הרקע למהומות: כלכלתה האבודה של לבנון – טורו של ד"ר מנור

דווקא לאחרונה החלו מהומות קשות במדינה בהנהגת עשרות אלפי אזרחים מתוסכלים על רקע החלטתה של ממשלת לבנון להטיל את "מס הווטסאפ" על משתמשי האפליקציה.

כבר קרוב לעשור שמצבה הכלכלי של לבנון הוא בכי רע, ושיעור האבטלה בה גבוה. אולם, דווקא לאחרונה החלו מהומות קשות במדינה בהנהגת עשרות אלפי אזרחים מתוסכלים על רקע החלטתה של ממשלת לבנון להטיל את "מס הווטסאפ" על משתמשי האפליקציה. הממשלה טוענת כי השימוש החינמי בווטסאפ מוביל לפגיעה במיסוי הממשלתי ובהכנסותיהן של חברות הטלפונים במדינה.

מצבה הכלכלי של לבנון ידע עליות ומורדות: מלחמת האזרחים שהתרחשה בשנים 1990-1975 פגעה קשות בכלכלה, בתשתיות, וצמצמה את התוצר הלאומי בחצי, ובכך נפגע קשות מעמדה של לבנון כמרכז הפעילות הבנקאית של המזרח התיכון; בעקבות סיום המלחמה, נהנתה לבנון בשנות ה-90 ממצב כלכלי טוב יותר: הממשלה החזירה את השליטה בביירות ובמתקני המדינה וגבתה מיסים כמו שצריך, מה שהגדיל במידה רבה את התוצר הלאומי; הכלכלה הלבנונית נפגעה קשות בעקבות מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, מה שהביא לצניחת התוצר הלאומי; למרות המצב הקשה, הכלכלה הלבנונית התאוששה והחלה לצמוח מחדש, בעיקר בשנים 2010-2007; אולם בעשור האחרון נקלעה לבנון שוב למצב כלכלי קשה, במיוחד בגלל חוב חיצוני גדול ושיעור אבטלה גבוה.

הכלכלה הלבנונית נמצאת במצב גרוע ביותר והביאה את המדינה לפשיטת רגל מוחלטת, ללא אפשרות שמדינה כלשהי (כולל מדינות ערב העשירות, ובראשן סעודיה) תיחלץ לעזרתה. יהיה לה קשה מאוד, ואולי בלתי אפשרי, לפרוע את חובותיה הכבדים: כמאה מיליארד דולר. לבנון תזדקק בשנים הקרובות למאה מיליארד דולר בשנה רק כדי להימנע מחדלות פירעון. על כן, לא יהיה מנוס מלהעלות את מחירי מס הערך המוסף, החשמל והבנזין. כפי שהמצב נראה כרגע, החובות ימשיכו להיצבר משנה לשנה, ושום ממשלה שתקום לא תוכל לייצב את המצב.

לבנון נאלצה לקלוט כמיליון וחצי פליטים במהלך מלחמת האזרחים העקובה מדם בסוריה, מה שהחמיר במידה רבה את מצבה הכלכלי. אותם פליטים אינם מוכנים לחזור לארצם וגוזלים מקומות פרנסה של המקומיים. עניין זה מגדיל עוד יותר את התסכול והאכזבה, במיוחד בקרב צעירי לבנון, שגם כך מתקשים למצוא מקומות עבודה.

גם לארגון החיזבאללה יש תפקיד חשוב במצב הכלכלי הרעוע של המדינה, במיוחד לאור השקעותיו הרבות בצבא הארגון (כולל מערך הטילים נגד ישראל) והעלות הגבוהה של תבוסתו בסוריה. מזכ"ל הארגון, חסן נסראללה, אף הודה באחד מנאומיו, כי לארגונו יש חלק מסוים באחריות לניהול הכלכלי הכושל במדינה.

ברור כי לבנון תהיה חייבת לנהל מלחמה רחבת היקף בשחיתות במדינה, כאשר רק תימן נחשבת למושחתת יותר ממנה מקרב מדינות המזרח התיכון. על ממשלת לבנון לפעול בכל המרץ כדי לנסות ולהוציא הכלכלה המקומית מהבוץ העמוק בו היא שרויה. אולי אם יהיה ללבנון מזל, יחלצו לעזרתה מדינות ערב העשירות, שיוכלו במידת מה להתחיל להוציא אותה ממצבה הכלכלי הקשה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *