סטודנטית שהושפלה תובעת מקווים מאה אלף שקל

סטודנטית אתיופית הושפלה במילים בוטות וגסות על ידי נהג של חברת קוים כשעלתה לאוטובוס בתחנה בבני ברק. ומה אומרים על זה בקוים. כל הפרטים {תחנת אהרונוביץ בבני ברק}

נערה סטודנטית אתיופית שהמתינה לקו 68 לקרית אונו הושפלה בבוטות. היא טוענת כי נהג האוטובוס של חברת קווים הטיח בה אמירות גזעניות לעיני הנוסעים הרבים.

הסטודנטית מספרת: "עליתי לאוטובוס, שלא עצר בתחנה, שאלתי את הנהג מדוע עצר באמצע הכביש. נהג האוטובוס בתגובה החל למלמל מילים בערבית והחל במסכת השפלות, קללות וגידופים בעלי אופי גזעני שנמשכו עד שירדתי מהאוטובוס במשך כ־30 עד 45 דקות".

הנהג אמר לי: "איכס מי שהביא אותך, לכי שבי בשקט, מגעילה, אתיופית מכוערת".

הסטודנטית מוסיפה כי בעקבות מסכת הנאצות "חשתי מושפלת והלומה, אבל הגבתי בשתיקה כי חששתי כי תגובה שלי תקצין את התקפותיו של הנהג כלפיי".

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

כשהגיעה הסטודנטית ליעדה היא שלפה את מצלמתה כדי לתעד את הקללות שהטיח בה הנהג. "הנהג, אשר ראה כי היא מצלמת, התעצבן עוד יותר, הפנה כלפיה בידו אצבע משולשת תוך כדי שהמשיך לקלל בערבית", לשון התביעה. תמונתו של הנהג צורפה לכתב התביעה.

הסטודנטית טוענת כי כשפנתה למחלקת פניות הציבור של חברת קווים ודיווחה להם על האירוע. בהמשך, כשניסתה לברר מה עלה בגורל תלונתה, נאמר לה לטענתה כי משכרו של הנהג קוצצו הבונוסים שהיה אמור לקבל וכי הוא במעקב. הסטודנטית אף הגדילה לעשות והגישה תלונה במשטרה נגד הנהג ובד בבד פנתה לעמותת "טבקה" שמגנה על זכויותיהם של בני הקהילה האתיופית. העמותה הגישה תלונה למשרד התחבורה בשמה של הסטודנטית ודרשה מחברת קווים לפצות את הנוסעת בעקבות ההשפלה.

לטענת החברה הבונוס של הנהג קוצץ בשל תמונתו שבה הוא מפנה לנוסעת אצבע משולשת.

הסטודנטית טוענת כי "כפי שעולה מההתכתבויות, בחרה חברת קווים לתת רוח גבית למעשיו והתבטאויותיו הנלוזות של הנהג, הן בניסיונותיה למזער ולגמד את התנהגותו רק לכדי הפניית האצבע המשולשת, כמו גם מעצם הכחשת התנהגותו והתבטאויותיו, למרות שהיוו סכנה ממשית לכלל הנוסעים… הגרוע מכול הוא המשך העסקתו כעובד בחברה שעה שבבירור עולה כי התנהגות מעין זו מהווה סכנה לכלל ציבור הנוסעים".

בקווים לעומת זאת השיבו לעורכת דינה של הסטודנטית כי הבחורה לא טענה כי הנהג קילל והיה גזען כלפיה "כך מרשתך בונה הרים וגבעות על אמירות גזעניות", הגיבה החברה. "עם זאת עיון בהתנהלותה בזמן אמת מעלה כי בשיחה שקיימה עם הנציגה היא כלל לא הזכירה אמירות גזעניות מצד הנהג". חברת קווים אף טענה כי בשיחה עם נציגת השירות אמרה התובעת כי היא "חתכה את הריב כיוון שהוא (הנהג) ערבי". לטענת החברה, "ברור שבנסיבות בהן מרשתך העלתה טענה גזענית כנגד מרשתי, מוטב היה אלמלא טענותיה כנגד מרשתי לא היו נטענות כלל".

שנה לאחר המקרה הקשה עורכת דינ של הסטודנטית פיצוי של יותר מ- 100 אלף שקל. לטענת עורכת הדין של הסטודנטית, "הנהג, בהתנהגותו הפסולה כלפי התובעת, פגע פגיעה אנושה בכבודה כאדם, השפיל וביזה אותה בפומבי. גרם לה עוגמת נפש וסבל, וכל זאת רק בשל מוצאה, לצערה הרב של התובעת ברור לה כי האירוע הטראומטי נשוא התביעה ייחרט בזיכרון התובעת עד יומה האחרון".

מחברת קווים נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בהליך תביעה משפטית בין הצעירה ובין החברה. בית המשפט יכריע בין הצדדים".

תגובת המשטרה לא התקבלה.