הקשר בין זוגיות לשותפות עסקית

העסק מתחיל להכביד? פתאום האחריות גדלה וגדלה ואת קורסת? לא פעם עולה המחשבה לקחת שותפה כדי שיהיה עם מי לחלוק את כאב הראש. ישנם מספר פרמטרים שצריך להתייחס אליהם בתשומת לב ובהקפדה כדי שדברים באמת יזוזו חלק עם כמה שפחות חיכוכים

מאמר מאת יעל לוטן

מטרות משותפות

חשוב שהחזון ומטרות העסק יהיו ברורים לשניכם. עליכם לבנות יחד ולהסכים מראש על האסטרטגיה הכללית של העסק ואם הייתה כזו קודם אז צריך לבטל אותה ולהכין אחת אחרת מנקודת זמן חדשה שבה יש שני מנהלים ומן הסתם יש כמה רעיונות שאותם אפשר ליישם.

אם את רוצה לשמר את העסק כמו שהוא ולהמשיך כרגיל ואילו השותפה חולמת על רשת עם סניפים בארץ ובעולם הייתי אומרת שיש בעיה. כאשר המטרות לא זהות כל אחד מושך לכיוון שלו אך לא מתקדמים לשום מקום.

מחויבות לפני שאת מכניסה שותפה לעסק, עלייך להיות מוכנה למס' שינויים מהותיים ולהבין שמרגע זה ואילך כל מה שידעת לבד, תצטרכי לדעת בשניים. את כבר לא המחליטה היחידה ואת יודעת מה? למרות שזה מלחיץ זה אפשרי ואפילו מהנה צריך רק לדעת איך.

בחירה של שותפה לעסק לפעמים נובעת מקשיים כספיים ולפעמים מקשיים ניהוליים. העומס הניהולי הוא אדיר ומותר בהחלט לרצות לחלוק אותו עם עוד אדם. אך בדיוק כמו שאת בוחרת בן זוג, כך תבחרי את שותפתך לדרך העסקית כי הצלחה או כישלון של עסק תלויים בעבודת צוות.

תקשורת – דברו

ממש כמו המחקר שאת עושה על לקוח פוטנציאלי שאיתו את מעוניינת לעבוד, זה המחקר שתעשי על השותפה המיועדת. במחקר עלייך לבדוק ביסודיות את אופיה, כושר יציבות במקומות קודמים, האם היא משועבדת להלוואות, האם עבדה עם שותפה בעבר ואם כן אז למה התפרקה החבילה, בכמה נמדד הונה לפני שהיא נכנסת לשותפות ועוד. אין מקום לבושה מנבירה בכל תחום אשר רלוונטי לגביו כשותפה.

תפתיעו שצריך, אל תפתיעו איפה שלא

חשוב מאוד שתדעי הכל מראש. הפתעות הקשורות באחד התחומים שהזכרתי אשר מגיעות באיחור יכולות להיות הרות אסון עבורך. לצערי אנחנו כבר לא בעידן בו סוגרים עסקאות בלחיצת יד חשוב לקבל את כל הנתונים מההתחלה כדי לא לשלם כפול מאוחר יותר.

פגיעה באמון מצד שותפה יכולה להרוס שיתופי פעולה עתידיים שיכולים להיות מוצלחים מאוד ולכן גם אם מדובר בקרוב כדאי שתעשי מחקר מה שבטוח זה שלא ייגרם נזק מקסימום תדעי יותר.

אז מי שוטף כלים?

קביעת מדיניות – חשוב מאוד שבעסק יהיו חוקים ומשמעת צריך להגדיר דרכי התנהלות ספציפיים אשר מתאימים לאופי העסק. החליטו יחד מי מוסמך להוציא מדיניות ודאגו לאכוף כל חריגה יחד ובעיקר להיות אחידים במסרים ובדרישות.

לא, הם לא יבינו לבד שהוא אחראי על X ואתה על Y ברגע שהגדרתם בניכם מי מנהל את מה העובדים חייבים לדעת זאת ובצורה מסודרת. עלייך לרכז את כולם להציג בפניהם את הרעיון שעומד מאחורי צירוף השותפה החדשה ולספר על מה בדיוק היא הולכת להיות אחראית ובאילו נושאים ניתן לפנות אליה. לפעמים נכנסים לעבודה שוטפת ונראה ש"כולם כבר יבינו" אבל זו הנחה שגויה בעליל אשר יכולה לגרום לשתי בעיות האחת היא הבלבול אשר נוצר כי העובדים לא יודעים מי מחלק הוראות או ממי לקבל הוראות. והשנייה היא שההרגשה של עובד שלא משתפים אותו במה שקורה בחברה יכולה לגרום לו להרגיש נבדל וכך לא יהיה לו רצון וחיבור למטרות העסק וטובתו.

תחתמו על זה

הסכמים אשר לא עוגנו ע"י הסכם חתום כאילו לא סוכמו מעולם. גם אם נדמה שבגלל אילוצים של זמן או של פרויקטים שונים אפשר לדחות את חתימת החוזה – בשום פנים ואופן! אל תעשה צעד לפני שהכל מוסכם וחתום.

מזל טוב! החוזה נחתם ויוצאים לדרך חדשה מלאה באנרגיות ותקוות חדשות להצלחה העתידית.

לפני שהשותפה נכנסת לעבודה שוטפת, עליכן להגדיר בדיוק את תחומי האחריות אשר יהיו לכל אחת.

חלוקה ברורה של תפקיד וסמכויות תמנע הרבה חיכוכים ואי ודאות בהמשך הדרך. נדבך חשוב גם כן הוא תהליך חשיפת השותפה בקרב העובדים.

כאשר כל אחד מהשותפים מופקד על תחום אחריות ומחלקות שונים לא תתעורר בעיה והכל יעבוד חלק כמכונה משומנת. זכרי, כאשר את מכניסה שותפה לעסק, כל מה שקורה לטוב או לרע חל על האחריות של שניכן כקברניטי הספינה כי כמו ברוב התחומים בחיים, צריך שניים לטנגו!

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.