר כי "ההבנה הזאת יכולה לעזור לפתח שיטות טיפול שמתמקדות בוויסות האנרגיה של מערכת החיסון – דבר שבכלל לא חשבו עליו עד עכשיו בטיפול במחלות נפשיות".
עד שיגיע היום שבו מדענים יפתחו תרופות ממוקדות שיעזרו לבטל את ההשפעה השלילית של פעילות מערכת החיסון על הוויסות הרגשי שלנו, כל אחד מאיתנו יכול לקחת קצת יותר אחריות על החיים שלו ולפעול להפחתת דלקות כרוניות בגופו.
תכריחו את עצמכם לחייך, מחקרים אומרים שזה אכן עובד. זה יהיה חיוך מזויף משהו אבל הוא ישפיע עליכם ביולוגית ואכן – ישפר לכם את מצב הרוח. יש לחיוך הרבה יתרונות פיסיולוגיים ופסיכולוגיים – הוא מוריד לחץ ולחץ דם, מחזק את המערכת החיסונית והרבה יותר זול וזמין מתרופות.
לא משנה מה מצבכם הבריאותי, חיוך אחד ומאכלים בריאים יעזרו לכם לרפא את הבעיות שאתם סובלים מהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *