"המכונות הרגו חולים": בישראל הפסיקו לחבר חולי קורונה למכונת הנשמה

 אתמול הודו מספר כתבים בתקשורת כי אכן, בישראל וגם בעולם החליטו להימנע משימוש במכונת הנשמה,  לאור אחוזי התמותה הגבוהים

"מדוע אין מונשמים בבתי החולים בישראל אם יש עלייה בחולים הקשים?" את השאלה השאלה הזאת הקשה כתב 'אקטואליק' מנחם קולדצקי בדף הטוויטר שלו ביום שישי האחרון, וייחס את זה לכך שכנראה  בבתי החולים הפסיקו לחבר את החולים מכונות הנשמה בשל הפגיעה הקשה בחולים המונשמים שברובם לא שרדו את המכונה האלימה שפוצעת את הריאות. "הנשמה מלאכותית הורסת את הריאות. מכונת הנשמה היא מכונה אלימה אשר גורמת לזיהום חיידקי נרחב. העמק בעפולה לא הנשימו וזכו לתוצאות יפות. גם גליה רהב בתל השומר הודתה כי טעו שהנשימו מוקדם", כתב קולדצקי.

למרות שישראל עשתה כל מאמץ לספק אלפי מכונות הנשמה, וגייסה לכך את המוסד הישראלי אתמול הודו מספר כתבים בתקשורת כי אכן, בישראל וגם בעולם החליטו להימנע משימוש במכונת הנשמה,  לאור אחוזי התמותה הגבוהים, בתחילה חששו לחבר למכונות הנשמה אך בישראל חוששים כי במידה ויהיה גל נדבקים לא יהיו מספיק אנשי צוות שיכולו לטפל בחולים הקשים ולכן יצטרכו לחבר אלפי חולים למכונות ההנשמה שברוב המקרים יגרמו למוות למונשם.

וכך כתב נדב אייל מערוץ 13:"כבר למעלה מחודשיים בישראל ובעולם התקבלה תפיסה שיש להימנע מהנשמה עד כמה שניתן, ולהתמקד בהתערבויות באמצעות חמצן עם חולים קשים, ללא אינטובציה.שיעורי ההישרדות של מונשמים גרועים. זו הסיבה שכדאי להפסיק להביט בגרף המונשמים ולהסתכל במספר החולים הקשים. ושם יש  עלייה בהחלט בשבועיים האחרונים, עם כרגע 45 קשים. והנה עניין חשוב: כדי לטפל ולנטר בחולה קשה לפני הנשמה צריך יותר משאבים מאשר מונשם, לדברי רופאי טיפול נמרץ. למה? בגלל שצריכים להיות עם יד על הדופק שלא תהיה הידרדרות מהירה, צריך להתערב כשצריך ועוד (אגב, זה מה שעשו עם בוריס ג'ונסון).

גם אלעד שמחיוף מערוץ 12 כתב דברים דומים: "אז יש בישראל, ובעולם פחות מונשמים. ההערכה היא שבהמשך גם כן יהיו פחות מונשמים באופן יחסי לעומת מה הגלגול הקודם. יש לזה כמה הסברים אפשריים, אבל אני רוצה להתמקד בהסבר מעניין אחד שמספק לי היום רופא במחלקת קורונה. בגלגול הקודם ההנחייה העולמית הייתה להקדים את ההתדרדרות ולחבר חולה.

לדבריו, "בסיכון למכונת הנשמה בשלב מוקדם יחסית. מאז הצטברו ימבה (כן, אמרתי ימבה) מחקרים שטוענים שיעילות המנשימים לא וודאית, ויותר מזה, המנשמים יוצרים תלות ומאוד קשה לגמול את החולים מהם אחכ. חלק מהחולים הפכו להיות מונשמים כרוניים למרות שכנראה לא היו אמורים להפוך לכאלה. אז מה עכשיו? הפוך.

עכשיו ההנחייה היא לנסות להימנע כמה שיותר מחיבור למכונת הנשמה. דוגמא: בגלגול הראשון היה אסור לחבר חולה להנשמה לא פולשנית. הרופאים/ות ואחים/יות בפיד מכירים וודאי את המונח וופוטרם, מכונה שדוחפת חמצן בעוצמה גבוהה לאף של מטופל. הסיבה לאיסור הייתה שהמכונה גורמת לנתזים של טיפות מהחולה ומסכנת כך את הצוות הרפואי, שנזכיר בגלגול הראשון לא תמיד היה מוגן מספיק. עכשיו ההנחייה השתנתה, מותר להשתמש בהנשמה לא פולשנית ובכך אפשר לטפל בחולים רבים במחלקות הפנימיות ולמנוע מחלקם להגיע למצב של הנשמה פולשנית. לסיכום, אולי הוירוס משתנה, אולי זה מזג האוויר – לא יודעים. מה שבטוח הוא שהפרוטוקול השתנה, והוא מסיט את הדגש מהנשמה באופן נרחב להנשמה באופן מצומצם. זה כשלעצמו יוריד משמעותית את מספר המונשמים.

 

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *