הסערה ב'יתד' • דרישת בית הגר"ח: מינוי שבתי מרקוביץ למנכ"ל העיתון

כפי שחשפנו ב'אקטואליק' השבוע הגיע לארץ בעלי 'יתד נאמן' הנגיד שמעון גליק ונפגש עם אנשי בית הגר"ח קניבסקי, בניסיון לפשר בין הצדדים. אלא שהמגעים לא הבשילו. גורם ב'דגל': "נראה שזה הולך לקראת פיצוץ"

כמו שחשפנו בשבוע שעבר בפרסום ראשון ב'אקטואליק', השבוע הגיע לישראל הנגיד האמריקאי שמעון גליק, בעלי העיתון 'יתד נאמן' ומי שרכש אותו בזמנו (לפי בקשת מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל), וזאת במטרה לפשר בין שני הצדדים ביניהם נמצא כרגע העיתון במחלוקת קשה, מצד אחד בית מרן הגר"ח קניבסקי ומצד שני בית מרן הגר"ג אדלשטיין – ששולט כרגע על העיתון.

ל'אקטואליק' נודע כי גליק ישב השבוע, כצפוי, עם אנשי בית הגר"ח, ושמע את דרישותיהם לשיפור המצב. בין הדרישות, דרישה שכבר חשפנו בשבוע שעבר – מינוי מנכ"ל נלווה ומשותף ל'יתד' לצדו של המנכ"ל הנוכחי זליג אורלנסקי, אלא שהשבוע חשפו אנשי הגר"ח גם את השם שהם מבקשים לאייש בתפקיד – שבתי מרקוביץ. מרקוביץ ניהל את מטה הבחירות של 'דגל התורה' במערכת הבחירות שהסתיימה לפני חודש ונודע כאיש בעל קבלות מוכחות, וכמובן עם קשר ישיר ואישי עם בית הגר"ח. הבקשה כאמור היא לא לצרף גורמים נוספים מטעמם להנהלת העיתון, אלא רק בניהול הפיזי, בפועל, של העיתון, בצירופו של מרקוביץ שיעמוד בתפקיד לצד אורלנסקי.

לצד זאת, דרישה נוספת של בית הגר"ח היא להגדיל את סמכויותיו של הרב אברהם ברוידא, חבר ותיק בועדה הרוחנית של 'יתד' הנשמע לאנשי בית הגר"ח, כך שזה יוביל את הטון בעיתון, מה שלטענותיהם לא קורה היום, כשגם לא נשמעים מספיק לדרישותיו.

אחד המשברים הגדולים העומדים בויכוח מר בין הצדדים, הוא הזזתו של בכיר כיום ב'יתד' הנחשב לזרוע הביצועית של בית הגר"ג אדלשטיין בעיתון ומי שמכוון אותו מלמעלה בנושאים הבעייתיים, זאת בטענה כי הוא "נלחם נגד בית הגר"ח", לדברי גורמים ב'דגל'.

גורם ב'יתד' סיפר כי גליק ישב השבוע עם אנשי בית הגר"ח למספר פגישות ושמע את טענותיהם והבעיות שהעלו, והבטיח לבדוק ולחזור עם תשובות. במקביל, בית הגר"ח ניסה לרתום עוד מספר אנשים למהלך הכולל לביצוע שינוי מהותי בעיתון, מה שלעת עתה נקלע למבוי סתום.

"כרגע נראה שהצד של בית הגר"ג ניצח, וגליק חוזר לארה"ב באותו מצב בדיוק של העיתון, שלא משתנה כרגע, כשידו של המנכ"ל הנוכחי ומקורביו על העליונה", אומר הגורם.

גורם ב'דגל התורה' אישר את הפרטים ואף אמר כי לפי הנראה כרגע, הדברים הולכים "לקראת פיצוץ בין הצדדים".

כאן יש לציין עוד, דבר המתפרסם כעת גם הוא בפרסום ראשון, כי בשבועות האחרונים הועלתה על השולחן של אנשי בית הגר"ח הצעה לפתיחת עיתון חדש, במקום ההתעסקות עם העיתון הקיים וטענותיהם עליו, אלא שנקל להבין כי זה הפיתרון האחרון אליו רוצים להוביל שם. מבין מספר יומונים חדשים שהוקמו במספר ניסיונות בשנים האחרונות, שרדו שניים בלבד, אחד מהם הוא 'המבשר' הקשור לציבור החסידי, והשני הוא 'הפלס' של הפלג הירושלמי הבנוי על תרומות. אין לאף אחד רצון אמיתי לפתוח עיתון חדש על כל המשמעויות הכלכליות הכרוכות בכך, אם כי – שוב – ההצעה כאמור עלתה על השולחן בימים האחרונים.

כזכור, ביום שישי לפני כשבועיים המאבק הפנימי קיבל אור פומבי, כשגליק פרסם ב'יתד' מכתב, בעמוד הראשון: "מעכת"ר מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א, אבקש את סליחת מעכת"ר על שאני מטריחו, אולם חושבני שזו חובתי וזה צורך השעה. בחודש סיון תשע"ב נתבקשתי ע"י רשכבה"ג מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל (בכתב ובע"פ) להיכנס לעוביה של קורה בכל הקשור לנדרש לתקן בעיתון 'יתד נאמן' ואכמ"ל בצורך הגדול דאז ובמיוחד בכל הקשור לעמידה על המשמר שהעיתון יהיה תמיד בכפיפות ישירה ואמתית לגדולי ישראל ועל כן לקחתי על עצמי משימה קדושה זו אשר הביאה לכך שאהיה יושב ראש ההנהלה של העיתון (על כל המשתמע מכך) ונתתי מהוני ואוני בשביל מטרה זו ולא אאריך בפרטים.

"מאז ועד עתה לא התערבתי אף פעם בתכנים של העיתון, רק וידאתי שכל המערכת תהיה כפופה להרה"ג נתן זוכובסקי שליט"א יו"ר הועדה הרוחנית של העיתון היות וידעתי שמרן הגראי"ל זצוק"ל סומך על דעתו וכח המשלח זצוק"ל עמדה לנו שלא יצאה תקלה תחת ידי העיתון בס"ד.

"בשיחותי ובמגעי השוטפים ידוע לי מקרוב כי כך גם היום, כל דבר בעיתון נעשה בהסכמתו ובהוראתו הישירה של הגר"נ זוכובסקי שליט"א, בכל נושא או שאלה מביאים בפניו, הן בדברים המתפרסמים, הן בצורת הפרסום, והן באלו שאינם, והדבר הקשה מובא להכרעתו של מרן שליט"א.

"כמו"כ העורך הראשי (הר' י.פ.) (-ישראל פרידמן) אומר שמתייעץ עם מרן רה"י באופן קבוע. למרות הנ"ל. אני מרגיש חובה לפנות למעכת"ר מרן שליט"א היות ובתקופה האחרונה מגיעות אלי​​ פניות שלטענתם גדולי ישראל אינם מעורבים דיים בנעשה בעיתון.

"ברצוני לשאול את דעתו של מרן שליט"א האם הנהלת העיתון ועורכיו כפופים גם היום לגדולי ישראל כפי שהיה, דאל"כ אני מרגיש שאיני מקיים את שליחותי, ומנגד, באם יש דבר הצריך תיקון או שינוי, הרי שנעשה כפי שיורנו מרן שליט"א, ובאם דעת מרן שליט"א נוחה מהמצב הקיים, האם אפשר לפרסם דעתו זו על מנת שכל יראי ד' המנויים והקוראים של העיתון ידעו כי העיתון פועל ומתנהל עפ"י דעת חכמים".

הגר"ג אדלשטיין השיב לגליק בכתב ידו: "לכבוד ידידי הנעלה רב הפעלים הרב ר' שמעון גליק שליט"א, שלום רב וברכה. כתשובה על מכתבו דלעיל הנני להשיבו כי מערכת העתון של "יתד נאמן" היא בפיקוחו של הגר"נ זוכובסקי שליט"א, וגם אתי הם מתייעצים באופן קבוע, ולכן אין צורך בשום שנוי בניהול העיתון.

"אם יש למישהו ביקורת על העתון אפשר לפנות להגר"נ זוכובסקי שליט"א והרב ר' מרדכי קרליץ שליט"א שיבררו את הדברים. י. גרשון אדלשטיין".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *