החללים החרדים: מהחלל הראשון, עד החלל האחרון

רשימת החללים הרשמית של הנופלים במערכות ישראל מתחילה הרבה לפני קום המדינה: אהרון הרשלר מירושלים, חרדי, בן 23 במותו, הוא הראשון שפותח אותה, פנחס מנחם פשווזמן מאשדוד, חרדי גם הוא, בן 21 במותו, סוגר אותה השנה.

רשימת החללים הרשמית של הנופלים במערכות ישראל מתחילה הרבה לפני קום המדינה: אהרון הרשלר מירושלים, חרדי, בן 23 במותו, הוא הראשון שפותח אותה, פנחס מנחם פשווזמן מאשדוד, חרדי גם הוא, בן 21 במותו, סוגר אותה השנה.

באופן סמלי, המיזם החרדי "לכל חלל יש פרק" מבקש לחבר בין שלל המגזרים בישראל, באמצעות לימוד פרקי תהילים או משניות לעילוי נשמת הנופלים כולם.

אהרון ז"ל נפל ביום הראשון של שנת 1873 לאחר שנורה על ידי ערבים שפרצו לביתו בשכונת "משכנות שאננים", מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים. הוא נולד בשנת 1850 בעיר נודג'וארוד שבהונגריה. אביו, יוסף, שהיה רב נודע ביקש לעלות לארץ הקודש. לאחר מסע מפרך בים, הגיעה המשפחה לישראל בשנת 1860 כאשר אהרון היה בן 10. בתחילה התיישבה המשפחה בחברון אך בהמשך עברה לירושלים. בישראל נמנה אביו של אהרון עם ראשי כולל אונגרין. המשפחה רכשה דירה צנועה בחצר ההונגרית שליד בית הדין המוסלמי, הייתה זו הדירה הקרובה ביותר של יהודי לכותל המערבי, כך מספרים.

בבגרותו, לאחר שאהרון נשא לאישה צעירה בשם הדסה וינשטיין, הצטרפו בני הזוג לגל הראשון של משפחות שעברו לגור בשכונה החדשה שהוקמה על ידי משה מונטיפיורי מחוץ לחומות העיר, על אף הסכנה הרבה שהייתה במגורים מחוץ לחומה. אהרון למד תורה כאביו, אך מכיוון שהיה צעיר בריא ונמרץ ואף נודע באומץ ליבו, הוא נמנה על שומרי השכונה.

שנת 1872 הייתה שנה ברוכה בגשמים, בורות המים בחצרות הבתים התמלאו והיהודים בירושלים לא נזקקו לקנות מים משכניהם הערבים יושבי הכפר סילוואן. הערבים, שאיבדו חלק מפרנסתם, החלו לפשוט על בתי היהודים, לשדוד ולגזול את רכושם. בחצות ליל יום רביעי ה- 31 בדצמבר שנת 1872, פרצו מספר ערבים לבית משפחת הרשלר. אהרון הצליח להבריח את השודדים, ואף החל לרדוף אחריהם, ואולם הם פתחו בירי ו-12 קליעים פגעו בגופו. אהרון הובהל לבית-החולים 'רוטשילד' ויומיים לאחר מכן הוא נפטר. הוא נקבר בבית העלמין הישן שבהר הזיתים, ליד אחיו שנפטר חודשיים קודם לכן. אהרון השאיר אחריו אלמנה צעירה בהריון, הורים ושלושה אחים.

מאהרון הרשלר, דרך 27,900 חללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, אל החלל האחרון: פנחס מנחם פשווזמן הי"ד.

ר' פנחס מנחם הי"ד בן ה-21, נס והגן בגופו על עוברת אורח, כתוצאה מכך ספג פגיעה קטלנית של רסיסים, נפצע אנושות ונפטר כעבור דקות אחדות.

ר' פנחס מנחם, נולד בעיר בית שמש בי"ד אלול תשנ"ז, לאביו הרה"ג רבי חיים דב פשווזמן שיחי' מחשובי אברכי חסידות גור בבית שמש ומורה הוראה מפורסם. ולאמו מרת חיה רחל שתחי' בתו של הרה"ח ר' משה דוד פרידמן ששיכל את בנו הבחור אליהו זאב (אלי) פרידמן ז"ל באסון גשר בנות יעקב לפני למעלה משלושים שנה. ואת הבן מרדכי יהודה פרידמן הי"ד בגיל 24, כשנהרג בפיגוע התופת באוטובוס במירון בשנת 2002.

המנוח, שהתחתן לפני שנים ספורות, הותיר אחריו את רעייתו ואת בנם התינוק – בן שנה ושלושה חודשים בלבד.
"לכל חלל יש פרק", זהו שמו של המיזם החרדי במסגרתו נקרא כלל הציבור הישראלי לקרוא פרק תהילים או לקחת על עצמם מעשה טוב, לזכרם ולעילוי נשמתם של 23,741 חללי מערכות ישראל.

במיזם, מציינים אף פסק הלכה מעניין במיוחד המקבל במסגרתו ביטוי מעשי: על פי הוראתו של המנהיג הרוחני החרדי המנוח הרב עובדיה יוסף יש להכיר גם בתרומתם של חללי מערכות ישראל הלא-יהודיים למען הגנת עם ישראל. לפיכך המיזם כולל גם את חללי מערכות ישראל הלא-יהודיים, ומכיר בתרומתם להגנת עם ישראל.

המיזם החל לפני 5 שנים ע"י קבוצה של צעירים חרדים המכנים עצמם 'דוסים' בשיתוף פעולה עם ארגון 'גשר'. "בימים אלה חשוב יותר מכל, שעם ישראל כולו על כל גווניו ומגזריו יתאחד", מציין אילן גאל-דור, מנכ"ל 'גשר', "אנו מזמינים כל אחת ואחד, חרדים וחילונים כאחד, לעצור לדקה ולומר פרק תהילים, ובכך לפעול לזכרם ועילוי נשמתם של החללים, וגם למען אחדותם של כל אזרחי ישראל".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *