האסון בהלויה – חשבון הנפש של כולנו / דוד פדידה

במרחק של מאה מטר בקו אווירי מהמקום בו נהרג האברך מתקיימות על בסיס יומי מלחמות חורמה בין ״המחבלים״ ל״שונאים״ בהיכל ישיבת פונביז׳. עזבו לרגע את פרטי הסכסוך עצמו, עזבו לרגע את הביזוי הנורא של תלמידי החכמים והיכל הישיבה, איך הגענו למצב שבישיבה אולי – הכי חשובה במגזר החרדי תלמידי הישיבה מגדירים את עצמם כ״מחבלים״ ו״שונאים״? יתכן וזה נשמע קצת מוזר כי התרגלנו כבר למציאות הזאת. טורו הנוקב של דוד פדידה

ישנה אמת אחת וברורה שצריכה להיאמר בעקבות האסון בהלוויתו של פוסק הדור הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק״ל: בחברה החרדית מחנכים כבר מגיל צעיר להתנפל ולרדוף אחר מה שרוצים להשיג. בתלמודי התורה הילדים מסתערים על חצי ממתק כזה או אחר, בטישים בחצרות החסידויות ילד קטן רואה את אביו דוחף ומשתולל בנסיון להשיג קצת שיריים מהרב׳ה. המלחמות על המקומות בהיכלי הישיבות הליטאיות בימים הנוראים. ההתנהגות הברברית בחדרי האוכל ובאולמות החתונות ועוד כהנה וכהנה.

מאז ומעולם אירועים חרדיים מתאפיינים בהתנהלות פרועה ואגרסיבית והתפרעויות ודחיפות הם חלק מהנורמה המקובלת. אגב, לא רק כשמדובר בלוויות ובאסונות רח״ל, בחג הסוכות האחרון המשטרה נאלצה לסגור מופע ענק שערכנו בכיכר ספרא רק בגלל שהציבור לא נשמע להוראותיה.

מגיל צעיר מלמדים ילדים שעל כל דבר שלא מוצא חן בעינינו יוצאים להפגין ולשרוף פחים, וזה כבר מזמן לא ״ערב רב״ וקומץ קטן, מדובר בחלקים רחבים מאד מהחברה החרדית וכל אחד ואחד מאותם עילויים הקוראים לעצמם ״בני תורה״ בטוח לחלוטין שהוא, ורק הוא, מייצג את היהדות הנאמנה ולכן מותר לו לקרוא ״נאצי״ לשוטר שמסכן את חייו עבורו ואין לו ספק בכלל שמותר לגזול זמן של חצי מדינה בהפגנות סוערות רק כי הוא חושב אחרת מכולם.

במרחק של מאה מטר בקו אווירי מהמקום בו נהרג האברך מתקיימות על בסיס יומי מלחמות חורמה בין ״המחבלים״ ל״שונאים״ בהיכל ישיבת פונביז׳. עזבו לרגע את פרטי הסכסוך עצמו, עזבו לרגע את הביזוי הנורא של תלמידי החכמים והיכל הישיבה, איך הגענו למצב שבישיבה אולי – הכי חשובה במגזר החרדי תלמידי הישיבה מגדירים את עצמם כ״מחבלים״ ו״שונאים״? יתכן וזה נשמע קצת מוזר כי התרגלנו כבר למציאות הזאת, אבל תעצרו רגע ותחשבו: אתה פוגש בחור מישיבת פונביז׳ והשאלה הראשונה שאתה שואל אותו היא האם הוא ׳מחבל׳ או ׳שונא׳? והוא עונה לך בגאווה ובראש מורם ״אני מחבל״, אני ״שוינא״.

סביר להניח שאילו היה מתרחש אסון דומה בלווית מנהיג של מגזר כזה או אחר, מיד היו הנשמות הטובות דואגות להזכיר שדווקא על אותו מגזר מוטלת החובה לעשות חשבון נפש. ואולי העובדה האסון שהתרחש בהלוויתו של אדם שהתרחק כל חייו ממחלוקת ומפוליטיקה והיה מקובל על כולם נותנת לנו רמז עבה שהחובה מוטלת על כולנו, מכל העדות ומכל המגזרים? זמן לחשבון נפש אמיתי, בלי חיפוש אשמים והטלת אחריות. את הלקחים המקצועיים יפיקו מי שצריכים להפיק, אבל את הלקחים התרבותיים כולנו חייבים להפיק. די למחלוקות ולשנאת חינם! מי לה׳ אלי?

דוד פדידה, מבכירי המפיקים במגזר החרדי

9 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. דברי אמת מקצתם, אבל לפעמים יש דברים שלא אומרים.
    חבל שהכותב בחר להתלהם ולקטרג, ולא ניסה לעדן את דבריו ובכך הוא נשמע כאחרון ה'מהריסייך ומחריבייך'.
    ואם דיברנו על דחיפות ב'טישים', למה שלא נדבר על האלימות הגוברת באצטדיוני הכדורגל החילוניים? על הכח המופעל, על האוטובוסים שדלתותיהם משוסעות מבחוץ כשההמון השואג פורץ פנימה תוך איומים על הנהג וקריאות אהדה לקבוצה ובוז ליריבה בשפה זולה? ומה עם התנפלות 'המעריצים' במופעי בידור ומוזיקה? והתנפלות על חנויות בהשקות שונות?
    אז נכון שממנו כחברה חרדית מצפים יותר, אבל עדיין , לדעתי צריך לשייך זאת לניצול של החברה החרדית.
    תמיד במופעים חרדיים ישנה התנפלות וחוסר סדר, אין כרטיסים ממוספרים, או מושבים מוגבלים באודוטוריים עם דיילים ואיסור 'להכניס אוכל' וכו'. הכל חאפר, קומבינות, שמור לי ואשמור לך ואני מכיר איזה עסקן…
    לא פלא, שגם כאשר עולים בדרגה ויש שמירה של המשטרה ואבטחת האירוע, נדחקים החרדים הרגילים להלחם על חייהם, להדחק אל תוך האוטובוס הבודד שלא מספיק להמון כי חברת התחבורה מנצלת… ולהתרגל להיות עניים המחזרים על הפתחים.
    אם ינחילו לציבור את הכבוד העצמי והגאווה שאכן מגיע לו. אז נראה גם כסאות ומושבים בחופות ובכל אירוע ציבורי אחר בלי שנצטרך להדחק ולהרגיש שמי שכרסו גדולה מחברו אזי מקומו טוב
    ותמיד טוב לדבר חיובי, לא חוכמה לנגח, מר פדידה.

    אחד מעם |
    הגב
  2. אני לא אוהב שאנשי מוזיקה נעשים וכותבים "דעות" אבל הפעם אני מודה דודי פדידה צודק בכל מילה החברה נהית אלימה וכל דאלים גבר, זה בפוניבז ובכל מקום , המקרה האחרון זה הקש בגג לציבור החרדי , להבין בכל מקום של דחיפות אנחנו לא שם.

    נחמן |
    הגב
  3. נכון אני מסכימה עם דבריך אך כדאי שתסתכל על עצמך אתה מפיק שירים נוראים שדעת חכמים לא נוחה איתם.

    אני |
    הגב
  4. אני חייב לומר שכל מילה "פנינה". זו האמת לאמיתה. רק יש לי בעיה עם הכותב הנכבד שאני לא מוכן לקבל ממנו "מילה אחת מוסר".

    אלי |
    הגב
    • מה עם דברי חכמנו 'קבל את האמת ממי שאמרה'? ו'איזהו חכם הלומד מכל אדם'?
      אז בבקשה בואו נפסיק 'להרים את האף' ולהרגיש ש'הוא לא יטיף לי מוסר' כי 'מי הוא בכלל'?
      די, מספיק עם זה.שמענו, נפנים, ננסה לתקן וגם לומר תודה. לריבונו של עולם יש הרבה שליחים,
      ונתפלל שהשליחים יהיו בצורת אנשים שמטיפים מוסר ולא בצורה יותר גרועה.
      לגאולה השלמה נזכה רק אם נפסיק לקטרג אחד על השני!(אלא אם כן טוב לנו בסחי ומאוס הזה ואנחנו כבר לא מרגישים בסרחון,לצערנו…)

      מרים |
      הגב
  5. דויד היקר
    אני מאד מעריך אותך אך מילים כאילו חריפות לא אמורות להכתב במסכי מדיה אפילו אם הם נכונים עקב חילול ה'
    גבי

    גבי |
    הגב
  6. I would call it not only murder, but CHILUL HASHEM and chilul rav Vozner neshama. For many years the charedi community not only lost its derech eretz, but its humanity. Why are you better than 'ovdei elilim'?, than chilonim who don't know what Tora teaches, you are much worse, because you are suppose to know. It hurts to show this face to the people whom we want to teach about the beauty of the Torah. Instead of showing a beautiful neshama you show behemiut, the lowest, its very painful and I wonder if you learned anything from this terrible, terrible tragedy

    m. yizhar |
    הגב