הפלס בטור חריף נגד 'דגל': כשהם יורדים – יורדים עד לתהום!

עיתון 'הפלס' יוצא למתקפה חסרת תקדים כנגד ראשי דגל התורה שהשתתפו במעמד הענקת תואר לקצין במשטרה – המאמר המלא לפניכם

הביטו בתמונה, היא מבטאת הכל.

הפתגם העממי אומר כי "תמונה שווה יותר מאלף מילים". במקרה זה ניתן לומר כי לעיתים תמונה אחת יכולה לחסוך שורה ארוכה של מאמרי וכינוסי הסברה. פשוט לפתוח את העיניים ולראות. כשהם יורדים – יורדים עד לתהום.

תמונה זו צולמה השבוע בטקס קבלת דרגות במשטרת מרחב דן. שניים מבין השוטרים שהשתתפו בארוע הוגדרו כ"שוטרים חרדים" (חובשי כיפות שחורות) שהועלו בדרגה. ומי "התכבד" להעניק להם את הדרגות? – שני סגני רה"ע בני ברק מטעם 'דגל התורה', הנושאים גם בתפקידים בכירים במפלגה זו במישור הארצי. האחד משמש בתור מזכיר מועצגה"ת של 'דגל' והשני כמנהל המחלקה המוניציפאלית של המפלגה.

האם לפני כמה שנים הייתם מאמינים שנציגים של מפלגה חרדית, שהוקמה כדי לייצג את עולם התורה, ישתתפו בטקס מביש שכזה? האם היה עולה על דעתו של אי מי, כי יתדרדרו לשפל המדרגה בצורה שכזו?

המחזה המחפיר שלפנינו מבטא לעין כל עד אנה הולכת ומתדרדרת המימסדיות החרדית. רבים ששמעו על כך הבינו לפתע פתאום לאן מובילים אותנו תהליכי הכירסום המתמשך בחומות ההתבדלות, שתחילתם בתגובות מהוססות ומבולבלות מול הנסיונות לשנות את הציבור החרדי, וסופם בטמיעה מלאה במעגלי אמונת הכזב הציונית, עד כדי השתתפות פעילה ונלהבת בטקס שנועד לבטא את ההתבוללות בחברה הישראלית.

לפני למעלה משנה, בר"ח ניסן תשע"ז, בעצרת אדירה שהתקיימה בירושלים, עמד רבנו מרן ראש הישיבה זצוק"ל וזעק והתריע מדם ליבו אודות המצב הנורא המתחולל בשנים האחרונות, כשהוא מציין את הקרירות המקוממת אשר מטופחת בכוונת-מכוון, עד שהפכה האדישות ל'פרומקייט של קרירות', וכפי שחזר והתריע מספר פעמים.

עומד לו יהודי חרדי ומשפשף עיניו בתימהון. עוד זכור לו כיצד רבני קהילות ומורי הוראה הזהירו מפני פירצת "יום משטרה וקהילה" והשפעתו הנוראה על נפשם התמימה של ילדים רכים. הוא זוכר גם כיצד רק לפני כחודשיים, ערב ימי הפורים, פורסמו מכתביהם של גדולי התורה שליט"א שהתריעו מפני בחירה בתחפושות של 'שוטרים' ו'חיילים'. כל זאת כדי להישמר מכל בדל של חשש מפני השפעתם של מושגים אלה.

כל הדברים הללו ברורים לו כשמש בצהריים, והנה לפתע הוא רואה כי נציגים בכירים של מפלגה חרדית חיים באטמוספירה אחרת לגמרי, ומשתתפים בשמחת קבלת הדרגות של 'שוטרים חרדים'. אכן – 'פרומקייט של קרירות'!

אין ספק כי מדובר בשיא חדש וחמור המבטא את ההתדרדרות של השנים האחרונות, היוצרת טשטוש ובלבול בדברים שגדולי ישראל מסרו נפשם עליהם. אנו חוזים בתהליכים מדאיגים שהחלו לפני כמה שנים ע"י רפורמיסטים בעלי מטרות מוצהרות לחולל "אביב חרדי" שיביא לשינוי חברתי מקיף, ובסופו של דבר החדירו את נגיפי הקלקול בקרב גורמים נוספים.

המהלך שבו החלו לפני כשש שנים כמה עסקנים שהחליטו להחדיר רוח פשרנית וליצור 'יהדות חרדית אחרת', הולך ומרעיל את מעגלי העולם החרדי. מדובר במגמה מתמשכת ורוח רעה המנשבת במחוזותינו, היוצרת כרסום סידרתי בעולם הערכים שהונחל תמיד בהיכלי התורה והיראה.

בדור האחרון קמו חוגים דתיים-לאומיים או "חרדים חדשים" אשר מקפידים אף הם על שמירת מצוות, אך במקביל – במוחם מתרוצצים רעיונות לאומיים ומשכיליים ואת חייהם הם מנהלים מתוך התקרבות הכרתית להווי החיים החילוני. הציבור החרדי, לעומת זאת, הכריז על התבדלות מוחלטת מכל רעיון זר ומכל אורח-חיים שאינו ע"פ תורה בלבד. זהו ייחודו וזו מהותו.

כידוע, הגישה העקרונית בענין זה, מאפיינת את אחד ההבדלים המהותיים שבין הציבור החרדי לבין הציבור הדתי לאומי. הם דוגלים ביצירת "גשר" של קשר והבנה הדדית עם העולם החילוני, וכבר אמר על כך מרן הגאון רבי אלחנן וסרמן זצוק"ל הי"ד, כי "גשר" שכזה הינו חד-סטרי, שבו נראים רק עוברים ולא שבים – וכפי שאכן הוכיחה המציאות העגומה בקרב הציבור הפשרני הנ"ל.

אחד הביטויים החדשים לנסיגה הערכית הזו טמון במהלך ל"שינוי התדמית" של הנציגות החרדית שנשלחה לפעול במסדרונות המימסד השלטוני.

בעבר ידע נציג חרדי כי אין כל קירבה רעיונית, חברתית ואישית, בינו ובין אלה המובילים את עם ישראל לעברי פי פחת מאז נוסדה התנועה הציונית. כל שליחותו היא להיאבק עם שודדים וללחום נגד מבקשי נפשנו כדי שיאפשרו לציבור החרדי לחיות כאן, בגלות בין יהודים. נציג חרדי ראה עצמו תמיד כלוחם בשטח האוייב וכמי שמייצג ללא הרף אנטי תזה לכל מה שהמנגנון החילוני והמימסד הלאומי רואה כערך.

אך בשנים האחרונות חדרה נימה חדשה, השזורה גם בדבריהם של דוברים חילוניים, שמשבחים את הנציגים החרדיים על שהחלו לראות עצמם כגורמים "ממלכתיים" שאינם פועלים עוד כקודמיהם שלוחי דרבנן שהתמקדו ב"גישה סקטוריאלית".

כך נשמעים ללא הרף כל הדיבורים המחניפים והמתרפסים בשבח המודל החדש של חרדים אשר "אינם מסתגרים", אלא מתערים ומשתלבים, כאשר המענה הצפוי מהצד החילוני מגיע בדמות הציפיה והדרישה החילונית להיזון חוזר – התגייסות של הפוליטיקה והתקשורת החרדית לקידום סמוי של הקמפיינים המטיפים לעולם החרדי "להשתלב במירקם החיים החברתי הכללי".

מה שאירע השבוע אינו רק בגדר כשלון אקראי ומעידה חד פעמית. קשה לבודד את הארוע הזה מתהליכים מדאיגים המתחוללים מזה זמן רב ומאיימים לשנות את פני ההויה החרדית, כאשר במקום להגביה חומות ולבצר את המחיצות המגוננות, ישנם כאלה שמערערים את יסודות ההתבדלות של היהדות הנאמנה.

זה מה שקורה כאשר במשך שש שנים מפיצים רוחות זרות ורעות ומטיפים ללא הרף ל"דרך חדשה" תוך הוקעת שומרי הגחלת הזועקים בדם ליבם נגד שינוי הערכים.

בשנים הללו נעשו נסיונות להסוות את התהום שנפערה בין היהדות הנאמנה לבין אותם פוליטיקאים, כאילו בס"ה מדובר ב"חילוקי דעות טקטיים" כיצד להתמודד מול חקיקה עויינת ומזימות השלטון. אך כיום כבר ברור כי מדובר בפערים עמוקים בענינים עקרוניים. קשה עוד להסתיר את מגמות העומק שרוחשת מתחת לפני השטח – ויוצרות 'פרומקייט של קרירות'.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. דומני שפשר הדבר...

    מאחר שהמשטרה עושה גם דברים טובים. ראוי להוקירה… אתם שסבורים שפתיחת עורקי תחבורת הם איסור – צודקים. אנחנו הסבורים שמותר לאזרחים לחיות על אף 'גזירת הגיוס' אכן מעריכים

    יהודי של פעם |
    הגב