החזר מס נחשב לצדקה? תשובת מרן הגר"ח

מידי יום ביומו באים מאות איש למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, מכל גווני הקשת. יהודי שמתקרב למסורת סיפר לגר"ח שויתר על רווחים רבים בשביל שמירת שבת, ויהודי נוסף שאל אותו על החזרי מס

מידי יום ביומו באים מאות איש למרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, מכל גווני הקשת. בין הבאים השבוע היה יהודי אמיד, שסיפר למרן שר התורה כי עד לא מזמן היה לו חנות גדולה בבעלותו שהיתה פתוחה בשבת, והרויח ממנה הון רב של עשרות אלפי שקלים לשבת, הוא תיאר שכבר הרבה זמן הוא רצה לסגור את החנות אבל היה לו מאוד מאוד קשה, וכי הוא מרגיש שהוא יפסיד כסף בכל שבת, ועם כל הקושי הוא עמד בנסיון ובפיתוי הגדול והורה לסגור את החנות לכל השבת.

הוא המתין וציפה לתגובתו של הגר"ח, כנראה היה בטוח שישבח אותו, או יודה לו על עמידתו האיתנה לכבודה של שבת, במקום זה הגר"ח שליט"א מביט בו בפליאה ולא הבין למה הוא ממתין, והביט בו כאומר לו – הלא הדבר פשוט הוא. האדם חייב להפסיד כל ממונו כדי לא לעבור על איסור תורה אחד. על מה מגיע לו יישר כוח?… לבסוף ביקש האיש בשפה רפה ברכה שיצליח, או אז בירכו רבינו שיזכה להצלחה ויהיה לו ברכה בפרנסה.

אחריו נכנס יהודי אחר, ואמר שזיכהו הי"ת בממון, והוא תורם הון רב לטובת מוסדות התורה והחסד, ונפשו בשאלתו: על חלק מהתרומה הוא מקבל החזר מלא על פי חוק החזר מס, הקיים במדינה זו (דהיינו שמי שתורם לעמותת חסד המוכרת בחוק, ומציג קבלות על התרומה, מקבל הנחה מחשבונות המס, בסכום של כשליש מהתרומה) ורוצה לדעת האם כיון שהוא מקבל החזר על חלק מהתרומה, נחשב לו מצות הצדקה על כל הסכום או רק על הסכום שלא קיבל החזר. הגר"ח נהנה מהשאלה. תשובתו היתה: בודאי שיש לו מצות צדקה על כל פרוטה שהוציא מכיסו. מה שאחרי זה הוא מקבל החזר אין זה מגרע כלל מהמצוה העצומה שיש לו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *