המלכוד של הציבור הספרדי • ישראל אוחיון

רבים מהמצביעים המזרחיים של 'יחד'  – ויש כמה אלפים כאלה – לא מעוניינים בשליטתם של האשכנזים של יהדות התורה עליהם, אך מנגד מקשיבים להוראת הגר"מ מאזוז. טור דעה

הפוליטיקה הפנים־חרדית עסוקה בהסכם הפרישה של מפלגת יחד מהתמודדות בבחירות לכנסת ה־21, ותמיכתם של מנהיגה הרוחני הרב מאיר מאזוז והפוליטי אלי ישי ביהדות התורה. דבר הפרישה היה צפוי, שכן במפלגה ידעו מלכתחילה שהסיכויים שלהם לעבור את אחוז החסימה קלושים עד בלתי אפשריים, ולכן העיסוק הוא בהחלטתו של אחד מגדולי ישראל הספרדים להעביר את תמיכתו למפלגה האשכנזית־חרדית.

רבים במגזר החרדי יתקשו להסכים עם מצב שבו זרם ספרדי חשוב במגזר יחזור להצביע למפלגה האשכנזית, בעיקר בגלל הזיכרונות המרים משנות ה־70 ומאמצע שנות ה־80. יהדות התורה שלטה באותם ימים במגזר החרדי ללא עוררין, עד שש"ס נכנסה לזירה הפוליטית והביאה גאווה לעולים המסורתיים ממדינות ערב. גם לאחר 30 שנות קיומה של ש"ס, המגזר הספרדי־חרדי ממשיך לחוות מדי יום את האפליה הזו במוסדות החינוך. אמנם רשת החינוך של ש"ס מאגדת בתוכה עשרות רבות של מוסדות חינוך ספרדיים, אך האברכים החרדים עדיין שולחים את ילדיהם למוסדות האשכנזיים, ומחציתם לפחות נתקלים באפליה רק בגלל מוצאם המזרחי.

לאחר ההחלטה על פיזור הכנסת והליכה לבחירות, ניסו גורמים בש"ס לאחד את המפלגות החרדיות למפלגה אחת, אך הרעש הציבורי שנוצר ברחוב החרדי – מחשש למחיקת מורשת יהדות ספרד ופועלו רב השנים של הרב עובדיה יוסף – הוביל את בכירי המפלגה, ובצדק, לבטל את ההחלטה. כיום הם מרוצים שבחרו בכך, שכן ש"ס יציבה בסקרים סביב שישה מנדטים, ונראה שעבר החשש שתיעלם מהמפה הפוליטית. וכך, רבים מהמצביעים המזרחים של יחד – ויש כמה אלפים כאלה – נמצאים במלכוד: הם חשים דז'ה־וו בעקבות העברת התמיכה ליהדות התורה, ולא מעוניינים בשליטתם של החרדים־האשכנזים עליהם, אך מנגד נאלצים להקשיב להוראת רבם, הרב מאזוז.

השאלה הגדולה כעת היא מה יהיה היחס של החרדים־האשכנזים לאלי ישי לאחר הבחירות. אם הוא יזכה ללגיטימציה בקרבם, אולי בפעם הבאה שינסו לאחד את המפלגות החרדיות המצביע המזרחי יוכל להביט אחורה ולהחליט אם זה משתלם לו. ההימור שלי הוא שהוא יחשוב שלא.

הטור פורסם הבוקר ב'ידיעות אחרונות'

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. גם אני החלטתי רק לא שס, אבל בעקבות

    הוראתו הברורה של מורי ורבי הרב ניסן שליט"א הצדיק מר"ג, מוריד את הראש לקיים מצוות רבי, אני ומשפחתי שס

    רפי |
    הגב
  2. אצביע ליהדות התורה

    כהוראת מרן ראש הישיבה הרב מאיר מאזוז שליט"א
    יישר כח לנאמן ביתו אליהו ישי היקר על המהלך הנכון

    חרדי |
    הגב
  3. שיעשה את העבודה לאדונים האשכנזים הגיע הזמן

    הספרדים זה גזע נחות

    אשכנזי |
    הגב