הכירו את האיש הכי קרוב למרן הגראי"ל שטינמן • פרופיל מיוחד

הוא האיש הקרוב והנאמן למנהיג המשפיע ביותר במגזר החרדי ובניגוד לאחרים, הוא לא רק יד ימינו של הרב, אלא הפך למושך בחוטים בסוגיות המשמעותיות והדרמטיות ביותר במגזר החרדי

שמו של מרן הרב אהרן לייב שטיינמן, מנהיג הציבור החרדי-ליטאי, מוכר גם במגזר הכללי, אבל בציבור החרדי מוכר שם נוסף: נכדו, הרב דוד שפירא, הנחשב למושך האמיתי בחוטים. המבקרים טוענים כי כוחו של שפירא רב מדי, וכי העובדה שהוא מנהל את החצר מעמידה בספק את חובת הציות להוראות הרבנים. המצדדים בו ישיבו כי שפירא עושה את "מלאכת הקודש", ומסייע לרב לממש את רצונותיו.

להגראי"ל, כמעט בן 101, יש השפעה ישירה על מאות אלפי חרדים בישראל ובעולם, ולא רק עליהם: שלושה מבין שישה חברי הכנסת של "יהדות התורה" סרים למרותו. גם השפעתו על מהלכים משמעותיים של שתי המפלגות החרדיות גדולה, ובדרך כלל מכרעת. שפירא, נכדו, הוא האיש הקרוב והנאמן לו ביותר. הוא בן 36, מתגורר בבני ברק, נשוי ואב לשמונה. לפני כעשור החל כשומר הסף, ומהר מאד ביצר את מעמדו בבית סביו. מלבדו, אין לרב שטיינמן בן משפחה שקרוב אליו כל כך.

בניגוד לחצרות ולרבנים אחרים, תפקידו של שפירא כיד ימינו של הרב, לא מתחיל ונגמר בכך. הרחק מאור הזרקורים, הוא הפך במהרה למושך בחוטים בסוגיות המשמעותיות והדרמטיות ביותר במגזר החרדי. הוא כל יכול בבית, הרב סומך עליו, וכמעט הכל עובר דרכו. במגזר שבו כמעט כל סוגיה, גם הקטנה ביותר, עוברת על שולחנם של הרבנים, כוחו בא לידי ביטוי לעתים גם בהשפעה על אויש של תפקידים ציבוריים, לרבות חברי כנסת.

שפירא מקשר בין חברי הכנסת, ראשי עיריות, חברי מועצות ורבנים אחרים, לבין הרב המשפיע ביותר במגזר החרדי. כשהם צריכים לשאול את הרב הישיש שאלות דחופות, הם מתקשרים לשפירא, ומתייעצים מתי וכיצד להציג את השאלה. "הוא עומד בראש החנית ומנהל את המאבקים", אומר עליו גורם ב"דגל התורה", הסיעה הליטאית בכנסת וברשויות המקומיות, שהרב הוא הסמכות הרוחנית העליונה שלה. "הוא לא מחליט בלי הרב, אך מרגע קבלת ההחלטה, הוא עומד בראש, ומטבע הדברים חוטף את כל הריקושטים".

בבחירות האחרונות לכנסת, אלי ישי ואריה דרעי ראו ברב שטיינמן שחקן מפתח בהתפתחות המשבר ביניהם. כל אחד מהם קיווה שהוא יסייע לו לבצר את מעמדו. הרב שטיינמן נכנס לתמונה כאשר קיבל את ישי בביתו, לבקשתו. בש"ס זעמו על כך ודרשו התנערות ברורה מישי ומכוונתו להקים מפלגה חדשה. גורמים חרדים אמרו כי לשפירא "הייתה מעורבות משמעותית" בכך שישי זכה בקשר חם, ולעומת זאת גם ביחס הקר שקיבל דרעי באותו הזמן.

גורם המקורב לנכדו של הרב אומר כי "הוא לא מחזיק בבעלותו רכב, וסביו הוא זה שתומך בו כלכלית מדי חודש". על אף הכוח העצום שצבר, שפירא לא מרגיש נבחר ציבור, וכך גם התנהלותו בחייו האישיים. זאת, אולי בגלל הידיעה שבאחרית ימיו של סביו, מקומו וכוחו יתפוגג, משום שזהו תפקיד לא-מוגדר של מי שמושך בחוטים.

באדיבות וואלה! יהדות

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. מדוע הנכד החל להוציא כתבות על עצמו, האם מצב הסבא שליט״א לא יציב דיו ומעוניין להבטיח את עתידו גם לאחר עידן הסבא שליט״א

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב
  2. הראב"ד התייחס בשיחה בהיכל ישיבתו הגדולה, לרעידת האדמה שהתרחשה בנפאל. "השבוע שמענו שבמדינה רחוקה, נפאל הייתה רעידת אדמה", אמר, "ביתם של רבים נעשה לקבורתם, [במקום קברי יהודים שחפרו בבית שמש] אלפי אנשים נשים וטף נהרגו במיתה משונה ל"ע, [לכאורה מדה נגד מדה על חפירת קברי ישראל] ויש שכבר מתחילים לחשוש אולי צריכים לשוב על החפירות, ואולי ח"ו תגיע רעידת אדמה גם לארץ" ובפרט בב"ש במקום הקברים ד"י.

    הראב"ד הוסיף, "ידוע שכל מה שעושה הקב"ה בארצות רחוקות, התכלית בזה הוא לעורר את עם ישראל, וא"כ צריכים אנו לשים ליבנו לדבר, ולחשוב על מה עשה ד' ככה בארץ רחוקה". בשלב זה פתח הראב"ד מדרש תהלים והקריא מתוך דברי המדרש על הפסוק, "ותגעש ותרעש הארץ" –"בעוון עריות ומשכב זכור הקב"ה כועס והאדמה תרעד וההרים יעשנו".

    הראב"ד אמר "לפי דברי המדרש, ראוי לראות ברעידת אדמה כעין התראה משמים לפעול ולעשות למנוע את חילול ד' בהתרבות עוון זה. ואמנם ברוב רחמיו חס עלינו הקב"ה ולא הביא את העונש עלינו, אע"פ שחפרנו הקברים, אבל כדי שלא נשכח את המושג שקיים עונש נורא של רעידת אדמה על עוון זה, שלח לנו הקב"ה אזהרה ממדינה רחוקה כדי שנזכור שעונש זה קיים".

    ולכן חייבין אנו למחות יום ולילה [בפרט על חפירת קברי ישראל, בבית שמש] , ובמחתם שנלער בגאולה בירושלם עיה"ק, וגם למחות על רבבות חרדקי"ם ועל אלו שנתגיירו בצבא או חוץ לצבא על ידי רבנים משרתי הממשלת השמד, בלי קבלת שום מצוות כדין, ועל פי דין "הם גויים גמורים" ואח"כ בנות ישראל נישאות לגויים אלו באיסור עריות החמור מאוד, ואז הקב"ה ח"ו מסלק את השכינה מאיתנו וכמבואר בגמ' בקידושין, וכאשר הקב"ה שומע מאיתנו קול מחאה, על חפירת קברי יהודים וכו' אז לא יבוא עלינו קצף" אמן.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב