השמאל שכח מה זה להיות יהודים – אבי רוזן נזכר בפליטה של ביבי אצל הרב כדורי

 הוא שכח שהוא יהודי

לפני מספר שנים ראש הממשלה נתניהו ביקר אצל זקן המקובלים הגאון הצדיק רבי יצחק כדורי זצוקל"ה. נתניהו הגיע לקבל אז את ברכתו של הרב ומיקרופון שהונח על שולחן חשף שיחה של נתניהו עם הרב. נתניהו אמר אז לרב:"השמאל הזה שכחו ממזמן מה זה להיות יהודיים".

התקשורת ישראל באותם ימים טיפלה בנתניהו ללא רחמים הוא עבר מסע צלב פרטי. נתניהו נשמע אז מדבר מדם ליבו. נתניהו הוא ארטיסט במהותו ובנשמתו. פעמים רבות אני סבור כי לנתניהו תואר בדרמה והוא סיים בהצטיינות את בית הספר לדרמה הוא תמיד יודע מתי לומר את המשפט הנכון לאדם הנכון כשהוא נמצא בחברה דתית הוא יספר על סבא רבה שלו שהיה רב. ועל בנו שיודע לשיר 'אדון עולם'.

ואם הוא נמצא ליד ראש ממשלת נורבגיה הוא ימצא את הדרך לספר לה על השורשים הנורבגים החדשים שהתגלו במשפחה. שעל פי הפרסומים נמצא בנו של ראש הממשלה בקשר עם צעירה מנורבגיה שאינה יהודייה. כך פועל ראש הממשלה נתניהו האיש שזכה להיות יקיר הציבור החרדי ובתוך שנה האיש הפך לאויב המגזר החרדי. נתניהו בטוח שהוא קוסם ובכך שהוא יצרף את החרדים לממשלה הוא יחזור להפוך ליקיר המגזר. כאן הטעות הגדולה שלו. נתניהו ייזכר לעד  כאדם שפגע בעולם התורה ובמשפחות ברוכות ילדים. זה האיש שהגדיל את הפערים בין עניים לעשרים והכניס אלפי משפחות למעגל העוני. זה אותו נתניהו האיש הישן חדש שבכל פעם מגלה צדדים חדשים ומיוחדים באישיותו רבת האנפין.

נתניהו ניצב בפני משבר מדומה נוסף בקואליציה רבים מיהרו להספיד את הממשלה אבל מתברר כי נתניהו חזק ממשלתו יציבה וגם משברים כמו אלו עם בנט הם משברים מדומים. כיום אין שום איום פוליטי על מעמדו של נתניהו והמערכת הפוליטית לא הציבה אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו.

הוא מחזיק קצר את חברי הקואליציה הנה דוגמא נוספת על המתרחש מאחורי הקלעים של הממשלה ה-33 של מדינת ישראל. בכל יום ראשון מתכנסת לה וועדת שרים לענייני חקיקה. הוועדה דנה בהצעות חוק ומציגה את עמדת הממשלה. עמדה זו תפורש מאוחר יותר הלכה למעשה בהצבעות בכנסת ותביא את עמדת הקואליציה.

הנוהג בממשלת נתניהו ה-33 שבכל הצעת חוק שמגיעה מצידה של האופוזיציה היא מיד זוכה להתנגדות בודדות הצעות החוק המגיעות על ידי חברי כנסת מסיעות האופוזיציה שזוכת לתמיכה  וועדת שרים. בוועדה לא יושבים ודנים בטיבה של ההצעה אלא בשמו של הח"כ. הצעות טובות וראויות שאמורות להטיב עם האזרח נדחות רק מהסיבה שחבר כנסת מהמפלגה הלא נכונה הגיש אותה לוועדה.

אולם בוועדת שרים יושבים שרים שיש להם קשרים אישיים עם חברי כנסת מתוך מפלגות הקואליציה ואלו מגישים ערר על ההחלטות של הוועדה לדחות את הצעת החוק. מהשבוע נפלה החלטה בלשכת ראש הממשלה. נתניהו אוסר על הגשת עררים בוועדה. נאמר לשרים החברים בוועדת שרים לענייני חקיקה. סוג של דמוקרטיה במיטבה.

רגע של עברית 

בכנסת פועלת לה שדולה לקידום השפה העברית. יו"ר השדולה ח"כ ד"ר שמעון אוחיון הוציא לחבר הכנסת מכתב בו הוא כותב:" מתוך מגמה להתניע (כך במקור א.ר)  את השפה העברית בכל שיח פרלמנטרי, אנו מבקשים לעודד את חברי הכנסת להשתמש במונחים החדשים שנקבעו על ידי האקדמיה ללשון עברית.

המונחים הבאים:

יחדה (קואליציה)

נגדה(אופוזיציה) "

אז מעכשיו אמרו יחדה או נגדה.

המהפכה שלא הייתה

 בשבוע שעבר כתבתי כאן בהרחבה על עלילות אלי בן דהן ומשרד הדתות בן דהן כתבתי הוא אכזבה גדולה. וצרפתי מספר דוגמאות לדברי. תגובות רבות קיבלתי לאחר פרסום הטור. אולם אני מתחייב לא להניח לנושא. ואני אמשיך לעדכן ולדווח לקוראים על הנעשה במשרד הדתות. נכון יותר יהיה לומר מה לא נעשה במשרד הדתות.

אז הנה דוגמא נוספת סגן השר אלי בן דהן התחייב לציבור כי הוא יוביל את מהפכת הכשרות עיתונאים נקראו למשרד הדתות והודעות לתקשורת הצהירו כי משהו חדש קורה. אלא שבין הצעת מהפכת הכשרות של אלי בן דהן לבין החוק שהוגש אין זכר לאותם תרועות חצוצרות עליו דיבר בן דהן אלא קול ענות חלושה.

על פי מהפכת הכשרות של בן דהן יש להפריט את מערכת הכשרות הרבנות תציב קריטריונים בן דהן ביקש למנות תאגידי כשרות ולהפוך את הרבנות לרגולטר. עוד ביקש בן דהן להעניק דרגות לכשרות כוכבי כשרות.

מכל ההצעות עליהם הוא ידבר נשאר רק כוכבי הכשרות. חשוב רק להבהיר כי לא מדובר בהצעה של בן דהן אלא בכלל ביוזמה של הרב הראשי של העיר תל אביב יפו הרב ישראל מאיר לאו שליט"א הגרי"מ לאו כתב את דבריו בשו"ת 'יחל ישראל' סימן לח  שנים רבות לפני שחלם בן דהן להיות סגן שר במשרד הדתות והנה התשובה

ולמעשה נראה להציע שמכיוון שבעיות הכשרות מורכבות, ובעית מציאת משגיחים נאמנים וכשרים קיימת, ולא פשוטה היא בעית השכר שמקבל המשגיח ישירות מבעל המקום ולא מן הרבנות וקיים חשש שבסופו של דבר "בעל המאה הוא בעל הדעה" ועוד כהנה וכהנה, לכן נראה להציע מספר הצעות מעשיות שעל רבני ישראל לתת עליהן את הדעת ויתכן שיהא בכך תיקון למערכת הכשרות.

א. פעמים רבות נתקלים אנו בתלונות של אורחים בבית מלון שמתנוססת בפתחו תעודת כשרות אך המלון עצמו אינו שובת, משרד הקבלה פתוח, אולם האוכל פתוח לאורחים מן החוץ הבאים ומשלמים, לא פעם גם נערך מופע באולם של המלון, אך בעל המלון טוען שהאוכל כשר והוא מוכן גם שהרבנות תשלח משגיח נוסף לוודא זאת, ומאידך איך אפשר לטעון שהמלון כשר.

לכן מן הראוי הוא להנהיג, במקביל לדרגות הכוכבים של משרד התיירות, דרגות מגיני דוד אשר יראו שמי שיש לו חמישה מגיני דוד פירושם שהאוכל המוגש הוא כשר "גלאט", ובמלון כולו מורגשת אוירת השבת ואילו מגן דוד אחד פירושו שהאוכל הוא כשר אך אין אחריות של הרבנות על אוירת השבת ועל טיב המופעים במלון.

על קביעת הדרגות, למי יש לתת מגן דוד אחד, מה מסמלים שני מגיני דוד וכן הלאה, צריכה לשבת ועדה מטעם הרבנות הראשית עם נציגי התאחדות בתי המלון ומשרד התיירות ולגבש דרכי פעולה.

ב. הרבנות צריכה להפעיל דרכי הסברה נאותים על איכות האוכל הכשר, על דרגת הנקיון באוכל כשר ועל הנוחות והשקט שבאוירת שבת במקומות כשרים, על הסיכונים הבריאותיים באוכל שאינו כשר ולנסות בדרך זו להגביר את הדרישה לכשרות, ובעקבות כך גם את נכונות בעלי המפעלים לדרישות הכשרות.

ג. כדי להתגבר על בעית הנאמנות של המשגיחים, שלעיתים, בשל המשכורת שהם מקבלים מבעל המפעל עלולים המשגיחים לסייע לו, מן הראוי הוא להקים בכל עיר עמותת משגיחים אשר תקבל את משכורת המשגיח מן המלון או האולם והיא אשר תתן משכורתו של המשגיח והוא יהיה כפוף אליה.

ד. באותה עיר בה תוקם עמותת משגיחים, תארגן העמותה קורסים למשגיחים ובה תעדכן אותם בחידושי הטכנולוגיה, בבעיות כשרות, וכל משגיח ישתלם בתחום שלו. משגיח בבית מלון בדרגת מגן דוד אחד יתעדכן בבעיות ובפתרונות לבית המלון שלו, וכן יוענקו תעודות למשתתפי הקורס ובכך תעלה הרמה ותשתפר המוטיווציה של המשגיחים שיעמדו בפיקוח ובקשר מתמיד עם עמותת המשגיחים שעל יד הרבנות המקומית.

ה. כדי להבטיח את נאמנותם של המשגיחים וכדי להוסיף על ערנותם ועל ההתחדשות שלהם (שלא ירגישו כקופאים על השמרים) רצוי להנהיג חילופין בין המשגיחים במשך תקופה. כגון: לאחר שלוש שנים של עבודה במפעל מסוים יעבור המשגיח לעבוד בהשגחה במפעל אחר (רצוי מפעל, ולא מלון אחר, כדי שהמשגיח לא יזדקק לתקופת לימוד ממושכת של המקום, ומשגיח המלון יעבור למלון אחר), כך תימנע מהמשגיחים בעית הנאמנות הכפולה והם ייצגו בנאמנות את הרבנות.

ו. במישור אחר, המצב היום באיטליזים הוא שמגיע בשר שיוצא מבית המטבחיים עם חותמת "כשר", הבשר מגיע לאיטליז ללא ניקור הגיד והמנקר מטעם הרבנות בא לאיטליז ושם הוא עושה את עבודת הניקור. מצב זה גורם לבעיות מספר. לעיתים, בימי שישי וערבי חג, ישנו לחץ גדול מאד על האיטליז ובעל האיטליז דוחק במנקר לסיים מהר את עבודתו כדי לפנות לו מקום, ובינתיים ישנה גם דרישה לבשר (וזאת בהנחה שהקצב נותן למנקר את כל הבשר לניקור, ויש לחשוש גם שבינתיים הקצב מוכר חלק מן הבשר ואינו ממתין למנקר). בעיה נוספת היא "עובר" דהיינו, הזמן בין השחיטה לניקור וכו'.

לכן נראה להציע שהרבנות המקומית תיזום שעל יד כל בית מטבחיים יוקם בית ניקור כך שבשר שנשחט כהלכה לא יצא מבית המטבחיים לאיטליזים ללא ניקור במקום, וזאת ללא לחץ זמן וללא לחץ הקצב. בצורה זו גם יוגבר הפיקוח על האיטליז שהרי משגיח שייכנס לאיטליז וימצא בשר אינו מנוקר, הקצב לא יוכל לטעון שזהו בשר כשר והמנקר עוד לא הגיע, שהרי בשר כשר אינו יוצא מבית המטבחיים ללא ניקור.

ז. נקודה נוספת היא בעית הנבלות והטרפות היוצאות מבית המטבחיים לידים נכריות, בדרך כלל, ולעיתים עלולות למצוא עצמן במחיר מוזל גם לידים יהודיות כאשר בלילה יבא בעל המפעל ויכניס לשם נבלות וטרפות.

