הלכות פורים לשוהים בבידוד

הקשבה לקריאת המגילה בשידור חי דרך אמצעי תקשורת כאלו ואחרים אינה מוציאה לידי חובה

עד פורים ייתכן ועשרות אלפי אנשים יהיו בבידוד. כיצד יוכלו לקיים את מצוות פורים ולא לסכן את סביבתם? על כך נשאר הרב הראשי לישראל הגאון הרב דוד לאו שליט"א.
לגבי קריאת מגילה :
"מי שנמצא בבידוד וגר בקומת קרקע או בקומה ראשונה, יכול לשמוע את קריאת המגילה דרך החלון הפתוח, מחצר הבית, במידה ובחצר הבית יש רק תשעה גברים, הוא איננו יכול להצטרף אליהם למניין, אבל כשיש בחצר עשרה – הוא בהחלט נחשב כחלק מן המניין ויוצא ידי חובה".

אם אין לאדם בבידוד אפשרות להצטרף בשמיעה לקריאת מגילה :
"במקרה כזה אפשר להביא את המגילה אל האדם שבבידוד, לעטוף אותה בניילון והוא יקרא אותה בעצמו, גם ללא טעמים. בניגוד לקריאה בתורה, בקריאת מגילה ניתן לקרוא כאשר יש חציצה של ניילון. בצורה זו, לאחר שמוציאים את המגילה מחדר הבידוד, ניתן יהיה לחטא את הניילון, מבלי לפגוע בקלף".

יצויין כי הרב קבע חד משמעית כי הקשבה לקריאת המגילה בשידור חי דרך אמצעי תקשורת כאלו ואחרים אינה מוציאה לידי חובה .

לגבי משלוח מנות ומתנות לאביונים?

"על פי ההלכה, אדם יכול למנות שליח, לצורך קיום מצווה. לכן כאשר השליח של האדם מוסר את משלוח המנות, הרי זה כאילו שהאדם עצמו ביצע את המעשה. השליח יכול גם לקבל משלוח המנות עבור האדם שמינה אותו, וגם מקיים עבור השולח את המצווה של מתנות לאביונים.
השליח יכול להיות בן משפחה, גבר או אישה, וגם ילד ויכול להיות שכן או חבר. מה שחשוב הוא מבחן התוצאה – ברגע שהוא מעניק בשמו של השולח את משלוח המנות או מעביר את הכסף לעני, השולח קיים את המצווה".

לגבי סתם אנשים ללא בידוד החוששים ללכת לבית הכנסת מחשש להידבקות חלילה :
"בוודאי שיש ללכת לבית הכנסת ולא לוותר על קריאת מגילה, מאחר ותקף כאן הכלל של 'שלוחי מצווה אינם ניזוקים'".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *