החכי"ם נגד כרטיס הרב-קו: "דל שימוש ורב טרחה"

הסרבול וחוסר היעילות שבהפעלת כרטיס הרב-קו קוממו את חברי ועדת הכלכלה של הכנסת. "מעשה חלם, דל שימוש ורב טרחה שהציבור יוצא נפסד ממנו", אמר יו"ר הועדה. גם הנציגים החרדים הצטרפו לביקורת. כיצד הגיבו במשרד התחבורה לטענות?

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, התכנסה היום לדיון מיוחד במצב שירותי התחבורה הציבורית ובשימוש בכרטיס הרב קו. בפתח הישיבה אמר היו"ר ברוורמן כי החליט לקיים את הדיון לנוכח פניות שמגיעות לוועדה, ולעקוב אחר הנעשה בתחבורה הציבורית ופעולות משרד התחבורה בנושא הטיפול בבעיות שמתגלות עם כרטיס הרב קו. בעקבות התלונות שעלו במהלך הדיון אף כינה יו"ר הוועדה ברוורמן את הרב קו ככרטיס שהוא "מעשה חלם, דל שימוש ורב טרחה שהציבור יוצא נפסד ממנו".

ח"כ אורי מקלב אמר כי הרב קו הוא הכלי המרכזי בו משתמשים בתחבורה הציבורית וכי קיימים כשני מיליון כרטיסים כאלה. "יש אולי רושם שהתקלות והבעיות הן חבלי לידה, אבל הרב קו הוא כבר בזקנתו". לדבריו, השימוש בכרטיס מסורבל, מעכב את הנוסעים, לא מאפשר לדעת מה ערכו ולא מאפשר להיות רב שימוש, אלא רב מעללים וטרחה. ח"כ ישראל אייכלר הוסיף כי לפני שנה הגיש הצעת חוק בנושא הרב קו, אך נאמר לו שהצעתו קשורה להצעת חוק ממשלתית ולכן עליו להמתין לאישורה, הוא ביקש לדעת מה קורה עם אותה הצעת חוק ממשלתית. כמו כן הוא ביקש לברר מה עושים עם מיליוני השקלים שנותרו בכרטיסים האבודים ולאן הולך הכסף. "אם נחכה שהממשלה תטפל בדברים זה לא יקרה גם ב-20 השנים הקרובות", אמר.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי מי שלא משתמש בתחבורה הציבורית לא יודע באיזה תלאות כרוך הדבר. היא ציינה כי אתמול נפתחה שנת הלימודים האקדמית וכינתה את מה שקורה בתחנות ההטענה בשבוע האחרון כ"קרב קו". "מי שרוצה לקבל כרטיס עם הנחת סטודנט צריך להגיש טפסים כאילו הוא צריך משכנתה", אמרה. היא ביקשה לברר מתי ניתן יהיה לבצע הנפקה והטענה של הכרטיס באינטרנט ומתי תתאפשר סליקה אחידה.

ח"כ יעקב אשר אמר בציניות כי "צריך להעביר את הדיון לוועדת המדע והחלל – לא יכול להיות שאנחנו מעצמת סייבר וטכנולוגיה שלא מצליחה לעשות דבר כל כך פשוט של לחבר מאגר נתונים אחד עם אחר".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, סקרה את ההיסטוריה של הרב קו ואמרה כי בעוד מספר ימים ימלאו 4 שנים מאז אושרה בקריאה ראשונה (ב-1 בנובמבר 2010) הצעת חוק ממשלתית לטיפול בנושא רישיון מפעיל וכרטיס חכם. היא הזכירה כי בכנסת ה-18 החלו דיונים בהצעה בוועדה משותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת בהובלת ח"כ יריב לוין, ובדיונים הסתבר שיש בעיות רבות שההצעה לא נותן להן מענה. הכנסת ה-18 התפזרה ובכנסת ה-19 הממשלה החליטה להחיל דין רציפות רק על ההצעה בנושא רישיונות המפעילים, ולהביא הצעת חוק חדשה לטיפול ברב קו.

היו"ר ברוורמן ביקש לדעת מדוע עד היום לא הוגשה הצעת חוק אחרת, ומתי תונח הצעת חוק שתטפל בכל הבעיות ברב קו. הוא אף ביקש לדעת מדוע לא ניתן לייצר כרטיס רב שימושי פשוט, שניתן להטעין באינטרנט. במהלך הדיון עלו התייחסויות לבעיות אחרות בהן נתקלים משתמשי התחבורה הציבורית, על עומסים רבים ועל אוטובוסים רבים שלא עוצרים בתחנות ומשאירים נוסעים להמתין זמן רב.

מנהל אגף הפיקוח הפיננסי במשרד התחבורה, אריה זדה, אמר כי כבר יצאה הנחייה להטענה באינטרנט, אך לא מדובר בדבר פשוט. לדבריו, הרב קו זו פלטפורמה שנקבעה לפני 10 שנים, אך תפסה תאוצה רק ב-3 השנים האחרונות. הוא הוסיף כי בעולם זה לקח 15 שנה להכניס מערכת כזו ולהתגבר על כל התקלות. מנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי הטכנולוגיה של הרב קו היא אותה טכנולוגיה שנהוגה באירופה. לדבריו, צריך ליישר קו בין המפעילים באשר לשימוש בטכנולוגיה, מאחר וכל אחד מהם הצטרף לרב קו בשלב אחר. הוא הוסיף כי אגד ודן צריכות להחליף את מערכות הכרטוס, בתהליך של מכרז מורכב, והעריך כי בשנה הבאה הדבר יצא לפועל. עו"ד חוה ראובני ממשרד התחבורה התייחסה לנושא החקיקה, ואמרה כי המשרד נמצא בישורת האחרונה של ניסוח הצעת חוק חדשה, ואמרה כי היא מקווה שההצעה תוגש לאישור ועדת השרים לחקיקה עד סוף שנת 2014.

היו"ר ברוורמן מתח ביקורת על תשובות נציגי המשרד ואמר כי הן לא ברורות. הוא דרש להגיש לוועדה תוך שבועיים לוח זמנים ברור לביצוע שיפורים. הוא סיכם את הדיון ואמר כי "הציבור בישראל לא מקבל את רמת השירות שמתאימה למאה ה-21". הוא פנה למשרד התחבורה בדרישה לטפל במהירות בשורת נושאים, בהם טעינת הרב קו, אפשרות לשימוש בכרטיס אחד בכל המפעילים, שמירת ערך צבור בכרטיס, מתן הנחות אישיות בכרטיס, טיפול בתשלומי החיילים ואפשרות בירור בקלות מה היתרה בכרטיס ועוד. הוא ביקש לקבל התייחסות לדברים בתוך כשבועיים, ואמר כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הנושא.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.