הצעת חוק קיזוז כספים לרשות הפלסטינית בגין תמיכתה בטרור

שבעה אחוזים מתקציב הרשות הפלסטינית, שחלקו הגדול ממומן על ידי סיוע אמריקאי ואירופי, מופנה על פי החוק הפלסטיני, לתשלום משכורות ולמימון הטבות למחבלים פלסטינים הכלואים בישראל

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), החלה היום (ד') בדיוני ההכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק קיזוז כספים לרשות הפלסטינית בגין תמיכתה בטרור, התשע"ז–2017, של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) וחברי כנסת נוספים.
מתוך דברי ההסבר של הצעת החוק:
"…שבעה אחוזים מתקציב הרשות הפלסטינית, שחלקו הגדול ממומן על ידי סיוע אמריקאי ואירופי, מופנה על פי החוק הפלסטיני, לתשלום משכורות ולמימון הטבות למחבלים פלסטינים הכלואים בישראל (במהלך מאסרם ואף לאחר שחרורם) ולמענק קצבאות למשפחות פלסטיניות שקרובם נהרג או נפצע בהקשר לסכסוך, רבים מהם מחבלים. היקף תשלומים אלה עומד על למעלה מ-1.1 מיליארד שקלים חדשים (כ-300 מיליון דולר)… בשעה שאנו באים בטענות למדינות העולם על העלמת העין מתמיכתה של הרשות הפלסטינית בטרור, מדינת ישראל עצמה נוהגת כך במידה לא מבוטלת. היא מעבירה באופן שוטף כספי מיסים שאותם היא גובה עבור הרשות… בלי להביא בחשבון את תמיכת הרשות הפלסטינית בטרור באמצעות כספים אלו. לפיכך מוצע לנכות מכל סכום המועבר לרשות הפלסטינית בהחלטת ממשלה את שיעור תמיכתה של הרשות הפלסטינית בטרור במהלך השנה החולפת. שיעור זה ייקבע בדוח שיפרסם שר הביטחון על בסיס נתונים המתפרסמים ברשות הפלסטינית בסיומה של כל שנת כספים".
יו"ר הוועדה: "הצעת החוק הזו, שאני אחד החתומים עליה, מחפשת דרך נוספת להבהיר לנו במדינת ישראל, לרשות הפלסטינית ולכולי עלמא שאנו לא מתכוונים להמשיך להסתכל בשוויון נפש על כך שהרשות חותמת על הסכם שלום מצד אחד, ומקדשת טרוריסטים בצורה שפלה מצד שני. קידוש המחבלים שפוגעים בנו, כגיבורים אצלם, נעשה שם אף בחקיקה, וחוצה את כל שדרת ההנהגה המדינית עד הנשיא מחמוד עבאס".
ח"כ שטרן: "מדינת ישראל גובה כספים עבור הרש"פ, בעוד זו מעבירה כספים למחבלים ולמשפחותיהם, על פי חומרת הענישה וכמות ההורגים. רק טבעי שבמצב דברים זה כמעט כל סיעות הבית חתומות על הצעת החוק, שהוגשה לאחר התייעצות עם גורמים משפטיים ברמה הגבוהה ביותר, שאמרו לנו כי הדבר אפשרי. אנו נשמור להם את הכסף, בכדי ליצור תמריץ הפוך – במקום שיקבלו כסף לאחר ביצוע מעשי טרור, הם יקבלו כספים לאחר שהטרור ייפסק".
עו"ד דודי קופל מהלשכה המשפטית במשרד האוצר אמר לחברי הכנסת כי כל חודש ישראל גובה עבור הרש"פ 700 מיליון ₪ ברוטו, מהם 100 מיליון מקוזזים לטובת עלויות חשמל, מים וכו'. אח"כ אמר: "סעיף 16 בחוק יישום הסכם עזה ויריחו מאפשר לשר האוצר לקזז חובות שהרש"פ או גופים בשליטתה חבים לישראל או גופים בשליטתה. הצעת החוק הזו שונה מהמתכונת הקבועה היום בחוק, שכן כאן מדובר על חילוט כספים בשל התנהלות של הרשות, ולא קיזוז חובות, ובנסיבות הללו אנו סבורים שזה עלול לעורר קשיים מבחינת המשפט הבינ"ל ".
עו"ד ענת אסיף, מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: "המונח 'קיזוז' מחזיר את השיח באמת לחקיקה בנושא החובות, בעוד הצעת החוק למעשה מכוונת להקפאת כספים כפי שהבנו, ולכן איננו רואים כאן מניעה משפטית, מה גם שהיו כבר הקפאות שכאלה במהלך השנים ובית המשפט העליון השאיר את הדבר לשיקול דעת הממשלה. הסוגיות שדורשות ליבון ותיאומים בהצעת חוק זו מונחים רובם ככולם בשדה המדיני, למשל אותו מרחב שיקול דעת מדיני לגבי היקפי הכספים, כפי שגם אמר סגן שר הביטחון במליאה כאשר הממשלה תמכה בהצעת החוק".
עו"ד שרה וייס-מעודי, מחלקת משפט בינ"ל במשרד החוץ: "אינני מסכימה עם נציג האוצר לגבי קושי משפטי מבחינת המשפט הבינ"ל, שכן הסכם הביניים המדבר על העברת הכספים גם מדבר על כך ששני הצדדים לא ייתמכו בטרור. לאור זאת, אפשר יהיה לעצור את ההעברה, בשל התמיכה בטרור".
עו"ד גל כהן, משרד הביטחון: "לקחת כספים ממבצעי טרור זה דבר שנעשה בשגרה, וכאשר יש לנו מידע מוקדם על כסף שהתקבל בשל טרור, אנו מגיעים לבנק או לבית של אותו אדם, ולוקחים את הכסף או שווה ערך לו כבר כיום, על פי חוק המאבק בטרור. כלומר, לממשלה יש כבר סמכות לבצע הרבה ממה שהצעת החוק באה לעגן, ובוועדת השרים סוכם כי נושא זה יקודם במסגרת הצעת חוק ממשלתית, אחרי דיון של כל גורמי המקצוע שישקלו את הנושא, ואכן הונחנו להכין הצעת חוק ממשלתית שכזו".
עו"ד מוריס הירש, מבט לתקשורת הפלסטינית: "ביצוע הקיזוז צריך להתבצע פעם ברבעון, ולא פעם בשנה, כדי למנוע טענות מצד הרשות שזה סכום גבוה מדי בבת אחת, ויכול לפגוע בה. בנוסף, קביעת הסכום חייבת להתבסס גם על מידע מודיעיני מגורמי הביטחון שלנו, שממילא עוקבים אחר הנושא, ולא רק על פרסומי הרש"פ, שכבר ימצאו דרך להחביא את הכספים אם החוק יעבור".
ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): עד כה לא הצלחנו להבקיע את האבסורד של גודל המימון מהרשות כגודל או חומרת הפעולה נגד הישראלים. אני מציע לא לעצור לרגע, ואם הממשלה תגבש הצעת חוק ממשלתית תוך כדי, מצוין. אנו נותנים גזר למי שהיה צריך לקבל נבוט, ואם לא להקפיא, אפשר בהחלט להשתמש בכספים האלה לפרויקטים של חיים ולא מוות, כמו בית חולים משותף, למשל".
ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד): "הרש"פ היא ישות טרור ובראשה מחבל בחליפה. שיא האבסורד הוא שמדינת ישראל, שדם אזרחיה נשפך בשל ההסתה ועידוד הטרור מצד הרשות, ממשיכה להעביר לרשות כספים. עצירת הכספים האלה היא צעד אחד – אבל יהיו חייבים להצטרף אליו צעדים נוספים כדי להיאבק מלחמת חורמה בהסתה".
ח"כ שטרן: "רשימת החותמים על הצעת החוק היא עדות שאין פה עניינים של קרדיטציה אישית. אין כאן כוונה לפגוע או להקשות על הממשלה, אך כיוון שלא הגדירה לוח זמנים, אנו נתקדם ובמקביל נקווה שהממשלה תזדרז".
יו"ר הוועדה, ח"כ דיכטר, סיכם: "היה חשוב מאוד לשמוע בדיון זה עמדה חדה וברורה ממשרד החוץ שאין כל מניעה לקדם את הצעת החוק מבחינת הדין הבינ"ל. אני מברך את משרד הביטחון על כוונתם לקדם הצעת חוק ממשלתית, ונכון יהיה שידונו במסגרת זו גם האם הכספים יוקפאו, יקוזזו או יחולטו, ומה ייעשה איתם. נשמח להתקדם עם הצעת החוק בתיאום מלא ולהשתלב עם הממשלתית, אך בתנאי שזו תקודם בלוח זמנים ריאלי, סביר ותואם את הבעיה. בעת הזו, אנו נמשיך לקדם את הצעת החוק, ונקיים גם ישיבה סגורה בכדי לשמוע נתונים ורגישויות מגופי ביטחון נוספים".
בברכה,

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.