הרב כהנא הוציא אותי מהדת / בנצי גופשטיין

מפגש מענין בין מיכאל בן-ארי לחייל חידד את ההבדלים בין 'דת' ל'יהדות', בין 'עם' ל'גוי קדוש' ובין ישראל לאומות {דעה}

"הרב כהנא הוציא אותי מהדת" כך לפני מספר שנים פנה חייל לחבר הכנסת ד"ר מיכאל בן ארי. מיכאל נדהם, דבר כזה הוא לא שמע אף פעם, המוני יהודים חזרו בתשובה בזכות הרב כהנא הי"ד, לכן המשפט הזה של החייל נשמע מאוד מוזר. ואז המשיך החייל: "הרב כהנא הוציא אותי מהדת והכניס אותי ליהדות!" ואז הכל היה מובן. אכן הרב כהנא הקפיד ללמד אותנו שהיהדות היא לא דת, לא נמצא בתורה את המלה "דת" אלא פעם אחת "אש דת למו" ושם הכוונה ברורה חוק המלך, ולא סתם פולחן מנותק מהמושג של עם. אף בשאר התנ"ך לא תמצא מלה זו, אלא במגילת אסתר, ששם מוכח שהכוונה לחוק ופקודת המלך, ודאי וודאי שאין הכוונה לפולחן גרידא או לאמונה סתם הנקראת בלועזית "רליג'יה", שפירושו אמונה אחת שמאמינים בה אנשים מאומות שונות, ומעמים נפרדים, שהקשר היחידי ביניהם הוא האמונה, בעוד הם קשורים בקשרי לאום ועם לאנשים אחרים בארצותיהם המאמינים באמונות אחרות, ודאי וודאי שאין לישראל חלק ונחלה במושג הזה, והוא תועבה ושיקוץ בעינינו.

עם ישראל הוא גוי – גוי קדוש. ואת זה אנחנו למדים מהפרשה שלנו: כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב, וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל… וְעַתָּה, אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי, וּשְׁמַרְתֶּם, אֶת-בְּרִיתִי–וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל-הָעַמִּים, כִּי-לִי כָּל-הָאָרֶץ. וְאַתֶּם תִּהְיוּ-לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים, וְגוֹי קָדוֹשׁ: אֵלֶּה, הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר תְּדַבֵּר, אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל." "אלה הדברים-לא פחות ולא יותר" (רש"י). ומקורו במכילתא (יתרו, מסכתא דבחדש ב) וז"ל: "שלא תפחות ולא תוסיף". צריך לדייק בדברים אלה, ולא לפחות מהם ולא להוסיף עליהם, משום שמדברים קדושים אלה למדנו יסוד גדול בתורה, והוא: ההגדרה של עם ישראל.
במעמד הר סיני, הדבר הראשון שהקב"ה ציווה את משה לומר לישראל היה שהם "גוי קדוש". לא דת, ובודאי לא סתם עם או לאום. אלא שילוב גדול של שניהם: עם, גוי – אך קדוש. וכך אמרו חז"ל (מכילתא, שם): "קראן 'גוי', שנאמר (דברי הימים א יז:כא): 'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ'. [וקראם] 'קדוש'. קדושים ומקודשים, פרושים מאומות העולם ומשיקוציהם". אנחנו גוי קדוש, עם קדוש, מובדל מכל שאר הגוים. את זה ציווה הקב"ה לומר מיד לפני מתן תורה, כי הוא הבסיס של כל התורה, הוא ההגדרה של ישראל.

ומכיוון שאנחנו עם קדוש בחר הקב"ה לתת לנו ארץ קדושה כדי שנוכל לחיות לבד, ללא השפעות זרות שיכולות להגיע מהעמים עובדי האלילים והתרבויות השונות, ארץ קדושה לעם קדוש. אך לצערינו בגלות הארוכה שכחנו את עצמנו והפכנו את עם ישראל לדת, אנחנו חושבים שאפשר לשבת בליל הסדר על גדות הריין להתענג מגפילטעפיש ללא חשש שרויה ולהרגיש בן חורין, בלי להבין שעם ישראל יכול להיות בן חורין רק בארץ ישראל, ושהשיר "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" הוא לא רק שיר אלא באמת שאיפה שליוותה אותנו כל הדורות ועכשיו כשברוך ה' הקב"ה הגשים לנו את הבקשה בחרנו מרצון לחזור לגלות הטמאה.

אנחנו חייבים להבין שעלינו להיבדל ולפרוש מאומות העולם ושיקוציהם, גם מהשיקוצים הגשמיים וגם מהשיקוצים הרוחניים, התרבות של הגוים, תרבות המערב שלצערנו פושטת גם בתוך הציבור הדתי, יש כאלה שלמדים משם מהו מוסר ומדברים על שוויון בין ישראל לעמים, דמוקרטיה מערבית, ועוד.

ברגע שנבין שאנחנו גוי קדוש, נדע שהתורה מקיפה את כל תחומי החיים, אם יש לנו הוראה מדוייקת את איזה נעל אנחנו צריכים לנעול ראשונה, על איזה צד מומלץ לישון, וכיצד בדיוק לשטוף כלים בשבת, אז ברור שיש לתורה הוראה מפורשת כיצד אנחנו אמורים לנהל מדינה, מהו הפיתרון לטרור, האם מותר לאויבים להיות בכנסת ישראל ומה עלינו לעשות עם העבודה זרה בארץ. הכל כתוב בתורה, רק עלינו החובה להאמין בתורה ולבטוח בה' שהוא אכן מלך מלכי המלכים, ולכן לעשות את מה שהוא מצווה עלינו ולא לפחד מנשיאי אומות העולם. וכך נזכה באמת להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש, וכדברי רש"י אלה הדברים: "לא פחות ולא יותר".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  1. "אתה דאע"ש עם כיפה על הראש".
    אמר איציק שמולי, אמר וצדק.

    סיון |
    הגב