החילונים חוגגים חג שהם הפסידו בו

סמנכ"ל עמותת חדו"ש, שחר אילן, בטור כנה ב'הארץ': "קל לצחוק על החילונים שחוגגים את החג. חנוכה – הנכבה של החילונים" {חשבון נפש}

"למה חילונים שאימצו את התרבות המערבית בכלל, חוגגים חג שהפסידו בו?" השאלה הזאת שנראת כאילו הוא נלקחה ממאמר מערכת של עיתון חרדי כלשהו, התפרסמה למרבה ההפתעה דווקא ב'הארץ'. על החתום: סמנכ"ל עמותת חדו"ש, שחר אילן.

בטור מיוחד שהוא מפרסם בבלוג שלו באתר 'הארץ', תוהה אילן על הרציונליות שמאחורי חגיגת החג ע"י חילונים, מבקר את הציבור החרדי ומסמן את המגזר הכי קרוב לחשמונאים שחי כיום בארץ.

"אין ספק, חג החנוכה הוא שעתם הקלה של בעלי הטורים החרדים. כה קל לצחוק על החילונים שחוגגים את החג למרות שאם היו חיים אז בימי אנטיוכוס אין ספק שהיו נחשבים למתייוונים. "מאז השתלטו פורקי עול תורה על עם ישראל… אנו עומדים ללא הרף מול איומים שונים בנוסח מלכות יוון הרשעה ובמתיוונים", כתב ביום שישי בטאון הפלג הירושלמי הקיצוני "הפלס".

אליהו גוט, בעל טור בעיתון המתון יחסית "משפחה" כתב ש"ירושלים הופכת למערת תרבות וספורט לנושאת הדגל של תרבות יוון". העובדה שהחילונים דומים למכבים יותר מהחרדים, לפחות בהיבט שהם משרתים בצבא, לא מפריעה לבעלי הטורים החרדים. גם לא העובדה שספק אם המכבים היו נוטים חסד לאנשים שמסתובבים בארץ ישראל בכובעי פרווה פולניים", פותח אילן את הטור, לא לפני שהוא משגר עקיצה לעבר הציבור החרדי.

אילן מוסיף: "אבל זה שבעלי הטורים החרדים פוסלים במומם לא משנה את העובדה שהשאלה שלהם תקפה: למה אנחנו, חילונים בפרט ויהודים שאימצו את התרבות המערבית בכלל, חוגגים חג שהפסדנו בו? מייסדת מרצ המנוחה שולמית אלוני אמרה לי בעניין זה לפני כעשר שנים שמתיתיהו היה פונדמנטליסט שלא בחל במלחמת אחים. ד"ר רם פרומן, משפטן וחוקר חגים, תוהה במאמרו "החילונים והחגים היהודיים" על ההתעלמות של החילונים מכך שהם "מזכירים את המתייוונים יותר מאשר את מתתיהו ובניו". על פי נרטיב זה, חנוכה יכול לדבריו להצטייר כ"נכבה" של החילונים.

הדלקת נרות באיצטדיון. "מה החשמונאים היו חושבים על זה?"

הדלקת נרות באיצטדיון. "מה החשמונאים היו חושבים על זה?"

אם יש יהודים בישראל שיכולים לראות את עצמם כממשיכים לגיטימיים של המכבים אלה נערי הגבעות ואנשי תג מחיר. אולי החרד"לים באשר הם. ואכן הרב החרד"לי שלמה אבינר פרסם רשימה סאטירית שלועגת הן ליומרה של החילונים והן ליומרה של החרדים לראות עצמם כממשיכי המכבים. למה החשמונאים לא ישבו ללמוד תורה כדי לנצח במלחמה? שואל ברשימה הזאת הילד החרדי את אביו. אבל שיהיה ברור, גם הדתי לאומי הממוצע הוא מתייוון, אולי מתיוון מתון. ביחוד אם הוא הולך למכון כושר".

בהמשך כותב אילן: "האם אנחנו, כלומר החילונים, באמת חוגגים את חנוכה? מתברר שכן. סקר מכון גוטמן משנת 2009 מעלה ש-82% מהאוכלוסיה היהודית מדליקים נרות בחנוכה, מתוכם 76% בקביעות. בערך שני שליש מהאוכלוסיה היהודית בישראל הם חילונים או מסורתיים שקרובים לחילוניות. יוצא שלפחות חצי מהחילונים ושני שליש מהאוכלוסיה החילוניות המורחבת חוגגים את החג.

כדאי לזכור, מהרבה בחינות הציונות החייתה את החג. עד הופעת הציונות, כך טוען ההיסטוריון פרופ' אליעזר דון יחיא מאוניברסיטת בר-אילן, היה חנוכה חג משפחתי קטן וצנוע שבו הבליטו את נס פך השמן, כלומר את ההיבט הדתי. אלא שהציונות חיפשה מסורות של גבורה יהודית, ויהודה המכבי ובר כוכבא אומצו בהתלהבות. היא פיתחה סביב דמותם של המכבים תרבות גוף ברוח ההלניזם. הוקמו קבוצות ספורט שנשאו את השם מכבי, נערכו מרוצי לפידים, ואף האולימפיאדה היהודית, המכביה, קרויה על שמם".

בסיום המאמר, לאחר שהוא מציע כמה "אלטרנטיבות חילוניות לציון החג" הוא מודה: למה החילונים בכל זאת חוגגים? ל

כי בחורף צריך חג של אור ואש, כמו חנוכה או חג המולד, ביחוד אם יש ילדים בסביבה;

כי זה חג של אוכל כיפי (למי שחושב שזה אוכל כיפי. אני חושב שסופגניה זה סוג של ספוג) ומתנות לילדים; כי זה שובר לילדים את תקופת הלימודים הארוכה שבין סוכות לפסח ומאפשר לאמרגנים ולזמרים לעשות המון כסף מפסטיגלים;

כי זה חג של ריבונות ועצמאות לאומית,

כי אנחנו בעד התייוונות אבל במידה.

וגם: כי חגים מאפשרים להתחבר לשורשים ולמסורת והחיבור הזה חשוב לרבים מאיתנו, גם אם לא היינו רוצים לחיות כמו שחיו אז ואנחנו חושבים שחלק מהערכים של אז מאוד לא רלבנטיים לחיים שלנו היום.

מכל הסיבות האלו או מחלקן וגם אם הן סותרות לפעמים אחת את השניה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.