הפתרון לזה יכול להיות מסירת מפתחות אך ורק לידי המשגיח אך אם אין אפשרות לכך יש צורך להעמיד משגיח על הנבלות וטרפות ולפקח על מקום הגעתם ולדאוג לכך שישארו בידים נכריות.

אלו חלק מן ההצעות אותן צריך, ואפשר, ליישם ועל ידי כך לחזק את מערכת ההשגחה והפיקוח של הרבנות. ויתן ה' וחפץ ה' יצלח בידינו לשמור על הכשרות בערי ישראל ולסייע ליהודים לאכול מאכלים כשרים".

תפילה לזכותם של בני משפחת גרוס

סיפורה של משפחת גרוס קורע לב. בשבת שעברה פרסם הגאון רבי אליהו אלחרר קריאה נרגשת לתושבי עירו. דבריו המעוררים אקטואליים גם לשבוע זה המשיכו והרבו בתפילה.

"לבב מי לא יחרד הלא למשמע אוזן דאבה נפשנו, על דבר האסונות הנוראים אשר הגיעו לפתחנו בעת האחרונה, צרות קשות ומשונות, כאשר רבים מאחינו בני ישראל מתייסרים ביסורים קשים ומרים רח"ל, וה' ירחם וישלח להם במהרה רפואה שלימה, ובפרט בעת האחרונה זקוק עם ישראל לרחמים מרובים, ולישועה גדולה בארה"ק ובתפוצות.

במיוחד יש להתבונן, על הטרגדיה המזעזעת של משפחת טופאן היקרה משכונת גילה בירושלים, אשר בפתע פתאום עלה עליהם הכורת, ונכחדו ללא שריד ופליט. לא חלפו מספר ימים, ושוב עלה מלאך המוות בחלוננו, כאשר משפחת גרוס שתחי' מירושלים, ששיכלה את שתי בנותיה יעל ואביגיל ז"ל עוללים רכים שלא טעמו טעם חטא. מן השמים זועקים אלינו, שובו אלי ואשובה אליכם! כאשר ילדים יקרים שעוד לא הספיקו לטעום מצוף החיים, נכחדים מן העולם. אין ספק שפעמוני אזעקה אלו, המצלצלים בקול רעש גדול, באים  לעורר אותנו לשוב בתשובה שלמה, לפשפש במעשינו, ולתקן את דרכינו למען יסור המשחית מעלינו.

אל לנו להתעלם מנפשותיהם של נשמות טהורות שעלו השמימה, עלינו לזכור את דבריו של הנשר הגדול, הרמב"ם זכרונו לברכה (הלכות תעניות פרק א הלכה ב-ג):

"דבר זה מדרכי התשובה הוא, שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו, ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן, ככתוב 'עונותיכם הטו אלה', וזה הוא שיגרום להם להסיר הצרה מעליהם. אבל אם לא יזעקו ולא יריעו, אלא יאמרו דבר זה ממנהג העולם אירע לנו, וצרה זו נקרה נקרית, הרי זו דרך אכזריות, וגורמת להם להידבק במעשיהם הרעים, ותוסיף הצרה צרות אחרות".

דהיינו, כאשר רואים אנו צרות משונות הניתכות בזו אחר זו, עלינו לערוך חשבון נפש שמא איננו נוהגים כשורה. הדרך לגרום שתסור מעלינו מידת הדין, היא לקחת את הדברים לתשומת ליבנו, ולהבין שעלינו לתקן את דרכינו, כדי שבורא העולם יאמר למשחית הרף, ולא תוסיף מידת הדין לגבות חלילה וחס עוד קרבנות בנפש.

כמו כן אבקש להתפלל לרפואתם של הילדים היקרים חיים מיכאל שלמה בן מיכל שי' ורפאל יצחק אייזיק בן מיכל שי'.

ויקויים בנו מקרא שכתוב בפרשת השבוע משפטים (כג, כו): "לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה בְּאַרְצֶךָ אֶת מִסְפַּר יָמֶיךָ אֲמַלֵּא".

בברכה לשבת שלום ומבורך,

הרב אליהו אלחרר

רב העיר מודיעין מכבים רעות

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.