המתנה לגליק: חוק הסיגריות אושר

המתנה של גליק לחוק המרכולים: חוק האוסרת פרסום מוצרי טבק וסיגריות אושרה בכנסת

כאשר חוק המרכולים עלה בקריאה ראשונה בכנסת היו מס' ח"כים שניסו להכשיל אותו, ביניהם ח"כ יהודה גליק שסירב להצביע עד שיקבל הבטחה שהחוק שהוא מקדם נגד עישון יעבור, הנהלת הקואליציה הבטיחה גליק הצביע בעד המרכולים והערב ההבטחה קוימה.

הצעת החוק האוסרת על פרסום מוצרי טבק וסיגריות אושרה היום (ד') בקריאה טרומית. התמיכה הממשלתית בחוק שגם אושר ע"י וועדת השרים לחקיקה, באה בעקבות סיכום עם ח"כ יהודה גליק במהלך המשא ומתן סביב חוק המרכולים. כזכור, חבר הכנסת גליק דרש שהממשלה תפעל כמו יתר מדינות העולם למגר את התופעה הקטלנית של העישון.

ח"כ איתן כבל (המחנ"צ), יוזם החוק: "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. אנחנו מכוונים לדור הצעיר שלא מודע לסכנות".

ח"כ גליק, מיוזמי החוק: "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח".

במהלך המשבר הקואליציוני על רקע ההצבעה על חוק המרכולים, התעקש ח"כ יהודה גליק (ליכוד) כי לא יצביע עם הקואליציה כל עוד הממשלה לא תנקוט בצעד משמעותי לצמצום נגע העישון. בעקבות המשבר הסכימה הממשלה לתמוך בחוק לאיסור פרסום ממכר סיגריות ומוצרי טבק של ח"כ איתן כבל (המחנ"צ) שכעת אושר בקריאה טרומית על ידי מליאת הכנסת.

החוק יאסור באופן כללי את הפרסומת למוצרי טבק במטרה להקטין את חשיפת הציבור לפרסומות למוצרים אלה, הגורמים למוות, תחלואה ונכות. איסור מקיף על פרסומת חשובה במיוחד על מנת להגן על ילדים וצעירים מהשפעותיה של פרסומת, המייצרת תדמית חיובית ומושכת לעישון.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק שנחקק בשנת 1983, קובע מספר מגבלות על הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק. מאז חקיקת החוק, חלו תמורות בעולם ביחס לעישון ושימוש במוצרי טבק. בשנת 2003 חתמה מדינת ישראל על אמנת המסגרת לפיקוח על טבק (Framework Convention on Tobacco Control – FCTC) ובאוגוסט 2005 אישררה אותה. סעיף 13(1) לאמנה קובע כי המדינות החברות באמנה מכירות באיסור מקיף על פרסומת, קידום מכירות ומתן חסות יצמצם את הצריכה של מוצרי טבק. סעיף 13(2) לאמנה קובע כי על מדינה החברה באמנה לקבוע, בהתחשב בחוקתה או עקרונותיה החוקתיים, איסור מקיף על כל פרסומת למוצרי טבק, קידום מכירות ומתן חסות. מדינות רבות בעולם מיישמות מחויבות זו בחקיקה, ביניהן, בריטניה, צרפת, צ'כיה, דנמרק, אוסטרליה, בלגיה, פינלנד, אירלנד, איטליה, הולנד, ניו-זילנד, נורווגיה, פולין, פורטוגל, סלובניה, ספרד ושוודיה. במדינות אלה יש איסור על פרסומת בעיתונות, בשלטי חוץ, במתן חסויות ובחלק מהן אף איסורים נוספים, כמפורט בסקירה משווה שנערכה במרכז המחקר והמידע של הכנסת בנובמבר 2010.

עוד נכתב כי איסור על פרסומת למוצרי טבק אמנם פוגע בחופש העיסוק וחופש הביטוי של חברות הטבק, אך בהתחשב בנזקים הכבדים לבריאות הציבור וההשלכות של נזקים אלה, האיסור הכללי המוצע על פרסומת מסוג זה והמגבלות על שיווק מוצרי טבק, הם מידתיים לדעת מציעי הצעת החוק. יובהר כי כדי להימנע מפגיעה בעיסוק של חברות הטבק מעבר לנדרש, לא מוצע איסור מוחלט של פרסומת למוצרי טבק אלא מוצע להתיר מספר מצומצם של ערוצי פרסומת הממוקדים בציבור המעשנים בלבד, שייחשפו לפרסומת באופן רצוני.

הצעת חוק זו היא חלק אינטגרלי של יישום החלטת ממשלה מספר 3247 מיום 29.5.2011, שבה הוחלט, בין היתר, בהתבסס על המלצותיה של הוועדה הציבורית למניעת נזקי עישון מיום 18.1.2011, המטילה על שר הבריאות לחוקק חוק להגבלת הפרסום של ממכר סיגריות וטבק.

"מוצר עישון", כפי שנכתב בהצעה, שעליו יחול החוק יכלול את כל סוגי חומרי העישון, לרבות טבק וחומרים אחרים ממקור צמחי וכן את המוצרים המשמשים לעישונם. בהתאם לכך, האיסורים החלים היום על מוצר טבק יחולו על מוצרי עישון נוספים, שאינם מכילים טבק, וכן על המוצרים המשמשים לעישון טבק וחומרים אלו.

היוזם ח"כ איתן כבל אמר, "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. כמעשן כבד לשעבר אני מרגיש שליחות אמיתית לשנות את החוק ולהציל את אלו שנדמה להם שהם מבינים את המשמעותיות של העישון. המאבק על ביטול הפרסום באינטרנט וברשתות החברתיות מכוון לדור הצעיר שצורכים את רוב המידע שלהם דרך פלטפורמות אלו".

ח"כ יהודה גליק, מיוזמי החוק, אמר: "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. זהו צעד ראשון ואני מקווה שבעקבותיו יבואו עוד רבים עד למיגור מגיפת העישון. חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.